Annons:
Etikettvegankost
Läst 1441 ggr
Kasp
9/11/17, 5:43 PM

Syra kokta bönor?

Är det någon som vet om det går att syra kokta. bönor? Ex kidneybönor? Alltså på samma sätt ungefär som när man syrar vitkål och andr grönsaker. Isåfall, hur länge håller det? Månader som syrade grönsaker?

Annons:
Smultronfia
9/11/17, 7:22 PM
#1

Ja alltså det är ju inget konstigt. Vanligt i Asien. Både som miso och tempeh. Men söker du på fermented beans på Google får du upp en massa annat roligt med. Hur länge det håller och sånt vet jag inte. Men står säkert när man väl söker på det. Berätta gärna hur det går om du prövar att göra nåt.

Gen
9/16/17, 3:55 PM
#2

Man syrar ju främst färska grönsaker för att de ska hålla till vinterhalvåret. Bönor torkar man istället vanligtvis då det håller mycket längre. Varför vill du syra kokta bönor, för smaken? Eller för att det är jobbigt att blötlägga och koka?

Man kan frysa in kokta bönor för att få tillagningstiden lite kortare. Men det är inte riktigt samma sak såklart. Jag vet inte hur det blir om man syrar kokade bönor. Färska bönor går utmärkt att syra, här är ett recept från karin bojs bok "syra själv"

4 konserveringsburkar som rymmer 1/2 l vardera
8 dl vatten + vatten till förvällning
40 g (knappt 2 msk) salt, jodfritt
1 kg brytbönor eller skärbönor, gula eller gröna
200 g lök (2st medelstora), skalad och finhackad

1. koka upp vattnet och häll i saltet. låt saltlaken svalna till rumstemperatur.
2. tvätta och ansa bönorna. förväll dem i omgångar i kokande vatten. fiska upp bönorna med hålslev när de har kokat i 4 minuter, kyl dem i kallt vatten och lägg dem i en skål.
3. fördela den finhackade löken i botten på burkarna
4. ställ bönorna på löken i burkarna. Packa dem så tätt som möjligt.
5. häll den avsvalnade saltlaken över bönorna. kontrollera att de täcks ordentligt av vätskan. Om inte koka mer lake med 20g (1 msk) salt per liter vatten, låt svalna och häll den över bönorna.
6. tryck ner bönorna under laken. Använd till exempel en vattenfylld och väl försluten plastpåse. Sätt på locket.
7. Låt bönorna stå i rumstemperatur i cirka två veckor. Kontrollera då och då att bönorna verkligen är täckta med lake.
8. Efter två veckor flyttas de till kylskåpstemperatur och nu är de färdiga att äta.

Kasp
9/16/17, 11:54 PM
#3

Grejen är den att det tar sån tid att blötlägga och koka hela tiden, och ibland behöver man ha mat fort och ibland går det inte att planera för det kan hända saker fort. Har också liten frys och har inte plats med kokta bönor, annnars är det väldigt smidigt. Konserverade bönor är för dyrt.

Leritza
9/17/17, 8:41 AM
#4

#3 hur liten frys har du? Jag har en halvfrys med 3 fack, var av ett går till djurens mat och kan utan problem få plats med några kilo kokta bönor, massa frysta grönsaker, rester från storkok plus en del halvfabrikat. Fryspåsar är en underbar platsbesparare, dock inte bästa för miljö kanske. Annars håller de bönor jag testat ca 1 vecka i kylskåp så länge de ligger blöta, bäst verkar de hålla i kokspadet.

Upp till toppen
Annons: