Annons:
Etikettvegankost
Läst 3260 ggr
[TrevorS]
2012-08-01, 12:42

Garum - söker recept

Garum är kryddor man jäste i en lerkruka som fick stå i något/några dygn ute i solen. För att det skulle jäsa fortare använde man oftast fisk, hittar bara recept där man har som grund fisk som man lät jäsa. Men skulle vara trevligt att ha något recept utan fisk som är helt veganskt.

Räcker det att blanda vinäger, oregano, salt och kardemumma och vatten i några dygn?

Annons:
DesK
2012-08-01, 15:23

Nja Garum är en jäst fiskmassa, som gjordes i det gamla Rom på fiskrens, precis som det står i din länk. Den har alltså vissa likheter med vår Svenska surströmming.

Eftersom Garum i grunden är en jäst eller snarare fermenterad massa kan man kanske prova att göra ett vegansk alternativ på blandade örter, salt, vinäger eller vin och eventuellt vitlök Glad Tänker på vårt snack om surkål och Rejuvelac, så eventuellt kan det vra vits att ha med någon form av groddade korn eller frön.

Det finns ju numera en mängd olika smakförstärkare den brittiska HP-sauce kan kanske funka för veganer.

Désirée
Afghan lives matter

[TrevorS]
2012-08-01, 15:43

#1. Fast det står i anvisningar att man använder fiskrens som skelettdelar och liknande och sedan filtrerar bort detta från vätskan. Vätskan används i olika maträtter som smakfärstärkare och även vissa bröd. Men man äter detta renset också menar du? Låter väldigt läskigt, tänker dock på en romesk maträtt där man jäste inlävorna i en vecka innan man åt det.

Surkål förekom även på den tiden även om det var mer i Kina, jag har valt att välja sockerör istället för honung då smaken är nästintill densamma med dem. Skrattande

DesK
2012-08-01, 16:28

Nej jag menar inte att man äter själva renset, utan bara vätskan. Fiskrenset är ju till för att få igång den rätta sortens jäsning, därav min koppling till surkål Glad I Ryssland och i Tyskland har man också "alltid" ätit surkål och andra mjölksyrade grönsaker.

Désirée
Afghan lives matter

DesK
2012-08-01, 19:24

På surstromming.se hittade jag denna beskrivning av Kimchi, det borde funka bra för veganer och jag måste naturligtvis testa detta framöver Glad

Désirée
Afghan lives matter

[TrevorS]
2012-08-01, 20:19

Tack för recepten, men känns inte riktigt rätt, man jäser ju för att få en lite "fränare" smak. Får se hur jag gör, man kan ju i för sig köra med en rättiga och lite surkål istället för fiskrens, man får ju en jäsning på det också. Skrattande

DesK
2012-08-01, 20:48

Kimchin är nog rätt frän i smaken, både syrad och kryddad med chilepeppar Flört Fast 3-5 rättikor blir ju en enorm sats, i alla fall om man får tag på sån rättika jag köpte idag, den är nästan en halv meter lång Skrattande Men jag ska absolut testgöra en liten lagom sats Tungan ute

Désirée
Afghan lives matter

Annons:
[TrevorS]
2012-08-01, 22:05

Får titta lite närmare på det. Rättikor kan vara enorma! Skrattande

Upp till toppen
Annons: