Annons:
Etiketterreceptpåläggövrigt
Läst 10926 ggr
[TrevorS]
9/13/10, 5:02 PM

Pastejer - Recept

Nu har jag gått igenom alla mina recept och hittade grundrecept och flera som jag brukar göra när jag gör smörgåstårtor, mycket billigare alternativ till tartex. >>RECEPTEN FÅR INTE KOPIERAS UTAN TILLSTÅND!<<

Smörgåspastej Grundrecept (solrospastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
1 stor paprika
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka paprikan. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (örtpastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolj
2 msk tomatpure
3 msk finhackad persilja
2 msk finhackad gräslök
1 nypa sjösalt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Fräs allt utom persolja och gräslök med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Blanda ner persilja och gräslök, låt stå i några minuter. Förvaras i kylskåpet med lock. (Man kan även mixa med gräslök och persilja om man vill ha den helt slät)

Smörgåspastej (svamppastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
4-5 champinjoner
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar limesaft

Gör så här:
Tvätta och hacka ner champinjonerna fint. Fräs allt utan svampen med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Rör då ner svamparna. Håller sig i ca 2-3 dagar. (Kort hållbarhet) För att få längre kan man använda inlagd svamp som man sköljer av innan man hackar och häller med.

Smörgåspastej (olivpastej):
1 1/2 dl solrosfrön
6-7 kärnade gröna oliver
4 msk solrosolja
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka ner oliverna. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (vitlökspastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
1 hel vitlök
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Pressa vitlöksklyftorna, fräs sedan allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (tomatpastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
2 tomater
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka tomaten. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (chilipastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
1 stor paprika
2 små chili
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka paprikan och chilin. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

>>RECEPTEN FÅR INTE KOPIERAS UTAN TILLSTÅND!<<

Annons:
Ians
9/13/10, 5:43 PM
#1

jättebra recept!Flört

Här skall göras pastej oxå!

[TrevorS]
9/13/10, 6:35 PM
#2

Jag har publicerat innan men den försvann av någon anledning.

ulolund
11/20/12, 7:49 PM
#3

Tack för dina fina pastejrecept! Har precis gjort pastej på röd paprika för andra gången! Blev ännu godare denna gång! =)

[TrevorS]
11/21/12, 9:10 AM
#4

Vad glad jag blir att få höra det ulolund. Skrattande

[Valtyr]
11/21/12, 4:53 PM
#5

åhh vilka bra recept dom ska testas :)

[TrevorS]
11/21/12, 11:30 PM
#6

Tycker jag du ska göra Valtyr, berätta gärna vilka versioner ni testar, gärna om ni improviserar också och får fram nya goda smaker. Skrattande

Annons:
[Valtyr]
11/22/12, 10:39 AM
#7

kommer nog bli med vitlök och örter idag, ska bli spännande att se hur det blir :)

Vegosessan
11/22/12, 10:07 PM
#8

Är det OK om jag länkar runt inlägget?

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

[TrevorS]
11/23/12, 9:15 AM
#9

Självklart får man länka hit till sidan. Skrattande

[Valtyr]
11/24/12, 12:51 AM
#10

jag skulle göra den idag men upptäckte till min besvikelse att jag inte hade solrosfrön hemma. Men jag testade en egen variant, blev inte pastej men smakade precis som rhode Island sås :P

Jag tog ett par nävar skalade mandlar

ett paket sojagrädde

ca 2 matskedar tomatpuré

ca 1 paprika

lite solrosolja

salt, peppar, lite chili, salladskrydda med massa örter.

Blev riktigt gott faktiskt :)

[TrevorS]
11/24/12, 9:17 AM
#11

Spännande. Rhode Island var länge sedan man åt ska testa ditt recept. Skrattande

Rhesus
11/24/12, 2:28 PM
#12

Sablar. Försökte mig på olivpastejen, men min stavmixer ville inte.
Får nog köpa en vanlig mixer först.

[Valtyr]
11/24/12, 10:09 PM
#13

ja den blev väldigt lik faktiskt, jag älskar rhode island dressing så det var en trevlig upptäckt :)

Annons:
[TrevorS]
11/25/12, 3:45 PM
#14

#12. Jag har kört sönder 3 stavmixar, har lärt mig att man ska lägga lite pengar på en för att den ska hålla. Den jag har nu lyckades jag laga med en limpistol då fästet lossnade.

#13. Kan tänka mig det. Har ett dåligt recept på rhode island, den vätskar sig gärna tyvärr.

Ians
11/25/12, 5:06 PM
#15

mmmm måste testa dessa pastejer.

För tyvärr innehåller många av de köpta enmassa konstiga saker…dessutom är de dyra!

DesK
11/25/12, 5:15 PM
#16

Jag har gjort sån här pastej med vitlök och den är verkligen supergod!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SannaSL]
11/25/12, 6:22 PM
#17

Jag hittade den här på en blogg, supergod!!

http://jessicasmat.wordpress.com/2011/09/18/vegetarisk-pastej/

Rhesus
11/25/12, 7:34 PM
#18

Gjorde olivpastejen idag. Blev helt okej. Men min tomatpuré har förstört en del rätter för mig, den är kryddad med något som inte smakar.. bra.
Sen fick jag inte pastejen att bli slät. Vet inte om jag är värdelös eller vad det är med mig idag.
Hällde i lite grädde och tahini.
Blev gott!
Men önskar att den blev slätare, och utan tomatpuré-grejen.
Får testa i veckan igen.

[Valtyr]
11/25/12, 7:50 PM
#19

Jag provade den med tomater och slängde även i massor av färsk basilika, blev supergott :)

Men min mixer är värdelös grrrr :(

Vad har ni för mixrar?

Rhesus
11/25/12, 8:39 PM
#20

Min mixer är också värdelös. 
Det är coops billigaste blender av märket Waves.
Min stavmixer är också av märket waves.

Annons:
[Valtyr]
11/25/12, 10:53 PM
#21

haha okej :P men jag vill ha en som inte e värdelös ;)

[TrevorS]
11/26/12, 9:27 AM
#22

Jag köpte min på Netto för 3 år sedan, kostade 199 kr och var bra kvalite. Valde en man kunde skruva av mixerstaven. Märket är tyvärr bortslitet.

[TrevorS]
11/26/12, 9:28 AM
#23

Den bästa stavmixern jag haft är Philips, den är fortfarande hel, men den blev missfärgad och ful efter jag mixat tomater med den började jag mixa papper när jag gör hemmagjort papper istället. Men den är bra och håller i all evighet, den är nog 7 år gammal, på den tiden kostade den 400-500 kr.

[Valtyr]
11/26/12, 11:13 AM
#24

fast jag vill inte ha stavmixer utan en sån kruka man mixar i vad det nu heter :P

Vill kunna göra smoothies och sånt :)

[TrevorS]
11/26/12, 12:09 PM
#25

Jaha, en vanlig mixer? Ja de finns för 200-400 kr som är rätt bra. Finns billigare på Rusta eller ÖoB också som fungerar helt okey.

[Valtyr]
11/26/12, 4:35 PM
#26

vi köpte en ganska fin på typ elgiganten men den e typ värdelös :P så jag måste köpa en bättre

Upp till toppen
Annons: