Annons:
Etikettveganföräldrar
Läst 4976 ggr
[Anunnaki]
2010-04-10 13:15

Erfarenhet av bebisar och veganmat?

Det är nu länge sedan jag hade småbarn men jag kommer ihåg hur illa bemött jag blev på BVC efterrsom vi då var vegetarianer och barnen inte fick kött, fisk och ägg. Nu har ett par tjejer starat en hemsida med råd om mat för alltifrån bebisar till skolbarn men då skriver de förstås i princip bara för allätare. Hemsidan fyller säkerligen ett stort behov och det finns mycket bra läsning på den, t ex hur man fixar bebismat utan att köpa burkar och jag tycker att initiativet är väldigt bra.

Det går att lämna kommentarer på denna hemsida och anledningen till att jag skriver om den här är att kanske de som erfarenhet av att ge riktigt små barn veganmat eller vegetarisk mat kunde dela med sig av sina erfarenheter som någon kommentar.

Speciellt när man är förstagångsmamma och inte vill ge barnet vare sig burkmat eller kött och fisk står man lätt rätt ensam mot BVC och liknande.

Annons:
sighni
2010-04-10 19:49
#1

Jag är ganska säker på att en sådan sida gör nytta. Jag har bekanta vars barn vuxit upp på vegetarisk och vegansk mat. Inga som helst hälsoproblem. Problemen består mest av andras attityder.

Jag har några boktips:

"Grön barnmat" av Elisabeth Kylberg och Åsa Strindlund,

"Vegetarisk barnmat" av Elsa Laurell. Denna bok är gammal men författaren kan ha skrivit böcker som är nyare.

I Inga-Britta Sundqvists bok "Vegetariska kokboken" finns ett kapitel om vegetariskt för barn och tonåringar.

[TrevorS]
2010-04-10 20:38
#2

Jag har även tipsat flera av mina vänner om sidan. =)

Pehpsii
2010-04-11 04:53
#3

Jag är inte mamma än men har läst massa böcker, häften och hemsidor om dethär med att ge barn vegansk och vegetarisk mat, och den dagen jag får barn så kommer jag definivit att låta dem växa upp veg.

Inte så mkt pga mina ideologiska skäl men pga hälsoskälen. Ett tillfälle att minska risken för allergier, fetma och andra sjukdomar känns jättedumt att förbise pga samhällets normer och regler. Då har jag hellre barnen hemma tills det är skoldags och de är gamla nog att ha en egen uppfattning.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[TrevorS]
2010-04-11 10:49
#4

Jag skulle dock aldrig tvinga när barnet själv kan välja låter jag självklar barnet välja. Skulle aldrig döpa heller, jag är döpt fick jag välja hade jag inte döpts. :)

rutiga
2010-04-14 13:32
#5

Jag kommer ge mina barn vegetarisk kost men med mjölk för att hålla alla förutsättningar öppna så att de kan välja vad de vill när de blir stora. Mjölk innhåller nämlign laktios och det kan hända att kroppen inte kan hantera laktos om det inte får det ibland. Inte så konstigt eftersom laktos ju bara är bebissocker och egentlign inget för vuxna.

[Anunnaki]
2010-04-14 22:48
#6

Ja, mjölk är ju egentligen avsett för bebisar och kalvar. Om jag hade den erfarenhet som jag har nu av veganmat och fick barn skulle jag nog ge dem ren veganmat men det är ju svårt at ha 30 års erfarenhet av vegatarisk mat och veganmat när man är så ung så att det är aktuellt med att få barn. Man får hitta någon väg som fungerar för en själv.

Inget av mina barn har någonsin velat ha annat än vegetarisk mat och nu är vi veganer allihop var och en på sitt håll.

# 1: Boken av Elsa Laurell finns att köpa hos Svenska Vegetariska föreningen. en var min högra hand i köket när barnen var små och än i dag så använder jag mig av stommen till måltider som EL beskriver.

Eftersom jag gick ur kyrkan 1969 och äldsta barnet är fött i slutet av 1970-talet så var det aldrig tal om något dop för deras del.

Annons:
[TrevorS]
2010-04-18 02:54
#7

putt

Bim
2010-11-08 18:04
#8

Putt

Ians
2010-11-09 16:35
#9

Jag tror man skall följa sin egen mag känsla och läsa på i ämnet ordentligt. Så man har gedigen kunskap i nutrition, så man vet vad man sysslar med.

Som vuxen klarar man oftast av mer utan att få brist symtomer…små bebisar har inga reserver att ta av…kommer man bara ihåg det så tror jag att man visst kan låta barn äta veg mat utan några som helst problem!

Upp till toppen
Annons: