Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 776 ggr
NoTimeToCry
8/17/17, 10:50 AM

Serverad icke-vegansk mat till en vegan?

Hej! Bor på ett hotell och bad om att få en vegansk frukost (förklarade vad Vegan är), men tror att jag ändå fick mat som delvis innehöll ägg samt något som var stekt i smör. Hur skulle ni hantera en sådan här situation? Ska bo en till natt på detta hotell så har samma problem imorgon.

Annons:
Mooniq
8/17/17, 10:53 AM
#1

på hälsokosten finns smaklös kokosfett som man kan steka mat i.

Om ägg ingår i något - säg till så får gästen välja undan det.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

NoTimeToCry
8/17/17, 10:57 AM
#2

Ok men jag förklarade för servitrisen att jag som Vegan inte kan äta varken ägg eller mjölkprodukter, så problemet är ju snarare att de valde att ändå servera mig något som jag har valt att inte äta? Det ska väl inte vara mitt ansvar som hotellgäst att ta med mig kokosfett och annat för att de ska kunna servera mig mat?

Mooniq
8/17/17, 11:01 AM
#3

#2 jag missuppfattade - trodde det var den som gjorde frukost som skapat inlägget. Ber om ursäkt för det. Själv kör jag specialkost och har lärt mig att helt enkelt ha med eller skicka en lista på sånt jag kan äta till dit jag ska - det blir lättare för dem att få specifika val har jag fattat det som. ☀️ Men tyvärr ses specialkost/dieter som krångliga och onödiga på många ställen även om det blivit bättre de sista åren.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

tlover
8/17/17, 11:06 AM
#4

#0 Meddelade du några dögar innan att du hade specialkost, de flesta hotell m.m. behöver så lång planeringstid

l'm back

NoTimeToCry
8/17/17, 11:19 AM
#5

Jag mejlade dom två veckor innan och fick tillbaka att det var okej, och att dom redan hade veganska alternativ, och att jag bara skulle säga till serveringspersonalen. Förklarade då även vad en Vegan inte kan äta, gav även exempel på bra frukostar såsom havregrynsgröt med äpple och kanel.

tlover
8/17/17, 11:37 AM
#6

#5 Du skulle ju kunna gå till dom nu på dagen och be om att få läsa innehållsförteckningen. Det ska finnas på allt som serveras. Då kan du kolla redan nu vad du kan äta och inte och dessutom inte behöva stressa under själva frukosten.

Det kan ju vara några få alternativ som är vegetariska och inte allt helt enkelt. Som specialkostare kan man sällan ta av allt

l'm back

Annons:
parsley
8/17/17, 12:12 PM
#7

Är du säker på att det var ägg i maten och att den var stekt i smör och inte margarin? Enligt plus har man tydligen rätt till prisavdrag om hotellfrukosten inte motsvarar förväntningarna (vem som nu avgör det).  Har du provat att klaga? https://www.svtplay.se/klipp/6596650/prisavdrag-for-dalig-hotellfrukost?start=auto

Hotell drivs av människor. Det är inget idiotsäkert system. Även om du sagt till innan så kan personalen missat dina önskemål, ha bristande kunskaper eller utgå från en annan definition av din kost än vad du själv använder.   Finns det buffé så du själv kan plocka ihop din frukost?  Äter man specialkost av någon anledning,  så kan det vara idé att ha med sig någon form av matsäck eller nödmat i reserv beroende på hur strikt man vill eller behöver hålla sig till kosten.

Upp till toppen
Annons: