Annons:
Etikettvegankost
Läst 1206 ggr
Elvatrettiosju
2017-10-03 20:44

Veganmat erbjuds inte

Hej, har lite funderingar om hur högt man ska värdera sina åsikter och hur hårt man ska leva efter dem.

Ungefär en helg i månaden kommer jag inte att kunna få vegankost som jag annars är van vid, istället erbjuds lakto-ovo vegetarisk kost. Det jag gör tycker jag är otroligt kul och undrar därför lite över om det är "värt" att konsumera animaliska produkter, om det innebär att jag kan fortsätta med min aktivitet. 

Så vad är era tankar om detta? Har lite beslutsångest då jag verkligen vill fortsätta med aktiviteten, men samtidigt har jag svårt att äta just animaliska produkter, då det inte stämmer överens med mina värderingar.

Tack för era åsikter!

Annons:
Honestyisdead
2017-10-03 20:57
#1

Kan du inte ta med egen mat?

Elvatrettiosju
2017-10-03 21:00
#2

När jag frågade ledningen sa de att de "inte har resurser att förvara och värma mat enligt gällande regler".

vendelay
2017-10-03 21:36
#3

Gäller det alltså en hel helg, att du i så fall måste ha med dig mat för 2-3 dagar eller åker du hem under nätterna?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Elvatrettiosju
2017-10-03 21:40
#4

Det är helg med övernattning, så det blir lite svårt att ta med så mycket mat. Jag har inte heller tillgång till kylskåp eller mikro.

vendelay
2017-10-03 21:48
#5

Det är en klurig situation. Jag kan bara prata för mig själv och det är att jag inte skulle klara av att äta djurprodukter. Ärligt talat vet jag inte ens om min mage skulle klara av att få i sig laktos och annat efter att ha varit Vegan så länge… Samtidigt förstår jag att du vill fortsätta med din aktivitet. Hur gör de personer som t.ex. är allergiska mot ägg eller laktosintoleranta etc?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2017-10-03 21:50
#6

Säg till dem att du är allergisk mot ägg och mjölk 🤪 Nej men, himla kasst av dem tycker jag. Snacka om att exkludera. Och på vilket sätt är det lättare att förvara lakto-ovo-kost än vegankost? 

Om du vill ta med dig mat finns ju sådant som kan förvaras i rumstemperatur och som inte behöver värmas. T.ex. konserverade bönor och linser, bönor i tomatsås, ramen nudlar (om du har tillgång till vattenkokare), färska grönsaker och frukt, nötter och frön, osv. Går även att göra gröt med endast vattenkokare.

Om jag var du hade jag absolut inte ätit lakto-ovo-maten. Jag hade tagit med mig egen mat, hade ätit bananer hela dagarna om det nu skulle bli så. Så kanske de fattar att man inte tänker ge med sig, och försöker fixa nån mat till nästa gång.

Annons:
Smultronfia
2017-10-03 22:25
#7

Som de andra säger så finns det ju rätt mycket man kan äta som inte behöver tillagas. Och är det bara en natt så kan du ha en kylbag med mat första dagen och sen äta sånt som inte behöver kylas dag två. Man kan göra kall gröt "over night oats" med växtmjölk som blir super gott och som blir klart bara genom att ligga i blöt. Nu är det ju även kallare så här års så du kan ju snart beroende på vart i Sverige du bor ställa saker utomhus så håller det sig kallt. Men tips på torra saker att äta: nötter,fröer, torkad frukt, energi bars, frukt bröd och mosade bönor (från tetra eller konserv), knäckebröd med mosad banan och kanel. Wasa har precis kommit med en vegansk sandwich med hummus som inte behöver vara i kylskåp. Friggs har kommit med majskex doppade i mörk choklad som är veganska och ej behöver kylas. Det finns växtmjölk som ej behöver stå i kylskåp förrens man öppnat dem och de lär inte bli dåliga direkt av rumstemperatur. Oatly har små tetra pack med choklad och neutral smak med små sugrör som tål rumstemperatur. Finns choklad och vanilj pudding som är färdig och som är vegansk på små förpackningar som inte behöver kylas ifall du vill ha ngt gott. Lär finnas fler saker men börjar så här. Kanske du kan få lite idéer som gör att du kan känna att du både kan vara mätt och vara med.

Smultronfia
2017-10-03 22:27
#8

Om du inte kan få med dig en hel kylbag så finns det mindre som är gjorda för att ha 6 pack dryck med som är så pass stora att man får i en kylklampar och lite små saker. Brukar ha med mellanmål i sån på sommaren. Helt perfekt då den får plats i ryggsäcken.

sp0ngeb0b
2017-10-04 09:37
#9

#7 Kan bekräfta att växtmjölk håller sig i rumstemperatur. Har flertalet gånger glömt öppnad växtmjölk framme medans jag jobbat en heldag, har även haft samma öppnade paket med mig på biltur, 5 timmar åt varje håll i rumstemperatur (och kyld däremellan). Håller nog inte lika länge om den inte står kyld, men den blir definitivt inte dålig av lite rumstemperatur. 👍

Smultronfia
2017-10-04 12:15
#10

#9 samma här faktiskt. Har inte varit med om att den blir dålig av att stå ute ett tag. Men rent generellt så håller ju Vego mat mycket bättre än vad animaliska produkter gör. Seitan food I Göteborg skickar alla sina produkter utan kyla då de klarar av att vara i rumstemperatur i ett-två dygn. Det är ju allt från, vegokorv, kebab till ost. Så har man bara lite bröd så har man ju en bra macka. Grönsaker håller faktiskt rätt bra med. Som tomat tex.

Elvatrettiosju
2017-10-04 15:23
#11

Tack för hjälpen, bra idéer! Jag ska definitivt ta med mig lite mat som håller i rumstemperatur. Problemet är bara jag endast har en ryggsäck att ha all min packning i, så jag får ju inte med mig så mycket. Men ska försöka hitta några bra bars att ta med mig alt göra egna.

Ninja99
2017-10-05 01:30
#12

Hur högt man ska värdera sina åsikter och leva enligt sin övertygelse kan ju bara var och en svara på. Jag skulle inte avvika från min övertygelse om att inte äta ett djur eller konsumera dess kroppsvätskor bara för att det inte skulle finnas någon mat till mig i något sammanhang (kanske skulle jag tvingas till det om jag hamnade på den berömda "öde ön" och jag riskerade att annars svälta ihjäl, men det är ju ett ganska osannolikt scenario). Om jag vore iväg på något ställe där man får mat serverad och de matansvariga inte respekterade att jag inte vill/kan konsumera animalier utan endast serverar animalisk föda så skulle jag bli rätt sur tror jag. Som #6 skrev, snacka om att bli exkluderad. Men jag tänker att det borde väl gå att få potatis, ris, pasta el. dyl. och grönsaker eller råkost åtminstone? Eller vad äter alla andra? Jag förstår ärligt talat inte varför man inte kan erbjuda en helt vegetarisk kost istället för lakto-ovo-veg., har du fått någon förklaring på det märkliga beslutet? Den förklaringen om förvaring och värmning håller ju inte, det måste ju vara något annat som är problemet. Jag undrar precis som tidigare inläggsskribenter hur kan man hävda att man inte kan förvara helt vegetabilisk kost om det funkar att förvara mjölk- och äggprodukter? De är ju för det mesta väldigt mycket känsligare för temperaturväxlingar än vegetabilier. Och hur klarar sig ev. mjölkproteinallegiker, laktosintoleranta och äggallergiker om det inte finns någon mat för dem? Eller är personer med sådana "problem" inte välkomna?

Upp till toppen
Annons: