Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1575 ggr
vendelay
2017-08-31 12:38

Freja Lindberg - vegan & transaktivist

Freja Lindbergs pronomen är hen. Det innebär t.ex. att du inte har rätt att kalla hen för exempelvis "hon" eller "han", av samma skäl som du inte kallar mig, som identifierar mig som kvinna, för "han". Det handlar om grundläggande mänskliga rättigheter. Rätten till sin egen kropp.

Freja gör bland annat videos på hens Youtubekanal >Freja Lindberg<. Jag har lärt mig otroligt mycket av hen, och det är så viktigt för oss cispersoner att lära oss om transfobi och helt enkelt allt som har med trans att göra. Cispersoner, personer som identifierar sig som det kön som vi fick vid födseln, är överrepresenterade i alla sammanhang utom ett. Vi kan se och känna igenom personer som är som oss på TV, i reklam, i böcker. 

Det enda stället där transpersoner är överrepresenterade är i självmordsstatistiken. Låt det sjunka in. Transpersoner dödas av att inte få leva. Ta ditt ansvar och utbilda dig.

Denna video har åldergräns pga extremt farliga bröstvårtor som eventuellt skulle kunna skymtas någon gång (?) och möjligen pga det extremt farliga budskapet om allas lika värde.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Herveaux
2017-08-31 12:52
#1

Ska genast kollas in, tack för tipset!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
2017-08-31 12:56
#2

#1 👍 Gillar verkligen denna YT-kanal. Båda många seriösa videos men också många roliga videos som ändå innehåller mycket lärorikt om exempelvis trans & veganism. Vissa videos är mest bara konstiga men det kan ju också vara kul 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lia
2017-08-31 13:08
#3

Jag tycker att det är jätteviktigt att man kallar någon hen ifall det är vad den personen vill. Precis som jag vill bli kallad hon. Men av samma skäl vill jag inte heller bli kallad hen, och jag tycker att det är synd att folk slänger med den pronomen lite till vem som. För mig är det pronomen för "ett tredje kön" och inte till folk man inte vet könet på. Att kalla mig hen är precis lika illa som att kalla Freja för hon eller han. Det är bra att ämnet tas upp.

vendelay
2017-08-31 13:15
#4

#3 Jag säger "hen" istället för exempelvis "den" om jag inte vet könstillhörigheten. Det kanske är fel som du säger, jag vet faktiskt inte. Hur tycker du att en bör säga när en pratar om någon en inte vet könstillhörigheten på? T.ex. "igår såg jag en *könstillhörighet* (t.ex. man/kvinna/etc) som gjorde en grej och *könstillhörighet*'s (hans/hennes/etc) mössa ramlade av".

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Hayabusa]
2017-08-31 13:24
#5

Livsform.

Lia
2017-08-31 13:25
#6

#4 Det beror på hur korrekt man vill vara. Jag brukar bara säga person/personens. Men om jag ska vara ärlig blir jag hellre kallad "den" än "hen" eller "han" xD. "Den" är åtminstone inte redan upptaget x) Men alla är ju olika och föredrar olika :)

Annons:
Herveaux
2017-08-31 13:27
#7

#3 Jag har hört transfolk säga tvärtom, att "hen" är ett bra pronomen att ta till om man är osäker på någons pronomen.
Skulle själv föredra att bli kallad "hen" framför "hon" (jag är transkille) om folk inte vet och inte vågar fråga rakt ut.
Hen känns mer öppet än tex hon som är mer att man petas in i ett fack liksom.

Men det är bara vad jag hört och tycker själv, menar inte att det är det korrekta.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lia
2017-08-31 13:35
#8

#7 Precis, alla tycker olika :) Troligtvis kan man använda det på båda sätt, det handlar nog mest om vad man känner sig bekväm med.

Smultronfia
2017-08-31 13:48
#9

Får nog hålla med Lia, tycker att man kan säga personen eller den istället för hen. Känns som att hen är upptaget. Kan förstå att man kanske vill att det ska användas mycket för att det ska kännas lika vanligt som han/hon men jag har svårt att man använder det hela tiden i media bara för att. Jag är stolt över att vara en hon precis som andra är stolta över han eller hen. Sen tänker jag att om man använder det hela tiden till vem som helst så försvinner lite av själva känslan av att det är en viktig markering. För hen finns ju av en väldigt viktig anledning inte för att vi ska ta bort genus hos folk. Utan för att låta trans personer ta plats och kännas vid. Alla människor som vågar stå upp för sig själva och vågar vara sig själva är modiga och starka. Det är så otroligt synd bara att vi inte kommit längre i världen då jag anser att det ska vara en självklarhet att alla människor ska bli accepterade i ett samhälle precis som de är.

Upp till toppen
Annons: