Annons:
Etikettkonservering
Läst 3592 ggr
[TrevorS]
7/25/10, 9:09 PM

Har ni någonsin bryggt eget vin?

Som rubriken lyder.

Annons:
DesK
7/26/10, 12:40 PM
#1

Jag har testat att brygga både vin och sherry. Hemgjort vin kan inte mäta sig med köpevin av god kvalitet, men det är fullt drickbart och särskilt användbart till drinkar med vin som huvudingrediens. Hemgjord Sherry blir god, särskilt om man lagrar den minst ett år. Hemgjord glögg är en höjdare Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
7/26/10, 2:23 PM
#2

Jag har inte gjort vin själv men jag har hjälpt till när folk gjort vin. Melonvin gjorde min kompis, godare har jag inte hittat på systemet. Men kan hålla med om rödvinerna är godare köpta än hemmagjorda, men de hemmagjorda passar bra när man har dem till bål till exempel.

Har du recept på glöggkrydda?

DesK
7/26/10, 3:16 PM
#3

Melonvin låter spännande Glad
Ska leta rätt på hela receptet på glöggen senare idag, men måste fixa med lite annat nu, så jag återkommer. Det är faktiskt lagom att sätta glöggen nu nån gång om man vill ha den till lucia och jul Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
7/26/10, 6:02 PM
#4

Firar egentligen inte kristna högtider eftersom jag är buddhist men klart man får smaka på dess godheter till dryck i alla fall. Jag älskar glögg till vintern, skulle nästan kunna leva på det. Skrattande

DesK
7/26/10, 6:23 PM
#5

En varm mugg glögg efter att man har varit ute i rusk och /eller kyla sitter aldrig fel Flört

Glögg på svagdricka och vin

4 liter svagdricka
2 liter enkelt rödvin (hemgjort går finfint)
2,5 kilo socker
1/2 kilo russin
cirka 1 decimeter färsk ingefära
1 påse kardemummakärnor
2 påsar hela nejlikor
2 kanelstänger
5 potatisar i skivor
50 gram jäst

Blanda alla ingredienser i en vintunna eller annat kärl med lock.
Ställ tunnan i varm rumstemperatur.
Rör i tunnan varje dag i 14 dagar.
Låt sedan tunnan stå i 4 veckor för att jäsa färdigt.
Sila glöggen och låt tunnan stå stilla i 1 vecka.
Tappa på rena flaskor, till exempel gamla vinflaskor med skruvkork.
Låt sedan stå och mogna. Jag gör oftast så att jag gör en dubbel sats någon gång på sensommaren och den får då stå till näst-nästa vinter. Den glöggen som jag gjorde förra sensommaren dricker vi i vinter.

Tips om du tror att du har för svalt hemma kan du linda in tunnan i några handdukar och filtar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
7/26/10, 8:55 PM
#6

#5. Låter gott. Men en fråga, vart köper man kardemummakärnor?

Annons:
DesK
7/26/10, 8:57 PM
#7

På samma ställe som du köper hela nejlikor och andra kryddor, i kryddhyllan i livsmedelsbutiken. Det står nog hel kardemumma på påsen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
7/26/10, 8:59 PM
#8

Detta måste kollas upp, jag tänkte inte på påsarna jag kollade bara bland kryddburkarna/kryddflaskorna. Tackar så mycket för receptet. Vet du hur länge man kan lagra detta sedan?Skrattande

DesK
7/26/10, 9:08 PM
#9

Det går nog att lagra bra länge, men det är rätt odrygt i vårt klimat Flört Jag glömde säga ovan att det går lika bra med motsvarande mängd öl istället för svagdricka. Många svagdrickor innehåller visst diverse oönskade tillsatser. Detta diskuterade vi i ett annat forum och då kom vi fram till att öl går lika bra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
7/26/10, 10:01 PM
#10

#9. Det kan nog stämma finns en massor av konserveringsmedel och tillsatser som inte alls fugnerar bra ihop.

Upp till toppen
Annons: