Annons:
Etikettkonservering
Läst 6171 ggr
[TrevorS]
2010-09-06 02:05

Då har man gjort vinbärsgelé m.m.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingredienser:
5 dl bär
½ dl vatten
4 dl strösocker

Gör så här:
Koka bären tillsammans med vattnet under lock i 10-15 minuter tills de saftat sig, krossa eventuellt med en slev så du får ut all saft. Sila av, lägg gärna en ren tunn handuk i en sil och låt stå i ca 30 minuter, pressa sedan med en sked så du får ut resten av saften.

Koka upp vätskan, när det kokar tillsätt 1 dl socker åt gången tills det smällt bort, låt koka i ca 3 minuter och rör om då och då, se till att det inte kokar över. Ta bort skummet och om det bildats en hinna. Häll på väl rengjorda och varma flaskor och skruva lätt på locket.

Annons:
[TrevorS]
2010-09-06 02:09
#1

Man kan nästan tro att jag bor i köket. Skrattande

Ians
2010-09-06 13:29
#2

Vi TROR inte ….vi vet!Skrattande …men vi är tacksamma att någon gör det o guidar oss andra noviser!

Så söta burkar!

[TrevorS]
2010-09-06 13:52
#3

#2. Jag vet inte vart burkarna kommer ifrån, det har varit sparris i den med svart lock vet jag i alla fall. Skrattande

[Anunnaki]
2010-09-07 01:50
#4

För att bestämma om man kokat bärsaften och sockret tillräckligt länge tar man en tesked av saft-sockerblandningen när den kokat en stund. Sedan häller man innehållet i teskeden som en sträng på ett kallt fat. När det kallnat vilket går snabbt drar man med skeden tvärs över strängen och om strängen då inte flyter ihop igen då är gelén färdig. Flyter den ihop måste man koka lite till.

[TrevorS]
2010-09-07 01:52
#5

#4. Jag brukar ställa in en tallrik och en gaffel i frysen i 2 minuter. Ta ut och dra ett streck och sedan dra igenom gafeln. Flyter det ihop igen är den inte klar. Skrattande

[Mamma-Mia-Marie]
2013-04-16 13:52
#6

En dum fråga kanske - vad kan man ha istället för strösocker? Går det ens att göra på nått annat sött alternativ utom honung, stevia…?

Annons:
[TrevorS]
2013-04-16 13:54
#7

Bären innehåller naturligt pektin, man kan använda råsocker, dock tror jag inte att stevia blir så gott, när det hettas upp. Men kan nog fungera utan socker helt men bör nog dras ner på vätskan eller utesluta den helt.

[Mamma-Mia-Marie]
2013-04-16 13:58
#8

oki…jag menade att inte ha med stevia, honung eller strösocker =) vi nyttjar inget socker alls, måste jag så blir det agavesirap endast!

Kan kanske gå utan socker och igen vätska - skall klura på den och kanske testa…

DesK
2013-04-17 21:30
#9

För att få gelékoncistens behövs något slags geléämne, socker av många slag funkar, men det går att koka ihop bara bär utan tillsatt socker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2013-04-18 07:11
#10

#9 geleämnet kommer från vinbären (pektin), vill man ha mer geleringsämne i gelen så tar man också några omogna bär som har mycket mycket mer pektin i sig.

omogna vinbär ska man visst kunna använda i andra sylter också.

l'm back

[TrevorS]
2013-04-18 08:18
#11

Precis, det är som tlover säger att pektinet finns i. Det finns även om man råkat koka sönder pektinet (om man följer recept noga händer det sällan) på burk flytande som bara kokas upp tillsammans med bären.

DesK
2013-04-18 08:22
#12

Ursäkta jag uttryckte mig helknasigt! Naturligtvis vet jag att det finns pektin naturligt i frukt och bär! 😊 Vad jag tänkte på när jag skrev var att när man kokar sylt /gelé av helmogna eller övermogna bär behöver man ofta tillsätta gelémedel av någon sort. Det vill säga om sylten är lite rinnig spelar ju inte så stor roll, men gelé ska ju vara fast.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: