Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 693 ggr
Jozephina
2017-09-28 15:26

Nervös inför att bli vegan

Hej! Jag vill så gärna bli Vegan för jag känner att de skulle kännas bäst så, men är rädd hur alla runt om mig kommer tycka om det. Är 16 och bor fortfarande hemma, men är osäker om jag ska göra detta eller inte…

Annons:
Heberniclobochs
2017-09-28 16:14
#1

Läs på om näringslära så att du vet vad du behöver få i dig och börja lite smått. Kan ju bli knixigt om dina föräldrar/vårdnadshavare lagar maten hemma men då kanske du kan vara med i köket och hjälpa till.

Du kommer säkert få höra att det är dumt från många men trenden går i rätt riktning mot att acceptera veganism. Du vet själv varför du gör det. Man brukar inte komma så långt när man argumenterar med köttdyrkare, de har ett väldigt smalt perspektiv samt är så pass invanda med köttet att det skulle vara som att börja tala ett nytt språk.

Jag körde veganskt i ett år och det var helt ok men var för lat för att laga bra mat från grunden och blev således svag/trött varpå jag gick tillbaka till att äta allt. Men bara för att man äter kött behöver man inte göra det varje måltid.

TicTac
2017-09-28 18:47
#2

Se till att ha kunskap om näringsläran kring veganism. Det är en bra början i relationen med föräldrar.

Sen kommer många köttätare se dig som ett hot mot deras livsstil. Förmodligen har de dåligt samvete men vill inte erkänna det. Det är inte naturligt för människor att döda så det är ju inte så konstigt.


You'll never walk alone

Lakritsstjärna
2017-09-28 21:32
#3

Veganism blir vanligare och jag tror att folk har en annan syn på veganism idag än på 90-talet. Tror inte folk ser det som någon stor grej direkt iallafall inte ibland de yngre. En del äldre har väl ojat sig lite.

Smultronfia
2017-09-28 22:12
#4

Var beredd på att laga mat själv. Både hemma och att ta med när du ska bort. Läs på så du vet vad du behöver som andra sagt innan men även för att kunna förklara för de som kanske blir oroliga. Om du kan svara ordentligt med fakta så brukar de lugna ner sig. Var beredd på att du inte längre kommer att vara som alla andra. Vissa människor har svårt att andra är annorlunda eller svårt för att vara det själva. Men annorlunda är inte det samma som dåligt. Tänk att du faktiskt är en person som vågar tänka själv, ta egna beslut och inte blundar för sanningen. Att göra som alla andra är enkelt men inte speciellt givande. Var stolt över dig själv och ditt beslut. Känn dig inte som ett problem utan en lösning. Lycka till!

[Tänkpådet]
2017-10-02 22:04
#5

Jag skulle råda dig att inte kalla dig Vegan i början, säg att du har blivit inspirerad att testa äta veganskt ett tag, typ på prov… det är jätteolika hur omgivningen behandlar veganer men jag har ganska dåliga erfarenheter. Sen kan det kännas stressande att leva upp till "vegankraven". Prata med dina föräldrar om vad dom tycker det och försök få en sjysst stämning kring det hela istället för att bara "slänga det i ansiktet på dom för du kommer att behöva deras stöd. Hoppas det går bra! 👍

Upp till toppen
Annons: