Annons:
Etiketterreceptefterrättförrättgodis
Läst 9048 ggr
kelfwing
5/5/12, 6:03 AM

Creme caramel - vegansk

Jag har översätt engelska veganska recept på Creme Caramel

http://mouthwateringvegan.com/2011/02/23/creme-caramel-vegan-eggless-dairy-free-cholesterol-free/

réme caramel  4- 6 portion (beroende på skålarnas storlek)

CARAMEL

1.8 dl  vitt socker

6 dl   mineralvatten

en skvätt pressad färsk citron

THE CRÈME

5, 6  dl sojamjölk

5, 6  dl  sojagrädde

2 1/2 strukna msk vaniljsåspulver

2  msk   NO Egg

1 1/2 msk vitt sockert (inte rbunt, då det vill ändra färg och då kommer färgen inte se så aptitligt ut)

1 msk  lönnsirap

1/2  msk krossad kardemumma (valrift)

THE CARAMEL_

Lägg sockret, vatten och citronjuicken i en liten non-stick stekpanna på medelvärme och låt det bubbla.  När det fått en fin gyllene färg, sänk värmen och  Nä låt  karamellen få en mörknare medelbrun färg (det är här smaken sitter).  När detta har hänt, häll i lika stora mängder  i ugnssäkra efterrättskålar - det får inte vara platt, eftersom du inte vill ha pannkakkoar.

METHOD FOR MAKING THE CRÈME

Lägg vaniljsåspulvret och NO egg i en medelstor skål,  tillsätt msk av sojamjken och blanda ihop till en smet.  Tillsätt nu resten av mjölken och grädden, och forsätt att blanda.

Tillsätt de övriga ingredienserna och använd en stavmixer och (eller blanda för hand om du inte har någon) och rör mycket bra. Slutligen, använd en soppslev för att sleva över jämna mängder av creme-blandingen över  kaaramellen.   Gör detta försiktigt så att du inte förstår basen.  Placera nu försiktigt skålarna i en större ugnssäker glassform och fyll den sakta till hälften med kokande vatten.  Placera formen i en varm ugn (200 grader) och gräddai 45 minter.  Håll dock ett öga på dem, eftersom ugnar varierar.

Ta utm, låt dem svalna i 30 minuter, kyl dem sedan för några timmar eller ännu hellre, laga dem en dagi förväg och låt dem vara i kylen över natten. För att serva,  skrapa runt kanterna av skålarna med en vass kniv och vänd varje creme caremel upp  och ner på en assiert.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
kelfwing
5/5/12, 6:26 AM
#1

Jag har även översätt detta allergivänliga receptet på creme caramel:

http://wholelivingdaily.wholeliving.com/2010/08/vegan-and-soy-free-creme-brulee-food-allergy-recipe-challenge-14.html

egan (och soja-fri) Crème Brulee 4 portioner

  • 5 dl kokosmjölk på burk
  • 4 msk +  1 1/4 tapioka, maizena, potatismjöl eller arrowrot T
  • 4 msk +  2 msk strösocker
  • 1/8  tsk  salt
  • 1 1/2 tsk vaniljextrakt (eller fröna från 1 vaniljstång)
  • 4 msk +  2 msk valfri vegetabilisk mjölk
  • 1/8 tsk gul hushållsfärg (valfri)
  • 3  msk  ljusbrunt socker
  • 4 msk vaniljsocker (eller 4 msk strösocker blandand med 1/4 tsk vaniljpulver eller bara strösocker.)
  1. Vispa ihop 4 msk av kokosmjölken, stärkelse, strösocker, salt, vaniljextrakt och vegetabilisk mjölk. Tillsätt  hushållsfärgen och vispa väl tills det blandas.  Om du vill ha det gulare, tillsätt en droppe till tillsätt du har önskat färg.
  2. Blanda resterande kokosmjölk (se till att du får ut all innehålll med hjälp av en gummi-spatel)  med det ljusbruna sockret i en tung kastrull på medelvärme.   Låt sjuda upp, rör ofta med en träsked.   Tillsätt kokosmjölk-stärkelseblandningen i kastrullen.  Värm på medelvärme, vispa kontinurlligt tills det börjar sjuda.  Sänk värmen til  låg och forsätt sjuda under kontinuerlig vispning i 4 minuter eller tills det har tjocknat.   Du vill ha det tjockt. Det kanske ser lite gumpigt ut, men det kommer att lenaus tlll en krämig textur när det har svalnat. m
  3. Flytta över till 4 små  skålar.
  4. Låt kylas ner i kylen i minst 4 timmar.
  5. När du är redo att servera, ta ut skålarna från kylen och placera dem på en platt yta. Stör över cirka 2 tsk socker på varje creme caremel.  Följ sedan instruktioner på in köksbrännare och karamellisera sockret.Servera

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
5/5/12, 8:32 AM
#2

Va gott det är med creme caramel, ska nog ta och testa någon av dessa recept. Kan vara kul med lite variation. Skrattande

[TrevorS]
10/6/12, 11:47 AM
#3

Är inte "spring water" destilerat vatten eller renat vatten och inte mineralvatten eftersom det har väl bubblor i sig?

Står vaniljsåspulver här ovan, men är inte "custard powder" förtjockningsmedel i pulverform?

Sedan är väl 1 pint 3 dl eller 2,84 dl för att vara exakt?

kelfwing
10/7/12, 4:00 PM
#4

TrevorS, det är möjligt att spring water är destillerat vatten, översättningen jag hittade var mineralvatten.

Och custard powder, tror jag, både kan betda vaniljåsspulver och förtjockninsmeel i pulver rom.

Sen, hur stora måtten är beror om vi kör engelska eller amerikanska mått (finns också några till varianter).  Om jag kommer ihåg rätt,  så försökte jag hitta om sidan var engelsk eller amerikansk och sen översätte måtten till motsvarade.  Det utesluter ju inte att jag kan ha skrivit fel mått ( har en tendens att blanda ihop siffro ibland) så du har säkert rätt.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

jessicajones
10/9/12, 1:32 AM
#5

har ni provat recepten om de fungerar?

[TrevorS]
10/16/12, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Båda recepten är lite galet översatta, testade båda recepten med misslyckat resultat, så ska det inte vara vaniljsås, skrev och frågade ska vara ett förtjockningsmedel men kan ersättas med dubbel mängd stärkelse enligt tips. Sedan ska det vara 4 msk vatten i första receptet inte 6 dl.

Bakade enligt hemsidans mått och det gick mycket bättre. Men den understa med kokosmjölken tyckte jag var något av det äckligaste jag ätit, gillar lite kokosmak men var som att äta kokosmjölk ur burken i en annan konsistens bara. Dock blev den riktigt god med havregrädden.

Annons:
[TrevorS]
10/16/12, 12:09 PM
#7

Recept #0:

1,75 dl socker
4 msk vatten
några droppar pressad citron

3 dl sojamjölk
3 dl sojagrädde
3 msk potatismjöl
2 tsk äggersättning (noegg)
1,5 msk socker
1 msk sirap
0,5 tsk kardemumma

Recept #1:

1 burk kokosmjölk (4 dl)
4 msk + 1,5 tsk potatismjöl, majsstärkelse eller tapoiocastärkelse
4 msk + 2 msk socker
1 krm salt
1 tsk vaniljextrakt (finns bland bakgrejer, eller skrapa en vaniljstång)
4 msk 2 msk sojamjölk, havremjölk eller vatten
1/8 tsk gurkmeja
4 msk brunt socker
4 msk vaniljsocker

kelfwing
10/16/12, 5:03 PM
#8

Tack för testningen TrevorS, ber om ursäkt för den dåliga översättningen.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
10/16/12, 7:04 PM
#9

#8. Det är ingen fara, ett bra tips är att testa recepten innan man lägger upp. Alltid bra om recepten stämmer. Flört

kelfwing
10/16/12, 7:39 PM
#10

#har lärt mig det nu, men det var ju några månader sedan jag postade tråden och det var därför jag skrev att jag hade översätt recept. Hade jag testat hade jag ju skrivit det också

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

jessicajones
10/17/12, 12:14 AM
#11

det sista receptet du postade, var det bra?

[TrevorS]
10/17/12, 11:05 AM
#12

Vilken tänker du på jessica? Den med kokosmjölk? du ser bilden på den och gav den bottenbetyg, men det är efter min smak, gillade inte att det smakade så mycket kokos om den.

jessicajones
10/20/12, 12:13 AM
#13

är något av recepten bra/goda?

Annons:
[TrevorS]
10/20/12, 12:14 PM
#14

Den första blev rätt god faktiskt, den kan jag rekommendera. Skrattande

[tval]
7/17/20, 12:21 PM
#15

Kan ingen ta bort inlägget eller nått? Jag testade receptet två gånger och det blev bara en blaskig sörja. Läste inte hela tråden men märkte att det är otroligt stora fel i receptet. Varför posta recept när man inte ens har koll på hur man konverterar mått till metriska? Borde man inte provbaka innan? Eller åt minstonde uppdatera, tyckte det va lite konstigt med bubbelvatten, men jag är inte Vegan men försöker äta nyttigare så hittade jag hit precis. Ingen bra start. Eller så kanske man kan rätta till hennes fel med de som står nere i tråden? //Mvh Irriterad över att ha fått kasta en massa misslyckade försök!

[tval]
7/17/20, 12:23 PM
#16

Eller måste man läsa hela trådar för att få reda på om ett recept funkar eller inte? Vet inte så mycket om forum, men det känns onödigt. När man tittar på ICA så har de ju recept direkt. Man behöver inte läsa hel tråd för att få reda på att det inte funkar.

Denna kommentar har tagits bort.
[tval]
7/18/20, 6:26 PM
#18

En humorist?

Upp till toppen
Annons: