Annons:
Etikettvegankost
Läst 2572 ggr
vendelay
2017-09-18 21:33

Nyttiga matmuffins?

Smeten till muffinsen i detta recept:

https://www.vegokoll.se/2015-12-09/banan-och-jordnotssmors-muffins

Är det relativt nyttigt att äta till typ frukost? Inte toppningen då. Vad kan jag ersätta sockret med tror ni? Vanligtvis brukar jag bara utesluta det men det känns som att det kanske är för mycket för att bara ta bort helt, då kanske de andra ingredienserna blir obalanserade?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2017-09-18 21:33
#1

Eller om ni har några tips på goda matmuffins som är enkla?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Grace2009
2017-09-18 21:51
#2

https://www.ica.se/recept/matiga-appelmuffins-med-solroskarnor-712976/ Dom här gjorde vi hemma ett tag, fast vi gjorde aldrig ostcrèmen, Jag minns att vi använde ett "hårt" matfett som vi smälte och hällde i smeten så ett vanligt veganskt margarin ska fungera men jag tror säkert du kan byta ut mängden mot någon olja om du vill det hellre. Vet ej om du anser dem vara enkla dock, kanske lite mer arbete än bara röra ihop :)

thmz
2017-09-19 10:37
#3

Fett, socker och mjöl känns ju inte nyttigt om det är det du eftefrågar. Finns ju tusen bättre frukostar. 

Och när det gäller matmuffins tänker jag att det finns recept med bättre mjöl där mankan slänga i spenat, grönkål, soltorkade tomater, riven potatis, morot och massa andra goda saker :)

vendelay
2017-09-19 13:39
#4

#2 Det låter och ser väldigt gott ut, jag försöka orka mig på att prova det, tusen tack!!

#3 Sockret tänkte jag som sagt utesluta, men vad är det med vetemjöl som gör att det är så onyttigt? Vilka mjöl är nyttigare / vilka mjöl rekommenderar du?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thmz
2017-09-19 14:38
#5

Fullkornsmjöl, kikärtsmjöl, rågmjöl … ja allt som inte är vitt vetemjöl ;)

vendelay
2017-09-19 23:57
#6

Okej, tack! Men vad är det som gör att vitt vetemjöl inte är nyttigt då?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[SweetSunday]
2017-09-20 08:43
#7

#6 Vetemjöl innehåller väldigt mycket stärkelse och väldigt lite fibrer (innehåller alltså "snabba" kolhydrater, precis som sockret är en snabb kolhydrat. På så sätt kan man tänka att socker och vetemjöl är mycket lika varandra då deras bindningar (kemiskt) är desamma och mycket lätta för kroppen att bryta ner). Rågmjöl och grahamsmjöl är typer av mjöl med mindre stärkelse och mer fibrer, vilket gör att blodsockerkurvan blir mer stabil (och inte flyger upp i en sockerkick och sedan sjunker jättesnabbt, så att man blir jättetrött) och det tar längre tid för kroppen att bryta ner (pga andra bindningar (skalet på spannmål består av cellulosa) än socker samt att det ofta inte är lika finfördelat vilket gör att kontaktytan som enzymer i tarmen har per gram spannmål blir mindre --> tar längre tid), man brukar också därför känna sig mättare under längre tid. Kikärtsmjöl, sojamjöl osv är ju mjöl som både innehåller fibrer och protein (och stärkelse, det gör det mesta i växtväg). Proteinet mättar också bra och är jobbigare för kroppen att bryta ner än stärkelse, socker mm.

veggie4every1
2017-09-20 15:11
#8

Bra ide det här med matmuffins. Jag har aldrig hört talas om det förrän nu, tack vendelay 😃

Hittade ett recept som jag är jättepeppad att göra🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2017-09-20 18:50
#9

#7 Tusen tack!

#8 Mums, de lät hur goda som helst! Har allt hemma förutom morötter ugh 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: