Annons:
Etiketterreceptpåläggövrigt
Läst 35472 ggr
djurskydd
6/15/10, 11:31 PM

Hemmagjord Tartex?

Jag är förtjust i Tartex men tycker att det är lite i dyraste laget. Någon här som har recept på hemmagjord grönsakspastej? Vore kul att prova.

Annons:
[TrevorS]
6/15/10, 11:35 PM
#1

Jag blev chockad när jag såg priset i den nya staden jag flyttat till de vill ha 32 kr per tub. I Göteborg i affären utanför min lägenhet tog de bara 12 kr för den. Så det är stor skillnad.

Det finns ett liknande recept, jag ska kolla och se om jag kan hitta det igen. Det smakar ungefär samma. Annars är kikärspastej också mycket gott. (Om jag inte svarar inom 2 dagar kan du skriva här, jag glömmer bort ibland trots att jag skriver upp)

djurskydd
6/15/10, 11:39 PM
#2

Vore fantastiskt med recept (även på kikärtspastej, lät hemskt gott!). Här i Uppsala kostar en tub ca 28 kr.

[TrevorS]
6/15/10, 11:50 PM
#3

#2. Ja 28 kr är inte alls roligt. Är det någon speciell smak du vill ha? Jag tror jag har recept med vitlök och oliver sedan en med örter. Kikärtspastejen hittade jag en liknande den jag har här: kikärtspastej

[TrevorS]
6/15/10, 11:52 PM
#4

Gömde bort här finns några liknande också:

vegangoteborg.se

sighni
6/16/10, 2:21 PM
#5

Ja tartex är alldeles för dyrt. Här kostar den ca 31 kr för en tub. Det går ju bara inte.

#1 12 kr! Förvånad Jösses! Synd att den inte kostar det här.

deviantblue
6/16/10, 2:53 PM
#6

Är inte så förtjust i tartex, gillar mer hummus och kikärtspastej. Skrattande Annars är den inte billig här heller, den kostar skjortan, precis som TrevorS säjer.

Annons:
[TrevorS]
6/16/10, 3:40 PM
#7

Ska leta fram receptet, har inte hittat det än, gått igenom flera av mina recept. Men det kommer.

djurskydd
6/16/10, 11:28 PM
#8

Alla smaker går bra! Tusen tack för att du letar vidare. Ska prova kikärtspastejen i veckan!

Saga85
6/17/10, 1:55 AM
#9

#1 12 spänn? Vart var det, jag borde åka dit och fynda Förvånad

[TrevorS]
6/17/10, 2:08 AM
#10

Kan uppdagera att de kostar 15 kr nu, de har gått upp lite efter de byggde om. Men som sagt jag har varit iväg nästan hela dagen så jag har inte kunnat leta, men imorgon är jag ledig, dessutom ska jag hitta två till recept som en annan person vill ha, de ska ligga i närheten av varrandra.

Lisa-MC
6/22/10, 2:34 PM
#11

köpte tartex förra veckan, men de va så gott så nu e den slut :( tror jag hade den i 2 dagar bara..

men att göra egen låter inte fel :D

[TrevorS]
6/22/10, 4:09 PM
#12

Hittade några recept till:

Linspastej
2 dl gröna linser
1 dl gröna oliver
½ finhackad lök
spiskummin
chili
paprika
örtsalt

Koka linserna tills de blivit riktigt mjuka. Hacka oliver och löken. Mixa tillsammans dem. Krydda efter smak. Om man vill kan man även ha i citronsaft eller tomatpure.

[TrevorS]
6/22/10, 4:14 PM
#13

Hittade ett recept här också:

http://www.vegan.nu/viewtopic.php?f=38&t=322

Jag hittade flera recept på något som är likt tartex med flera olika sorters smaker.

Annons:
[TrevorS]
6/22/10, 4:33 PM
#14

Nu har jag gått igenom alla mina recept och hittade grundrecept och flera som jag brukar göra när jag gör smörgåstårtor, mycket billigare alternativ till tartex. >>RECEPTEN FÅR INTE KOPIERAS UTAN TILLSTÅND!<<

Smörgåspastej Grundrecept (solrospastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
1 stor paprika
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka paprikan. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (örtpastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolj
2 msk tomatpure
3 msk finhackad persilja
2 msk finhackad gräslök
1 nypa sjösalt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Fräs allt utom persolja och gräslök med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Blanda ner persilja och gräslök, låt stå i några minuter. Förvaras i kylskåpet med lock. (Man kan även mixa med gräslök och persilja om man vill ha den helt slät)

Smörgåspastej (svamppastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
4-5 champinjoner
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar limesaft

Gör så här:
Tvätta och hacka ner champinjonerna fint. Fräs allt utan svampen med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Rör då ner svamparna. Håller sig i ca 2-3 dagar. (Kort hållbarhet) För att få längre kan man använda inlagd svamp som man sköljer av innan man hackar och häller med.

Smörgåspastej (olivpastej):
1 1/2 dl solrosfrön
6-7 kärnade gröna oliver
4 msk solrosolja
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka ner oliverna. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (vitlökspastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
1 hel vitlök
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Pressa vitlöksklyftorna, fräs sedan allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (tomatpastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
2 tomater
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka tomaten. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (chilipastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
1 stor paprika
2 små chili
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka paprikan och chilin. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

>>RECEPTEN FÅR INTE KOPIERAS UTAN TILLSTÅND!<<

djurskydd
6/23/10, 8:18 PM
#15

Underbart, tusen tack!!!

[TrevorS]
6/23/10, 8:34 PM
#16

Det var så lite så. =) Kan påpeka att det ibland kan behövas mer tomatpure. =)

Lisa-MC
6/23/10, 10:31 PM
#17

tänkte göra örtpastej imon! så kan jag se om den man köper elr den hemmagjorda  blir godast ;)

deviantblue
6/23/10, 10:37 PM
#18

#17. Tycker du ska göra det själv. Allt blir mycket bättre om man gör det själv. Godare också. SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

Lisa-MC
6/24/10, 11:32 AM
#19

skriver här när jag e klar! hoppas jag får gjort de idag.. Tungan ute

deviantblue
7/1/10, 2:05 PM
#20

#19. Har du testat? Undrar hur det blev. Foten i munnen

Annons:
Lisa-MC
7/2/10, 12:36 AM
#21

när min morsa skulle handla såköpte hon bara hälften av ingredienserna :P men ska försöka göra de för jag vill gärna se vilket som blir godast! skriver här när jag gjort de, kanske tar ett tag..;)

[TrevorS]
7/2/10, 12:42 AM
#22

Jag är också nyfiken, bara att skriva, ta gärna foto och lägg upp. =)

sighni
7/2/10, 12:44 PM
#23

# 12. 13 och 14 är verkligen bra tips. Tack för dem!

Pålägg är besvärligt tycker jag. Antingen finns det inte att få tag på, eller är det för dyrt eller så är det för fett!

[TrevorS]
7/2/10, 2:02 PM
#24

#23. Det var så lite så. Jag brukar oftast göra hummus man kan även göra med olivolja så får man i sig en nyttig också med massor av bra egenskaper.  Det är lätt att variera hummus, blanda ner tomatpure, eller koka och mosa ner rödbettor, potatis är också en variant. Avokado har jag testat, lite annorlunda smak men den blev faktiskt god. Skrattande

sighni
7/6/10, 9:50 PM
#25

#24 Jo det finns ju mycket man kan göra själv men om man vill köpa kan det vara svårare.

DesK
7/8/10, 11:35 PM
#26

Å vad många bra recept ni har lagt i denna tråd Tungan ute Jag lägger en länk hit från både Matbröd och Matlust Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
7/9/10, 12:07 AM
#27

#25. Jo jag vet hur det är.

#26. Ja det får du gärna göra. Skrattande

Annons:
[TrevorS]
9/2/10, 6:43 PM
#28

put på begäran.

tlover
3/28/13, 7:21 AM
#29

jag har ett recept som liknar tartex smakmässigt, däremot koncistensen är lite annorlunda (kan vara för att jag inte tål cashewnötter)

smörgåspastej, ca 3,5 dl

2½ dl finhackad lök, 1-1½ dl finhackad paprika, ev ½ dl finhackad rotselleri, ev 1-2 pressade vitlöksklyftor, 1-1½ msk olja, 1½-2 msk torrjäst (av typen b-jäst), ½ dl vatten, 1 grönsaksbuljongtärning, 2 dl cashewnötter (tål man inte nötter så kan man blanda i 2 msk majsstärkelse el ! dl vetemjöl som vispas ner i 3 dl vatten, ½ dl smält kokosfett kan röras i i slutet av receptet/matlagningen för att få mer fett i), 3 dl vatten. ½-1 tsk tomatpuré, ev 1 krm salt.

1: fräs lök, paprika, ev rotselleri och vitlök i olja i en kastrull tills dom får lite färg.

2: tillsätt torrjäst, ½ dl vatten och buljongtärningen och fräs ytterligare 10 min under omrörning.

3: kör cashewnötter i mixern tills finmalda, tillsätt 3 dl vatten och mixa tills koncistensen är slät.

4:rör ner cashewblandningen i lökblandningen. koka några minuter under omrörning tills blandningen tjocknar.

5:tillsätt tomatpuré och rör om väl. smaka ev av med salt. låt svalna. förvara i kylskåp.

l'm back

[TrevorS]
3/28/13, 7:43 AM
#30

Läste bara torrjäst, tänkte fråga om det var b-jäst men det skrev du ju också att det var. Men låter riktigt gott, kanske jag ska testa, ska leta lite och se om jag hittar cashewnötterna jag köpte för ett tag sedan, de har gömt sig i skafferiet. 😉

Jag har gjort ett recept för några år sedan där jag haft i lite jäst för att få den att bli "fluffig" och bredbar, många som frågat om det skulle vara b-jäst i receptet. 😉

Tant Grön
9/30/14, 12:16 AM
#31

Så många bra recept i denna tråden.  Nu vet jag vad jag skall göra i helgen.

VästkustFia
9/30/14, 2:40 AM
#32

Vilka goda recept! Även för den som inte är Vegan.

Upp till toppen
Annons: