Annons:
Etiketterreceptpåläggövrigt
Läst 88520 ggr
[TrevorS]
9/14/10, 3:45 PM

Veganost - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hyvelbar Veganost

Ingredienser:
8 ½ dl vatten
2 dl morötter (eller kålrot eller färigkokta röda linser)
3 msk agar-agarpulver
3 dl naturella cashewnötter (eller naturella jordnötter)
1 ½ dl b-jäst/näringsjäst
6 msk citronsaft eller limesaft
2 tsk salt
2 krm vitlökspulver
2 krm gurkmeja
2 krm paprikapulver

Gör så här:
Mixa alla torra ingredienserna fint i en mixer. Pressa även ur citronsaften i en liten skål eller glas.

Riv morötterna fint och koka upp dem tillsammans med vatten, låt sjuda i 10 minuter (använder du röda linser kokar du upp vattnet och går till nästa steg.)

Koka upp igen och häll i agar-agar och låt sjuda i 5-10 minuter.

Tillsätt citronsaften och agar-agarblandningen i mixern och mixa tillls det blivit en fin smet. (Man kan behöva stanna mixern kort och blanda lite i bottnen för att få upp de torra ingredienserna.)

Häll upp i en burk och låt svalna helt 1-2 timmar och häll ut den på en tallrik eller ostbricka.

Annons:
[TrevorS]
9/14/10, 4:02 PM
#1

Det blir rätt mycket ost, så jag rekomenderar att halvera! Glad

[isdrakee]
9/14/10, 8:20 PM
#2

Herre gud kan man göra egen ost? Skrattande Hur smakar den? Är den lik vanlig ost?

[TrevorS]
9/14/10, 9:08 PM
#3

#2. Det var många år sedan jag åt ost så jag kan inte svara på det. Men det är absolut inget fel på den, mycket god. Det är b-jäst i så det har såklart en ostig smak!

Finns även smältbar ost också som jag fått recept på.  Skrattande

[TrevorS]
9/16/10, 12:42 AM
#4

Man kan även ersätta moroten med färdigkokta röda linser. Skippa att koka i 10 minuter utan koka upp, tillsätt agar-agar och låt puttra i 5 minuter och följ resten av receptet.

Casheynötterna går även bra att ersätta med andra nötter, bara de är neutrala och inte saltade eller rostade!

[TrevorS]
9/16/10, 3:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Morötter, vatten och agar-agar

[TrevorS]
9/16/10, 4:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mixningen av nötterna och b-jäst.

Annons:
[TrevorS]
9/16/10, 4:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Blandningen och hälla i en rund burk för att stelna.

[TrevorS]
9/16/10, 4:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Efter inte alls så lång tid har man en ost när den stelnat helt (efter någon timme).

Det är lättare än vad man tror! Skrattande

[isdrakee]
9/16/10, 12:37 PM
#9

Jag ska pröva. Skrattande

Emel
9/16/10, 8:04 PM
#10

Häftigt! Får ta och prova det någon dag Skrattande

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[TrevorS]
9/10/11, 2:01 AM
#11

Måste göra ost snart igen!

Anterrabae
9/12/11, 10:05 PM
#12

måste prova att göra ost för första gången Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
9/13/11, 7:54 AM
#13

Hur länge håller den? Går den att lagra på liknande sätt som vanlig ost?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
9/13/11, 9:58 AM
#14

Den håller i cirka upp till 2 veckor, men bör förbrukas när den är klar. Den kan inte lagras då det är en färskvara, dock kan man lagra tofu (med vegetabiliskt löpe eller couguleraren). Skrattande

Sarah
9/16/11, 5:28 PM
Anterrabae
9/26/11, 1:08 PM
#16

Visst borde man kunna byta linserna/morötterna mot färdigkokta soyabönor?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
9/26/11, 1:11 PM
#17

Sojabönor blir inte bra, bör vara rotfrukt eller linser. Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Anterrabae
9/26/11, 1:14 PM
#19

ok, då håller jag mig till linser. Vill ha proteinet Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
9/26/11, 2:13 PM
#20

Låter bra. Jag har testat på bönor men fått dåliga resultat och problem då den får annan färg, besk eftersmak och till och med börjat mögla efter 2-3 dagar eller börjat att vattna sig. Men aldrig haft det problemet med rotfrukt eller linser. Skrattande

Annons:
Anterrabae
9/26/11, 3:26 PM
#21

låter bra! Skrattande

Eller inte mögelbiten då, men bra att veta. När maken kommer hem med bjäst och agaragar så ska osttillverkningen starta. Cool

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
9/26/11, 6:18 PM
#22

Kul, ni får ta bild också alltid kul att se hur folk gör den! Skrattande

[pharfignewton]
9/27/11, 11:15 PM
#23

Jag lade in en sådan här i kylen för att svalna för en stund sedan…misstänker att det blev för mycket b-jäst, det luktade så. Jag är VÄLDIGT nyfiken på hur det blir.

Ett bra "knep" om man som jag aldrig kan låta bli att peta i och smaka på saker som ska vila,svalna eller bara lämnas ifred, är att göra iordning dem precis innan man ska gå att lägga sig, då är åtminstone jag för trött för att vara klåfingrig. G'natt!

Anterrabae
9/27/11, 11:43 PM
#24

Jag har också en på svalning/stelning. Den var lätt att göra och det känns som att den kommer att bli god. Jag gillade i alla fall det lilla jag smakade när jag skrapade ur blendern med slickepotten, bredde på en macka. Glad

Bild och slutrapport kommer i morgon.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
9/28/11, 12:56 PM
#25

#23. Den ska ju svalna helt och inte röras alls. Tror inte det blev förmycket b-jäst om du följt måtten, som sagt nästan inget är doftfritt så den kan lukta b-jäst eftersom det är det i. Skrattande Ta gärna bild och lägg upp. Glad

#24. Ska bli kul att se hur det blev för dig. Visst är den lätt att göra, kräver inte så mycket arbete. Dock det som är lite kruks är just b-jästen och agar-agar dock brukar jag baka mycket på det så jag brukar köpa stora partier av det. Men det känns som det börjar bli vanligare och vanligare.

Anterrabae
9/28/11, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Hittade inte just agar-agar, men det funkade även med den andra veganska gelegrejen. vart någonstans i Göteborg köper du storpack agar-agar och bjäst?

Kommer nog minska ner lite på just bjäst och salt nästa gång, för att jag vill ha lite mindre av de smakerna.

Jätteenkelt är det i alla fall, och mycket gott Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
9/28/11, 4:12 PM
#27

#26. Ser bra ut, vad är detta för gelegrej? Ser riktigt god ut.

B-jäst har jag inte sett i storpack men köper oftast Nutrial Yeast från UK eller GE rätt billigt. Agar-agar finns billigt på Gamlestadstorget i en liten butik de har även vegansk kyckling där inne också, agar-agar'n fanns som både blad och pulver. Minns inte namnet på butiken tyvärr, men ligger mitt emot ett ställe där de röker vattenpipa typ café. Men brukar köpa agar-agar från UK eller GE annars eftersom de oftast är billigast. Skrattande

Annons:
Anterrabae
9/28/11, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Min burk är på 500g för ca 150kr. Jag Tyckte det var helt ok. Märket är Bjäst.

Vegegel från DrOetker, liten förpackning med fyra portionspåsar för 15-16 kr. En hel förpackning räckte precis till halva sattsen av osten ovan. Helt ok vid engångs, men känns som det vore skönt med en större förpackning så jag vet att jag har. Den är stärkelsebaserad.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
9/28/11, 10:03 PM
#29

Jag vet var butiken är, var aldrig in men vi gick förbi när vi var och vände på Old Corner. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
9/28/11, 10:19 PM
#30

Anterrabe: var köpte du din vegegel?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
9/28/11, 10:24 PM
#31

På ica. Skrattande
På vår ica hade de inte agar agar, men denna i stället. Står brevid gelatin på bakhyllan.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
9/28/11, 10:29 PM
#32

men då borde man ju kunna övertala lokala ica, om de nu inte skulle råka ha produkten, att köpa in.  Tack!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
9/28/11, 10:51 PM
#33

Japp, de har ju massa annat från dr Oetker. särskillt inom bak.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[pharfignewton]
9/29/11, 8:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Så här blev min. Den ser fin ut, men smaken och konsistensen var nog inte riktigt min påse. Det smakade för mycket salt och b-jäst också kändes den litet geleig. Jag gjorde min på kålrot. Det kanske blir annorlunda med linser?

Annons:
[TrevorS]
9/29/11, 9:25 AM
#35

Du kan du fotografera vegegel's ingredienser jag kollade på den, men var osäker på en ingrediens om den var vegansk, tyvärr är det två olika ingredienslistor på den engelska och den svenska så man kan kolla hur förpackningen ser ut. Den engelska har Xanagum så man kan göra marshmallows med den.

Skrev ju att jag såg den men osäker på om den fungerade. Finns även flytande pektin som fungerar dock kan man inte ha i citron eller limesaft har jag för mig, men alla flytande pektin är inte veganska kunde innehålla lite gelatin eller äggprotein och även sett mjölksyra (animalisk).

Ser riktigt gott ut båda två! Skrattande Tråkigt att du inte gillade smaken. Jag har aldrig använt kålrot så jag vet inte riktigt hur det smakar.

Anterrabae
9/29/11, 10:34 AM
#36

Nej, den gick inte att fota men jag skriver av ordagrant!

"Ingredienser; Dextros, förtjockningsmedel (karragenan, fruktkärnmjöl (enl norsk förteckning johannesbrödskärnmjöl)), Syrareglerare (kalciumacetat, kaliumklorid)"

Jag ser inget som är tveksamt, eller har jag missat något? det står att den är för vegetarisk mat. Jag blev inte konstig av den varken i magen eller i blodsockret så det tar jag som ett gott tecken.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
9/29/11, 10:54 AM
#37

Oj, det kanske är olika då för den jag kollade på stod det även minst 1 E-nummer. Kollade hemsidan och hittade bara 1. Eller finns det en till vegegel.

Tänkte på agar-agar pratade med en kille i UK han köpte den här för 20 kr, håller ett tag påstår han: http://www.clearspring.co.uk/japanese/specialities/agarflakes

fanns någon annan man kunde köpa här också:

http://www.healthysupplies.co.uk/agar-flakes-clearspring.html

Anterrabae
9/29/11, 10:57 AM
#38

Det stod även på förpackningen att man inte kan byta gelatin rakt av med denna, man får räkna om och modifiera. Så den är lite klurigare, men får man till matten så är det helt ok.

Jag har bara sett en vegegel..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
9/29/11, 11:06 AM
#39

Det är samma bild, eller blandar jag ihop den med en annan förpackning, fanns några att välja på.

Går gör det men dock problem när det gäller citrus och vinäger då den inte vill stelna. Så jordubsgele går bra men inte apelsingele som jag förstod det.

minsty
9/30/11, 7:52 PM
#40

Era ostar ser verkligen mumsiga ut. Har inte gjort veganost själv men är riktigt sugen. Tror ni man kan byta ut agar-agar mot no-egg? Har köpt den nyligen men inte använt tidigare, så vet inte hur det blir… Glad

[TrevorS]
9/30/11, 8:32 PM
#41

Det går inte att byta ut agar-agar mot no-egg tyvärr, man behöver gelatin men eftersom gelatin inte är vegansk så använder man agar-agar. Dock finns detvegegel som Ida här använt, den kan jag också tipsa om, har en till kompis som testade igår med den och fick toppenresultat. Finns ett recept man använder havregryn i här, dock är den lite svårare att hyvla och håller endast bara några dagar tyvärr.

Tips för att spara lite pengar kan man däremot ersätta no-egg med majsstärkelse eller potatisstärkelse, ger samma effekt och lite billigare. Skrattande

Annons:
minsty
9/30/11, 8:43 PM
#42

Ok, kanske inte lönt att prova med den. Trodde jag hade hittat nåt helt nytt, men då fanns det ju redan det gamla hederliga potatismjölet, hehe…. Man börjar ju få upp ögonen för nya produkter i butikerna, men vet inte alltid vad det är.

Plånboken har ju sitt och säga till om också…Men ska absolut testa göra ost. Ungefär vad kan vegegel kosta, någon som vet?

minsty
9/30/11, 8:44 PM
#43

Agar-agar förresten, var kan man köpa det?

[TrevorS]
9/30/11, 10:11 PM
#44

#42. Jag köpte samma produkt från början också, idag retar jag mig lite på det då jag bakade så ofta och förbrukade paketen rätt fort. Men nu använder jag andra produkter som linfröslem så fint som det låter, men lika effektiv, speciellt i muffins. Skrivit om äggersättning i den här artikeln, finns flera alternativ ERSÄTTNINGSPRODUKTER. Skrattande

#43. Agar-agar kan man köpa i välsorterade butiker, dock brukar ICA och Hemköp ha dessa bland bakverk, brukar stå vid gelatin eller bakgrejer. Dock inte att förväxla med gelatin, står oftast i samma hylla och sett även att det står gelatin men ovan vegetabilisk och under agarpulver. Annars finns de även i asiatiska butiker. Sedan finns ju vege-gel eller vegegel som Ida här har köpt, står också bland bakgrejer eller vid pektin.Glad

Har gjort ett test med pektin vid enstaka tillfälle, det gick bra men problemet var att vi upplevde osten väldigt söt. Testade en gång till med mer salt, då började den att vattna sig. Men det finns olika sorters pektin också, men till att börja med rekomenderar jag agar-pulver.Flört

minsty
10/1/11, 7:31 PM
#45

Najs! Har inte kommit iväg till butuken än. Men i morrn så!Glad

[TrevorS]
10/1/11, 10:56 PM
#46

Ska bli kul att se hur ditt resultat blir. Skrattande

pottsorken
10/6/11, 10:44 PM
#47

Jag försökte igår och det gick skitdåligt. Det blev mest en slajmig moussegelégrej… Dock följde jag inte receptet helt för jag hade inga nötter och sen hade jag i lite andra kryddor. Jättevidrigt blev det. Det som blev äckligt var mycket för att den blev för lös och konstig.

Vad gjorde jag fel? :( (förutom att ha i olämliga kryddor)

[TrevorS]
10/7/11, 8:57 AM
#48

#47. Låter konstigt, vad hade du i istället för nötter? Kokade du upp med agar-agar och lät det sjuda (alltså inte stormkoka).

Annons:
pottsorken
10/7/11, 3:17 PM
#49

haha inget :P jag gjorde på linser… nä jag lät det sjuda.. vi får se nästa gång jag försöker

[TrevorS]
10/7/11, 3:36 PM
#50

Nötterna är viktiga i denna, annars får man en bjästpudding. Skrattande Du kan använda solrosfrön istället också istället för nötterna.

pottsorken
10/7/11, 6:26 PM
#51

TACK Skrattande då vet jag! bjästpudding var det rätta ordet ja.

[TrevorS]
10/7/11, 11:02 PM
#52

Finns ett inlägg som heter "Kryddor och Agar-Agar" den ligger rätt högt upp, men här är direktlänken

AGAR-AGAR

12 g för 10 kr - borgebykryddgard (swe)

67 g för 77 kr - amazon (usa)(tänk på tullen kan bli dyrt)

30 g för 45 kr - plushälsa (swe)

15 g för 29 kr - melburyandappleton (uk)

2,23 kg för 1070 kr - bulfoods (usa) (tänk på tullen kan bli dyrt)

700 g för 702,47 - agar-agar (vet inte vart det ligger osäker på tull)

30 g för 26 kr - vegan-wonderland (tysk)

BJÄST

125 g för 32 kr - vegan-wonderland (tysk) - ska finnas större paket

Sedan vet jag folk som gjort agar-agar själv genom att torka sjögräs de köpt billigt i någon asiatisk affär. Den ser lite läskig ut när den torkat då den blir gråvit, ser nästan ut som mögel men det är det inte, så mixar man den till ett fint pulver så har man agar-agar. Dock inte koll på vilket sjögräs de använder men kan inte vara så svårt att leta reda på tror jag.

pottsorken
10/8/11, 12:55 AM
#53

tack så hemskt mycket!

[TrevorS]
10/9/11, 2:10 PM
#54

Contact Agar Agar contact@agar-agar.org

"Hello,

We ship worlwide for free delivery fees. On every package, we put a custom declaration (CN22) with “Gift” mention on it.

Like this, you will have no extra fees from customs.

Regards"

Anterrabae
10/9/11, 11:15 PM
#55

Jag gjorde en ost med agar-agar och solrosfrön i stället för nötter. Agar-agarosten blir mycket bättre i koncistensen än med vegegel, den blir mjukare och mer jellolik. Solrosfröna blev jättebra.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
pottsorken
10/10/11, 5:49 PM
#56

jag fårstår verkligen inte vad jag gör fel. nu följde jag receptet HELT förutom att jag tog färsk vitlök och hade i citronsaften samt inte hade i pakrikapulver. jordnötterna var saltade dock. kan det ha betydelse? det blev bara en kräm. kom hit och hjälp mig Rynkar på näsan

[TrevorS]
10/10/11, 6:12 PM
#57

Man bör inte använda saltade eller rostade jordnötter, har haft dålig erfarenhet av dessa från början.

Måste fråga, vad använder du för agar-agar och vad använder du för bjäst? Kan du skriva upp märket på dina varor du använde.

Låter du den svalna helt innan du tar ur den?

pottsorken
10/10/11, 6:28 PM
#58

aha men tror du att det kan vara därför? att de är saltade alltså?

jag ger fan inte upp så jag försöker nu för tredje gången Tungan ute

bjästen och agar agarn köpte jag i hälsokostaffärn och märket på agarn är clearspring och bjästen carls-bergh pharma ab

aja jag har massa god jordnötsgegga som man kan ha i matlagning…

[TrevorS]
10/10/11, 6:41 PM
#59

Jag funderar faktiskt lite på agar-flingorna. Jag brukar använda pulver. Det står inget om att de måste blötläggas innan? Jag kan tänka mig att du har för lite agar-agar i, flingor är inte lika kompakt då det blir mellanrum. Bästa är egentligen att väga eller helt enkelt ta i mer.

Jämförde lite på paketet, är samma vikt men det behövs mer om man räknar i mått på flingor än med pulver nästan det dubbla.

Tips är att du gör en halvt så stor sats och testar igen så du är säker på att det blir bra först. Annars kan det bli lite dyrt. För osten är väldigt god. Skrattande

[TrevorS]
10/10/11, 6:48 PM
#60

Lät lite flummigt menade att 1 msk agar-flingor är ungefär hälften så mycket som 1 msk agar-pulver.

Cirka 5 msk agar-flingor.

pottsorken
10/10/11, 8:38 PM
#61

tack! ja den här gången blev det faktiskt ganska bra! jag har inte hyvlat den än men den är fast och fin (i jämföselse med de andra ._.)

jag älskar jordnötter så det ska bli toppen att prova!

tack för svaren!

[TrevorS]
10/10/11, 8:45 PM
#62

Lycka till och lägg gärna upp bild när du är klar. Skrattande

Annons:
pottsorken
10/15/11, 6:15 PM
#63

Jag tror jag lägger upp bilden på nästa försök då denna egentligen också blev för lös. Den blev dock jättegod så jag brer på den istället.

[TrevorS]
10/15/11, 7:54 PM
#64

Hur länge kokar du agar-agarn?

pottsorken
10/16/11, 12:44 PM
#65

Som receptet säger. Igår jag försökte jag igen och JÄVLAR va bra den blev! Nu kommer snart ett kort och nu är jag såld så nu kommer jag göra ost var och varannan dag! Synd att cachewnötter är så sataniskt dyrt.

[TrevorS]
10/16/11, 3:26 PM
#66

Det var bra pottsorken. Började få lite slut på idéer varför det inte fungerade för dig. Va kul att få se bild! Skrattande

pottsorken
10/16/11, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Såhär! Jag upptäckte att jag och min kompis hade nommat på dem ganska ordentligt. Jag gjorde dem igårkväll :P

Så går det när något man gör blir grejhöjta!

Jag tog mer agar agar, det var nog som du sa att det blir mindre med flingor.

[TrevorS]
10/16/11, 7:31 PM
#68

Toppen, då har vi löst agar-agarproblemet med flingor och pulver. Skrattande

Vilka härliga ostar du har, vad har du använt för form för att få dem fyrkantiga?

pottsorken
10/16/11, 7:59 PM
#69

Jag har små frysburkar. Jag har hur många sådana som helst för jag fryser in allt jämt.

Annons:
Anterrabae
10/24/11, 6:29 PM
#70

Nu har jag gjort en som står på svalning, jag längtar tills den är klar Flört men jag undrar, går den att frysa? Inte för att jag tror att det blir aktuellt, den brukar gå åt fort. men det kan vara bra att veta.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/24/11, 7:04 PM
#71

Det är en färskvara som förstörs om den fryses, den kan bli flytande form när den tinas, har man ännu mer otur bildas iskristaller så det blir en klump som flyter runt i vattnet eller att den vätskar sig. Så blir oftast bjäst inte så god heller när den fryst.

Anterrabae
10/24/11, 7:27 PM
#72

Ok, då låter jag bli det! Skrattande

jag misstänkte att det var så, men jag kände att jag ville fråga i alla fall. Nu kommer den ju som sagt gå åt i alla fall.. Skäms Den är ju så tokgod. Tänkte att i bästa fall blev den grynig, men misstänkte att den inte skulle hålla ihop alls.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

pottsorken
10/31/11, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Fy fasiken va bra denna blev! Gjorde på hasselnötter :D

Ser ni hello kitty?

[TrevorS]
10/31/11, 7:31 PM
#74

Spännande form på den. Skrattande

Ser riktigt goda ut. Kul med Hello Kitty. Tungan ute

Anterrabae
10/31/11, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Kul med kittyost!

Jag gjorde en igår, en rosa! med rödbetor i stället för morot/kålort/linser, och hälften jordnötter och hälften solrosfrö.

Det ser ut som man har leverpastej på mackan, men den smakar ost Tungan uteFlört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/31/11, 10:26 PM
#76

Oj vilken färg, ja det ser ut som leverpastej faktiskt. Men ser inte äckligt ut, hade du haft i blutsaft hade det nog smakat som det också. hehe Flört

Annons:
Anterrabae
10/31/11, 10:38 PM
#77

Tror inte det, leverpastej smakar väldigt speciellt, och jag älskade det när jag var köttätare. Muskot och lever och diverse annat, bla ganska mycket lök ger smaken. Man kommer inte dit med blutsaft Flört

Rödbetor är coola! Osten är lite mer rosa än på bilden, så det är inte riktigt pastejfärg ändå! Det ser ut som man skär pastej, och så smakar det ost! Det är så man ska ha smörgåsgurka eller saltgurka eller så på..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/31/11, 10:41 PM
#78

Självklart gör löken stor skillnad, blutsaft ger lite "blodigare" smak, var mest det jag menade. Men häftigt med Rödbetorna, kreativt, det gillar vi! Skrattande

Gör du egen saltgurka eller inlagd gurka?

Anterrabae
10/31/11, 10:46 PM
#79

Jag har fakatiskt inte tänkt  på att blutsaften ger blodigare smak, bara att den är bra för blodvärdet, men det är klart. Nu när du säger det så smakar den ju järn… såklart.

Måste nästan testa. Och då även sätta i lökpulver, vitlök och muskot… rödbetor blutsaft och bjäst, fast mindre.. och salt och pepper så klart. Kan det vara något?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/31/11, 11:14 PM
#80

Du lär få tillsätta en hel del lökpulver i så fall. Har du sett mitt recept på blodpudding? Den är det blutsaft i. Hittade receptet i en gammal kokbok för de som inte kunde äta kött, fast var ägg i, ersatte det med potatismos, gick toppen.

Jag har ett annat recept som är äckligt likt leverpastej PM:ar receptet

Anterrabae
10/31/11, 11:18 PM
#81

Åh, coolt.

Jo jag såg blodpuddingen, men det är ju korn och grejer i som jag inte tål och dessutom upptäckte jag nu (igen) att blutsaften tål jag inte pga vetegroddarna i… så min fina plan gick i stöpet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/31/11, 11:21 PM
#82

Det är inte korn i mitt recept. Så kan man använda tranbärsjuice (outspädd) istället för blutsaft. Finns bjutsaft som är vetefri också. Skrattande

Anterrabae
10/31/11, 11:45 PM
#83

Var det inte korn i?? Obestämd

Nej, kollade nu, det är rågmjölet jag inte tål Visste det var något! Råg har (precis som korn) en väldigt speciell karaktär, går inte bara att byta.. blir  ens likt.

Finns det vetefri? Det har jag inte sett? Måste leta upp.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
10/31/11, 11:53 PM
#84

Ja tusan, men det kan man ersätta med rismjöl (polenta blir det inte bra med) och risstärkelse/potatismjöl.

UnknownPleasures
1/14/12, 5:08 PM
#85

Smälter den? Glad

[TrevorS]
1/14/12, 6:47 PM
#86

Något smälter den om man inte har för hög temperatur från början.

jessicajones
3/17/12, 3:11 AM
#87

min går inte att skiva, den är som deg bara.. för övrigt supergod o fin i konsistensen, men bara geggar sig när jag försöker hyvla den.. vad är fel?

[TrevorS]
3/17/12, 10:00 AM
#88

Kan vara för lite agar-agar eller inte kokt tillräckligt länge.

[pharfignewton]
3/17/12, 8:03 PM
#89

Nu har jag provat den här två ggr. blev bättre på andra försöket då jag inte hade i så mycket b jäst och nästan inget salt. Jag tycker dock att rotfrukten inte ger så mkt smak, vilket jag skulle vilja att den gjorde. Jag har provat kålrot och palsternacka som har den där litet "peppriga" starka smaken jag är ute efter, men de slår liksom inte igenom.

Har ngn förslag på något annat man kan ha i som ger smak? Eller ska man helt enkelt testa att ha i mer rotfrukt?

Testade även att minska på agar agar, det funkade bra fick fin konsistens.

[TrevorS]
3/18/12, 7:48 AM
#90

Det är rätt svårt att få rotfrukten att få smak, det enda jag kan tänka är att man har i buljongtärning, dock bör man inte salta alls. Men ingen aning om hur det skulle smaka bara.

Annons:
Anterrabae
3/18/12, 7:22 PM
#91

man kanske kan riva i lite pepparrot för sting precis innan man mixar sista gången (den tappar ju smaken om man kokar den)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[pharfignewton]
3/22/12, 6:55 PM
#92

#91 Ah, precis vad jag borde ha tänkt på, pepparrot så klart. Sting var ett väldigt bra ord till att beskriva "smaken" jag är ute efter. Ska försöka komma ihåg till nästa gång.

Yin&Yang
3/23/12, 3:29 PM
#93

Va gott och enkelt! Det verkar ju gå att variera hur mycket som helst :) Ska prova detta någon gång.

Anterrabae
3/23/12, 9:32 PM
#94

Ja det är verkligen sant! Variationsmjöligheterna är oändliga. Man bör dock vara noga att få i mycket smak, om inte just salt så rika smaker. Annars blir osten "blaskig" i smaken

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

E-mandel
5/9/12, 8:40 AM
#95

-> #35 av Trevor

Mjölksyra är inte en animalisk produkt i sig själv. Det beror helt på framställningen av mjölksyran om den är "animalisk" eller inte.

Näst intill all mjölksyra som finns i produkter som inte är animaliska i sig själva innehåller mjölksyra som är tillverkad av till exempel stärkelse från majs eller potatis.

"Den mjölksyra som finns i många av de mjölkprodukter som säljs idag har inte bildats genom naturlig surning utan är tillsatt vid tillverkningen. Sådan mjölksyra tillverkas inte av mjölk utan av melass eller stärkelse från majs eller potatis. Därför kan även vegetariska produkter innehålla mjölksyra."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6lksyra

Att kalla mjölksyra animaliskt är som att kalla koldioxid och vatten animaliskt för att de kan bildas vid cellandning i djur och människor.

[TrevorS]
5/9/12, 9:24 AM
#96

#95. Har varit i kontakt med några av dessa företag och några av dem har svarat att de använt sig av för att få fram mjölksyran en yoghurtkultur och ibland även djurdelar för snabbare resultat. Men självklart kan den vara vegetabilisk också.

kelfwing
5/9/12, 6:21 PM
#97

Hur stor blir osten i gram/kilo på ett ungefär?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[TrevorS]
5/9/12, 7:44 PM
#98

kan tänkas 1 kg med ovan recept. Skrattande

kelfwing
5/9/12, 8:21 PM
#99

Perfekt, jag tyckte det såg ut något liknande på bilden. Men det är ju alltid svårt att veta med bilder. TAck så mycket! Glad

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[nathalie_bumbi]
10/1/12, 8:15 PM
#100

Häftigt recept! Jag provade det, men gick inte så bra och vet inte vart det blev fel. Min ost blev väldigt kompakt och mjuk. Blev bredbar, men inte hyvelbar på långa vägar :/ Misstänker att det kan ha att göra med agar agar pulvret som jag inte är van vid alls. Använde kålrot som grund, men det mesta av vattnet kokar ju bort…ska man fylla på med mer? När jag skulle lägga upp den i en form så var det inte som en smet, utan mer som en kompakt kräm. Använde pinjenötter istället för cashew. Någan som vet vad som kan ha gått fel? What to do?

[TrevorS]
10/2/12, 10:09 AM
#101

Vågar inte svara på hur det blir med pinjenötter, använde du agarpulver eller flingor? Du råkade inte stormkoka så du kokar med för het temperatur? Det kan förstöra agar-agarn.

[nathalie_bumbi]
10/2/12, 12:30 PM
#102

Kanske valnötter skulle vara att rekommendera? Jag har en del nötallergier, så kan varken köra med cashew eller solrosfrön. Jag använde agarpulver. Får testa en gång till och vara extra nogrann med temperaturen. Jag körde på steg 2 av 9 på spisen, vilket i princip bara håller igång värmen men kan gott o väl testa att köra på 1. Hoppas det funkar, så himla nyfiken på den. I annat fall så har mitt misslyckande iaf lett till ett pålägg i form av en bredbar ost =P

[TrevorS]
10/2/12, 12:44 PM
#103

Valnötter är inte så goda, de har en speciell smak, skulle rekommendera osaltade jordnötter, chashew eller solrosfrön då de är rätt neutrala i smak.

Anterrabae
10/2/12, 7:43 PM
#104

Valnötter blir neutala om man blötlägger över natten i lätt saltat vatten. Kokade/sjöd agar-pulvret sina fem minutrar? Om vattnet med kålröttrna sjuder sakta borde inte så mycket koka bort. Att detblev som en kräm tyder ju ändå på att agarn funkade. Lite mer? Kanske kan variera mellan olika sorters agar. Jag skulle gissa att osten blir bättre om du ökar Agarn något.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[nathalie_bumbi]
10/3/12, 6:44 PM
#105

Tål tyvärr inga av de tre sorterna, men ska prova tipset om att blötlägga dem innan jag gör mitt andra försök. Nja, jo det gjorde det…men blev tvungen att hälla på lite till i mitten av tiden då det då såg ut som ett klister och allt vatten var borta…Obestämd

Ok, nytt test: blötlagda valnötter, mer agar, lägre temperaturGlad

Håll tummarna…och tack för tipsen TrevorS o Anterrabae.

To be continued…=)

jessicajones
10/4/12, 3:09 PM
#106

spännnande!

kelfwing
10/5/12, 8:44 PM
#107

När jag försökte göra osten för ett tag, så blev konsistens mer som jordnötsmör, men jag tror att det boredde på at tagarn fick koka upp för mycket och för länge.  Jag längtar till nästa gång jag kan pröva att göra osten, flera medlemmar härinne har ju lyckats, å den går ju att göra.  Men jag har känseln att tillagningen kräver full koncentration och följa insturktioenr till punkt och pricka ( och jag är mer en laga mat på en höft- människa än exakta mått).

Om ni som gjort osten, har några allmäna tips för osttillverkningen för bästa resutlat, skriv gärna, av erfarenhet blir  man ju klokare/duktigare.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
10/5/12, 10:20 PM
#108

Visst stämmer det att man ska laga den till punkt och pricka, jag har testat med flera nötter och det har gett stora fel i tillverkningen och därför är det viktigt att man följer noga.

Om man inte får tag i Agar-Agar finns även Veggel, men man får dubblera mängden för att den ska fungera.

Anterrabae
10/6/12, 12:01 PM
#109

Oj! Är det så känsligt!? Jag har visserligen varit noga med mått och tider men varierat med både nötter och frön och lyckats, enda gången det blev bredbart var när jag bytte vattnet mot havregrädde för att få den krämigare. ;) men det var inte så förvånande att det blev konstigt då.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Rhesus
11/23/12, 10:21 PM
#110

Blir denna osten imorgon, när jag köpt mig en stavmixer.
Om den lokala hälsokostbutiken har b-jäst, dvs.
Och har de inte agar-agar får jag försöka med vegegel.
En fråga, dock: om man använder linser, ska de vara 2dl när de är torra eller kokta?

[TrevorS]
11/23/12, 10:36 PM
#111

Röda linserna är måttet på de färdigkokta. Tänk på att använda agar-agar som är i pulverform, använder man flingor bör man ta lite mer än det dubbla. Agar-Agar finner man oftast i matlagningsbutiker nu för tiden. Skrattande

Annons:
Rhesus
11/23/12, 10:44 PM
#112

Tack så mycket!
Nej, jag bor i en liten håla, så de har inte agar-agar. Tror jag. Frågade aldrig, men jag spenderade en kvart bland bakgrejerna. 
Tror du man kan ha i lite hasselnötter på något hörn?
Om inte för att ersätta cashewnötterna, så kanske byta ut en del av det?

[TrevorS]
11/23/12, 10:51 PM
#113

Det finns en ovan som har haft i hasselnötter och tyckte det var gott. Så länge nötterna är neutrala i smaken så fungerar de rätt bra. Kan ju alltid testa med hälften av "ostmassan" så vet man om man tycker det ger en bra smak och konsistens.

Jag brukar köra med hälften solrosfrön

Rhesus
11/23/12, 10:55 PM
#114

Okej, tack så mycket.
Återkommer imorgon med bild!

[TrevorS]
11/23/12, 11:44 PM
#115

Ska bli spännande att se. Skrattande

Rhesus
11/25/12, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Första försöket blev inte så bra.
Den är ganska fast, men långt ifrån  hyvelbar.
Mer som en pudding.

Den var god att bre på mackan, dock!

[TrevorS]
11/25/12, 5:47 PM
#117

Väntade 1-2 timmar tills den stelnat helt innan du hälde upp den? Kanske hade behövts mer agar-agar.

Rhesus
11/25/12, 5:56 PM
#118

Jag väntade 2.5timmar, haha.
Jag körde med vegegel, eftersom jag inte hittade agar-agar.
Letade i två olika ica-butiker, en coop och en asiatisk livs.
Misstänker att det var därför. 
Nästa gång blir det med agar-agar.
Får åka till någon större mataffär i veckan.

Annons:
[TrevorS]
11/26/12, 9:15 AM
#119

Vegel behövs dubbelt så mycket av märkte jag när jag testade.

Rhesus
11/26/12, 4:29 PM
#120

Ida skrev väl att ett paket räckte precis till hälften?
Därför hällde jag bara i två paket utan och måtta och sånt.
Var säkert en dålig idé.
Men får hoppas att jag hittar agar-agar idag, så jag kan testa snart igen!

Anterrabae
11/27/12, 11:20 AM
#121

Jo, det skrev jag, men den blev ganska geleeig om jag inte minns fel, som pudding eller sylta. Fick den tillräckligt fast för att hå å hyvla, men inte direkt ostlig ;) Ska göra en liten ost idag, har varit sugen på det ett tag :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/27/12, 2:38 PM
#122

Testade, fick köra med 3 paket till denna satsen faktiskt och låta den stå i kylen under natten.

kelfwing
11/27/12, 4:33 PM
#123

Okej, då var det bla  vegegelen som ställde till problem när jag försökte (att jg missade att det kokade upp var en annan del  För jag körde på vege-gele när jag försökte och trots att den fick stå över natten blev det bara en bredbar massa.  Jag tänkte göra ett nytt försök i december.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Rhesus
11/27/12, 7:04 PM
#124

#122 blev det bra med tre paket vegegel?
Isåfall kanske man vågar sig på att försöka igen!
Har letat efter agar-agar både i helsingborg, ängelholm och örkelljunga nu. Hittar det fan ingenstans.
Får väl beställa via internet, men jag är inte tillräckligt tålmodig!

kelfwing
11/27/12, 7:25 PM
#125

#124

Har du frågat i häloskostaffärerna?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Rhesus
11/27/12, 7:54 PM
#126

#125
Jag har varit inne i en hälsokostbutik i respektive stad jag skrev.

Två av de städerna finns bara en (som jag känner till). :(
Dock kunde en av butikerna beställa hem, så jag får se om min inneboende kommer hem med agar-agar till helgen!

[Valtyr]
11/27/12, 11:36 PM
#127

Men åhh jag hade köpt alla ingredienser idag, men så hittar jag inte bjäst nånstans haha dom på konsum i järna, läs järna i järna är typ alla veganer och vegetarianer, men ja dom visste inte ens vad det var och frågade typ alla i personalen.

Vart köper ni bjäst och vilket märke köper ni?

Tack på förhand :)

kelfwing
11/28/12, 7:01 AM
#128

#127  Mataffärerna brukar inte ha bjäst, det får man köpa i hälsokostaffärerna (eller i rena veg.affärer om det finns några där du bor). Jag har köpt bjäst i hälsokostaffären där jag bor (Enköping)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

DesK
11/28/12, 8:16 AM
#129

De stora matbutikerna som, City Gross, Ica Maxi och Coop brukar ha såväl B-jäst som Agar Agar. Om ni inte hittar dt så fråga och be dem ta hem det åt er.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
11/28/12, 10:08 AM
#130

Agar har jag sett, men inte b-jäst i matbutiker. Life har b-jäst, eller andra hälsokostaffärer. Rekommenderar dock nätet, då kan man komma ner i pris på bjästen. Dock inte om man har brådis ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/28/12, 10:32 AM
#131

Jag köper Bjäst som finns i kostaffären, finns även ett till man på den, näringsjäst eller nutrial yeast.

Jag brukar köpa bjäst i affärer, det är en lite viktig ingrediens för vitaminerna men även för smaken.

[Valtyr]
11/28/12, 8:01 PM
#132

men vilket märke ska man ha? vart på nätet kan man köpa?

Jag var både på Willys i södertälje och på coop/konsum i järna men ingen hade.

Det finns en hälsokostaffär i järna, men jag har rätt pressat i skolan nu så jag beställer gärna på nätet.

Annons:
Anterrabae
11/28/12, 10:06 PM
#134

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=356311 Har vi köpt, och mixar tabletterna. Det blir bättre kilopris än flingor.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/30/12, 5:47 PM
#135

4 påsar vegegel får en 1,5 liters vätska tillräckligt hård för hyvling. Kommer snart ett nytt ostrecept.

Rhesus
11/30/12, 7:26 PM
#136

4 påsar som i ett paket? :)

[TrevorS]
11/30/12, 7:34 PM
#137

#136, precis, det stämmer bra det. Jag hyvlade nämligen på skoj min veganska färssylta, hade i 4 påsar till 1,5 liter i den eftersom den jag vanligtvis gör är hård, annars blir den för lös och mer "puddingaktig" vilket jag inte vill ha den.

E-l-vira
12/8/12, 8:11 PM
#138

1,5 dl bjäst -flingor, tabletter, puver? har köpt i tablettform, det var billigast så

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[TrevorS]
12/8/12, 8:21 PM
#139

Bjäst är i flingor. Skrattande

Annons:
E-l-vira
12/8/12, 8:22 PM
#140

så jag som nu har i tablettform.. ska jag ta typ 2 dl? eller ska jag krossa dem å ta 1 dl? xD damn it

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[TrevorS]
12/8/12, 8:22 PM
#141

Angående misslyckanden! Har försökt att gå till botten, det vi kommit underfull med är att vissa nötter kan förstöra en hel del på grund av att de kan vara mer "porösa" än andra, så försök att hålla er något till receptet för lyckat resultat.

Anterrabae
12/8/12, 8:33 PM
#142

#140 Jag har också i tablettform, och jag tar ungefär en dl, till hela satsen. kanske drygt en dl. Mixar i kaffekvarn till pulver för sig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

E-l-vira
12/8/12, 8:37 PM
#143

142# Tack!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Rhesus
12/9/12, 5:37 PM
#144

Tänkte försöka mig på denna idag igen. Fått tag på agar-agar nu.
Ska jag låta den svalna i kylen eller i rumstemperatur? :)

E-l-vira
12/9/12, 9:14 PM
#145

#144 min fick svalna i rummstenp men stå i kylen sen, som med all annan mat :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Rhesus
12/9/12, 9:15 PM
#146

#145
Att den ska stå i kylen sedan är ju ganska självklart ;)
Tänkte mest om det var viktigt att den skulle ställas kallt med en gång :)

Annons:
[TrevorS]
12/9/12, 10:14 PM
#147

Svalna i rumstemperatur innan kyl. I regel ska inget vamrmt ställas in i kyl.

E-l-vira
12/9/12, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

#146 jag menade väl precis vad #147 skrev ^^

Jag tyckte sådär om osten. Körde på cashewnötter och morötter, den går ju att variera men tror inte att det där med b-jäst var min grej riktigt :P Den blev lite mer geléaktig än jag förväntat mig, kanske inte blir så om man kokar det längre eller tar i mer agaragar? Otroligt lätt att hyvla öndå, den var ju inte lös.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[TrevorS]
12/9/12, 11:03 PM
#149

Den ser bra ut, är lätthyvlad, inte lika hård som vanlig ost. Så den är nog precis som den ska vara. Bjästen har jag märkt många inte gillar och valt att utesluta ur receptet. Dock rekommenderas bjäst för att få i sig bvitaminen och även smakmässigt. Ska bli kul att se Rhesus ost hur den blir.

E-l-vira
12/9/12, 11:10 PM
#150

#149 Man skulle ju kunna minska en aning på det :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

jessicajones
12/12/12, 3:30 AM
#151

jag har börjat använda stinky tofu/fermenterad tofu i mina ostar nu, gott!

ulolund
12/21/12, 2:11 PM
#152

Jag tycker att mina ostar som jag gjort på detta recept har smakat lite som kokt skinka, hehe! Så jag testade att ha senap på, och det smakar faktiskt som julskinka, så jag tänkte faktiskt prova att garnera en ost för att få fram en liten vegansk julskina! Är det någon annan som upplever att det smakar som kokt skinka?? (usch för de stackars grisar som blir till skinka, men går det att göra på ett veganskt sätt så är det ju toppen =))

ulolund
12/21/12, 2:24 PM
#153

Jag kommer tyvärr ihåg hur kokt skinka smakar, eftersom jag bara varit Vegan i ett halv års drygt!!! Men ska prova, att garnera den och sätta in den i ungen en stund, för osten smälter ju inte så fort!! Får se hur det går! Återkommer med ett lyckat eller misslyckat resultat!! =)

Annons:
Jullanhugo
5/28/13, 1:13 AM
#154

HOLY MOLY! Måste testas!!! :O

[TrevorS]
5/28/13, 9:18 AM
#155

För er som vill använda veggel, så ska den ej kokas i 5 minuter utan bara kokas upp.

[nathalie_bumbi]
9/8/13, 10:07 AM
#156

Någon som vet varför min inte stelnar utan bara blir en kräm? Allt följs till punkt o pricka, men jag använde vegegel istället för agar. Kan det vara att den fick stå o sjuda 5-10 min som inte var bra för den?

E-l-vira
9/8/13, 10:30 AM
#157

#156 troligtvis ;)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[TrevorS]
9/8/13, 10:58 AM
#158

#156, vegegel behöver man använda alla paketen i boxen, då ska man koka upp bladningen med veeggel, kokar den i mer än 1 minut så försörs effekten. Därför bör man röra ut vegegel i liten del av vätskan kall och efter man kokat blanda ner vegegel. Dock upplever jag när jag testat att det blir lite mosigt när den hyvlas. Så agar är att rekomendera om det finnes

Sedan angående ovan om agar-flingor och agar-pulver så ska flingorna användas gånger 3 mot agar-pulvret. Alltså om det är 1 tsk agar-pulver ska man använda 3 tsk agar-flingor. Detta är eftersom flingorna inte blir lika hårt packat utan är fluffigare och därmed blir mindre än med pulvret.

[nathalie_bumbi]
9/8/13, 1:18 PM
#159

Ahhh, tack för förklaring…det blir till att köpa agar o testa igen då🙂

CherieCurrie
4/30/14, 2:59 PM
#160

Hejsan kära Vegan medlemmar!

Hur smakar Vegan ost egentligen, smakar den so vanlig ost?

Och vart köper man det där agarpulvret nånstans:)?

Vågar mig inte på och tillaga ifall det inte skulle vara gott, för har provat en cheddar ost som dom har på Willys och den gick inte att äta för den var så äcklig. Smaka verkligen inte ost av den!

Med vänliga hälsningar

Annons:
E-l-vira
4/30/14, 3:09 PM
#161

#160

(Förlåt TrevorS men:) Jag tycker inte att den här osten är något vidare. Däremot finns ju numera Astrid och Apornas Jeezly att köpa i flera vanliga mataffärer och den är mer ostlik :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

solus
4/30/14, 3:34 PM
#162

Måste f*n göra detta! 

Men smakar det gott då?:P

http://solus.blogg.se/ 

[Trevor_S]
4/30/14, 6:29 PM
#163

Klart det är gott, annars hade jag inte delat med mig av receptet. 😉

_Elina
5/26/14, 4:42 PM
#164

Jag sitter och tittar runt efter bra priser på agar-agar och b-jäst på nätet men blir förvirrad när jag läser i tråden att det finns som både flingor och pulver. Vet liksom inte hur mycket jag ska köpa och det vore så mycket enklare om receptet angavs i vikt istället.. de säljer ju så att säga inte en förpackning med x antal msk agar-agar.😛

Det skulle uppskattas om någon kunde omvandla de angivna måtten till vikt. Jag är väldigt nyfiken på att testa det här receptet.🙂

twank
1/8/15, 7:35 AM
#165

Jag testade fast använde veggel(hittade ej agar agar på ica) men den blev som en créme..? Ganska gott att bre på mackan iaf!

[Trevor_S]
1/8/15, 8:26 AM
#166

Till höger ser du lite tips på agar-agar billigt. Bjäst finns på de flesta hälsokostbutikerna, finns även näringsjäst på exempelvis goodstore om du vill handla på nätet. Agar finns i de flesta asiatiska butikerna för en billig peng.

tobilajs
2/1/15, 12:58 PM
#167

Lagade igår. Jättegod med lite jalapenobitar i. Men jag tycker inte att "ost" är rätt namn, tycker inte det smakar ost på en fläck. Det är snarare en nötpaté. Tycker  att istället för att efterlikna animaliska produkter är det nice att vi hittar andra goda pålägg.

Annons:
[RagdollGbg]
11/5/15, 1:43 PM
#168

Ska man blötlägga nötterna innan? Kan man ha osten som topping på en pizza, (kan man smälta den)?

[Trevor_S]
11/5/15, 3:21 PM
#169

De ska inte blötläggas. Den smälter någorlunda. :)

lissu
12/26/15, 5:50 PM
#170

Jag är på jakt efter en vegansk ost som går att riva och förvara i frysen och sedan använda i pajer mm. Hade hoppats att denna skulle skulle kunna vara lösningen men såg i en kommentar att den inte går att frysa. Skulle gärna vilja ha i beredskap om min veganväninna kommer på besök. Tacksam för ev idéer och förslag.

[V3g4Life]
12/26/15, 7:33 PM
#171

Den går att frysa om man river den innan, men den blir svår att hyvla om man fryst den och sedan tinat.

lissu
12/28/15, 2:23 AM
#172

Aha! Tack för tipset! Blir nog att testa ändå! ;-)

veggie4every1
12/28/15, 2:42 PM
#173

#172 Annars finns det färdiga veganska ostar som smakar ost i många matbutiker eller nätbutiker.

Men du kanske vill göra egen? I pajer tänker jag att du kanske vill att den ska smälta.

Jag har gjort denna, men enligt mig smakar den inte ost. Helt ok som annat pålägg dock🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
12/28/15, 5:20 PM
#174

#173 det beror på var man bor. Många butiker har inte sånt och få nätbutiker säljer kylvaror

l'm back

Annons:
veggie4every1
12/28/15, 6:02 PM
#175

#174 Jag brukar köpa kylvaror som tempeh från veganlife. Man kan köpa en kylpåse till om man vill, men det behövs inte på vintern tycker jag.

http://www.veganlife.se/category.html/ost

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: