Annons:
Etikettvegankost
Läst 11215 ggr
[TrevorS]
2010-09-03 23:03

Vad gör ni med polenta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom gärna med lite tips på vad man kan göra med polenta (majsmjöl). Jag har postat några recept men kan vara roligt att veta vad ni gör för något med det.

Annons:
Ians
2010-09-04 09:44
#1

Man kan använda polenta istället för ris etc till grytor. En afrikansk tradition som man använder mannagryn till här i Sverige…men det går lika bra med polenta.

Man kokar polenta och vatten med lite salt i tills polentan bli mjuk o fin. På samma sätt som man gör gröt tex. Men istället för mjölk tar man bara vatten.

När "gröten" börjar bli färdig tar man några tsk potatismjöl och rör ut i vatten och blandar ner ordentligt så Gröten blir ordentligt tjock…..De finns de som lägger i potatis mjölet utan att blanda ut det i vatten…men det blir lätt klumpar då.

Tar en tallrik som man sköljt med vatten och välter upp "gröten" där. Låter svalna något…så den blir fast och fin….polentan skall vara ganska fast men inte sten hård! Skrattande

Sen äter man detta till sin gryta…bäst blir det om man har gjort en riktigt stark gryta!

Vill man använda mannagryn gör man på samma sätt! För min del har polentan en fördel i att vara glutenfri.

sighni
2010-09-04 13:47
#2

Det här är gott!

Polenta med potatis 4 port

ca 6-8 msk polenta

8 st potatisar

1 msk olja

1 dl havregrädde

2 st hackade vitlöksklyftor

1 tsk dragon

1 tsk timjan

salt och peppar

Koka potatisen och mosa. Häll i havregrädden och olja och värm upp på spisen. Rör ner polentan och alla örter. Fortsätt omrörningen någon minut tills polentan är mjuk och smaka av med salt och peppar. För över blandningen i en ugnsfast form och gratinera i 200 grader ca 5-10 min.

sighni
2010-09-04 13:48
#3

Grillad polenta är också gott. Brukar ni äta det?

Ians
2010-09-05 04:17
#4

Grillad Polenta? Recept? Tungan ute

[TrevorS]
2010-09-05 12:25
#5

#2 och #3. Tack för receptet. Skrattande Grillad, tänker du på "polentakött" eller brödet? Skrattande

sighni
2010-09-05 13:49
#6

Grillad polenta

4 port.

1 l mild grönsaksbuljong

1-2 msk olja

225 g polentagryn

Koka upp buljong och olja. Rör ner polentan långsamt. Låt sjuda på svag värme ca 10 min. och rör om ofta. När gröten är fast är den klar. Blanda ev. i svarta oliver eller torkad tomat. Låt gröten svalna. Skär den i bitar. Grilla eller stek den ett par minuter på varje sida i lite olja.

Polenta à la tapenade

Skär polentan i små bitar och bred tapenade på. Dekorera med basilika. Servera tomatsallad till.

Tapenade

ca 2 dl

2 dl svarta oliver

1 msk kapris

1-2 krossade vitlöksklyftor

2 marinerade tomater

1 tsk ljus matlagningssenap

2 msk olja

Mixa alla ingredienserna utom oljan. Tillsätt oljan under fortsatt mixning.

Annons:
[TrevorS]
2010-09-05 13:53
#7

#6. Just ja, det översta är det som står på förpackningen va?

Tapenade var något nytt för mig, låter gott. Skrattande

sighni
2010-09-05 13:58
#8

#7 Vet inte om det står på någon förpackning men det är inte omöjligt.Obestämd

batski
2010-09-05 20:43
#9

Oj så mycket gott att testa Glad

[TrevorS]
2010-10-30 22:41
#10

putt på begäran.

Upp till toppen
Annons: