Annons:
Etikettvegankost
Läst 3920 ggr
Kasp
2017-09-20 00:21

Blir inte mätt

Blir inte mätt på vegansk mat. Ver inte vad jag gör för fel. Vill börja äta mer whole fond plant basen men känner mig jämt hungrig och tänker på mat. Äter bönor, linser, grönsaker, nötter, frön, fullkornsspannmål som bas typ. Många recept är med typ en burk bönor (kanske 3 dl kokta?) till 4 portioner, jösses jag kan äta 3 dl kokta bönor (tillsammans med annat) som en portion utan att bli mätt. Är det något fel på mig? Ofta känner jag att magen blir full men jag är inte mätt. Förut var det omvänt, kunde känna mig mätt och belåten utan att magen var full. Hur mycket äter ni och hur blir ni mätta? Äter jag nötter och frön tillsammans med maten blir jag lite mätt sen. Kanske behöver jag mer fett? Eller jag vet inte. Äter inte köttsubstitut eller någon grädd-eller mjölkersättning. Brukar mest göra grytor, gillar inte "torr" mat med sås vid sidan om. Som sagt hur mycket behöver ni för att bli mätta?

Annons:
unbreakable8
2017-09-20 01:17
#1

Hur "lite" fett äter du då och av vilken sort.  Kolhydrater med fett i någon form borde göra att man känner sig mätt med en redig portion, men ät inte protein på kvällen utan spara det till frukost, men gärna med kolhydrater, fibrer, vitaminer och fett. Majsolja är bra tycker jag. Något som kroppen lätt kan använda.  Berätta gärna sen hur det går.

unbreakable8
2017-09-20 01:19
#2

Knäckebröd är också en bra brödkälla ifall man känner sig hungrig.. det är mycket fibrer och ger mycket tuggkänsla och mätthet efter 1-3 stycken t ex om man skulle bli hungrig på kvällen. ..

 Knäckebröd med t ex coleslaw och gurka. Mums.  /Obs jag är ej Vegetarian. Jag lyssnar mer på vad kroppen säger att jag behöver. Man får inte glömma kroppens intuition.

Kasp
2017-09-20 11:34
#3

1 varför inte protein på kvällen? Äter nog mest fett i form av solroskärnor, men är lite bekymrad att man kanske får i sig för mycket omega 6? Har du några konkreta förslag? Som sagt äter stadiga måltider som böngryta med bulgur men blir inte mätt på det. 2 knäckebröd kan jag äta 4 stycken med pålägg och ändå vara hungrig direkt.

Näring
2017-09-20 13:52
#4

Det är inget fel på dig. Anledningen till att du inte blir mätt har att göra med mängden av två näringsämnen, nämligen tryptofan (en aminosyra), och vitamin B3. Dessa näringsämnen är "huvudansvarig" för vår mättnadskänsla, och dessa finns i regel i ganska stora mängder i kött, fisk, ägg och mjölkprodukter, medan linser och bönor inte innehåller särskillt mycket.
Nötter och frön (speciellt frön) innehåller dock stora mängder av dessa ämnen, och därför behöver man äta sånt också för att bli mätt. Dock består nötter och frön av fiber, och alla näringsämnen finns inuti fibrerna. Detta resulterar i att mättnadskänslan kommer något smygande, till skillnad från kött, fisk, ägg och mjölkprodukter där dessa ämnen frigörs och tas upp ganska snabbt av kroppen.
För att "komma runt" detta kan man mixa nötter och frön med vatten och på så sätt göra en sås, tillsätter man lök och diverse kryddor kan man få till en riktigt god sås dessutom. Som är helt naturlig och utan tillsatser.

Nu säger jag inte att man ska byta ut linser och bönor, eller att dessa är dåligt på något sätt. Vi är gjord för att äta linser och bönor, och dessa är supernyttigt. Men vi är också gjord för att äta nötter och frön, och därför behöver man äta både och.

Hur gör jag för att bli mätt? Jag äter helt enkelt nötter och frön, utöver linser, bönor, frukt och grönsaker. Ibland gör jag såser, ibland blandar jag i det i maten, ibland äter jag ½-1 dl som det är, efter jag ätit upp huvudmåltiden som består av linser, bönor och grönsaker. Jag äter en blandning av olika nötter och frön men har solrosfrön som utfyllare då det är billigast, och lite mindre av övriga nötter och fröer.

En annan sak är att kroppen vänjer sig vid de nivåer av näring man äter. Är man van vid kött, fisk, ägg och mjölkprodukter och därav höga nivåer av tryptofan och niacin som dessutom tas upp snabbt efter man ätit, då kan det ta ett tag innan kroppen vänjer sig vid lägre nivåer. Ungefär som ett drogberoende med tolerans. Så man får räkna med en omställningsperiod där man är lite hungrigare än vanligt. Och man kommer inte kunna äta lika mycket nötter och frön som man åt kött, fisk och mjölkprodukter, så man måste helt enkelt vänja sig vid lite lägre nivåer. Men man blir mätt tillslut efter omställningen, lika mätt som man vart när man åt kött, fisk, ägg och mjölkprodukter.

sp0ngeb0b
2017-09-20 17:10
#5

Hade samma problem innan och problemet var för lite fett, precis som #1 skrev. Jag löste det genom att strö mer frön och nötter på min mat samt använda lite mer olja i matlagningen.

TicTac
2017-09-20 19:14
#6

#3 "Äter nog mest fett i form av solroskärnor"

Det är inte tillräckligt med fett. Jag föredrar olivolja själv, men kallpressad rapsolja är också gott att ha på maten.


You'll never walk alone

Annons:
Kasp
2017-09-20 23:37
#7

Ah okej, men kollar man på olika veganska recept är det oftast typ utan fett. Går man mot whole fond plant basen så typ bannlyser dem ju fett, även oljor. :/ Älskar nötter och frön och märker att jag blir mer nöjd och håller mig mätt längre när jag äter det. Äter jag bara fullkorn, baljväxter och grönsaker kan magen bli full men kan fortfarande vara hungrig. Får kanske öka på nötter och frön, är ju så gott så det är inget problem. Däremot är det dyrt så äter nästan bara solroskärnor, och ibland lite jordnötter. Får jag inte i mig för mycket omega 6 då? Står överallt att det är dåligt.

tlover
2017-09-21 09:16
#8

#7 Det dåliga är om du får en obalans mellan omega 6 och omega 3. Båda behövs men du ska inte få i dig för lite omega 3 jämfört med omega 6

av lite billigare livsmedel så innehåller rapsolja och linfrö/linfröolja bäst mängd ALA fettsyra (som är en omega 3 fettsyra som vi inte kan använda men som vi kan omvandla till en omega 3 fettsyra som vi kan använda). Kom däremot ihåg att linfrö ska du inte äta för mycket av och dom måste krossas för att du ska få i dig fettet men du måste äta dom direkt efter att dom krossas annars skapas ett gift (enkelt förklarat) det är därför som man slutat sälja krossade linfrön. Linfröolja ska normalt sett kontrolleras så att det inte innehåller för höga halter av gift

l'm back

Annielle
2017-09-21 20:52
#9

#1 Majsolja skulle jag inte rekommendera över huvud taget….läs här bland annat:https://www.makeover.se/bloggen/minska-ner-pa-majsolja-for-battre-halsa

Där emot Linfröolja (inte krossade linfrön, livsmedelsverket avråder helt från att äta det https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/cyanogena-glykosider-och-vatecyanid) Avokado, kokosolja, valnötter , krossade/mixade chiafrön, mandlar och andra nötter och frön i varierande grad i mindre mängder för att inte få i dig för mycket inflamationsdrivande Omega-6, Jag tror definitivt att det kan vara just för lite fett som inte gör dig mätt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Kasp
2017-09-23 23:37
#10

9 fast tycker inte riktigt att jag blir något mättare alls av att tex tillsätta mer rapsolja. En period hade jag i minst en tsk olja i min portion (efter att ha stekt i olja) men ingen skillnad, ända skillnaden blev att jag gick upp i vikt och blev lös i magen…. men konstigt nog blir jag lite mer nöjd om jag äter nötter och frön… :S Har inte råd med mandlar utan äter solroskärnor och jordnötter. Linfröolja är också för kostsamt tyvärr. Vet inte vad som är fel med mig, ex nu har jag ätit 3 huvudmål och 2 mellanmål (varav kvällsmelliset var 4 knäckemackor med rejält med pålägg) och är fortfarande hungrig. Detta funkar inte om jag inte kommer känna mig mätt :( men vill inte börja med animalier igen

Smultronfia
2017-09-24 07:59
#11

När du känner att du fortfarande är hungrig är det något speciellt som du är sugen på då? Och är det alltid samma? Tänkte om det är något som din kropp saknar och försöker tala om för dig att du behöver.

tlover
2017-09-24 08:13
#12

#10 har du testat att tillsätta kokosolja istället? Jag tänker för att alla är vi olika, du kanske behöver mer mättat fett för att må bra och det kan du faktiskt hitta i kokosolja

l'm back

Kasp
2017-09-24 09:05
#13

11. Nej faktiskt inte, utan är generellt hungrig, på mat alltså. Men en riktigt god böngryta brukar kanske vara det jag känner mig mest "längtande"efter. :P 12, jo, blev inte mätt av det heller. :/

Annons:
Annielle
2017-09-24 09:25
#14

Jag behöver ett par matskedar olja i maten i mina måltider för att jag ska stå mig, hålla blodsockret i schack och inte impulsäta godis. Hunger har jag motsatt problem med vilken kost jag än äter, det vill säga känner mig i princip aldrig hungrig.

Om jag hade varit du hade jag testat att blanda kokosolja eller olivolja i maten, då kan du troligtvis minska på de stora mängder bönor du äter dessutom eftersom fett ger mättnad och troligtvis inte gå upp i vikt heller eftersom du minskar på något när du tillsätter mer fett, jag går i alla fall inte upp i vikt av extra fettet, men jag kan ju inte tala för alla så klart.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Kasp
2017-09-24 10:37
#15

14. Provade att ha 1 tsk rapsolja på varje portion men det gick jag upp ganska fort av tyvärr, det fungerar ju inte i längden. Tyckte heller inte att jag kände mig speciellt mer mätt. Gillar också att äta Mycket mat, men vill ju kunna bli mätt :P. Knepigt alltså. En annan fråga, är det någon fara att äta kanske en halv dl solroskärnor och jordnötter varje dag? Är det väldigt negativt gällande omega 6? Gillar nötter och frön så mycket och det är de sorterna jag har råd med.

Upp till toppen
Annons: