Annons:
Etikettkonservering
Läst 5186 ggr
[TrevorS]
12/17/09, 8:57 PM

Konservering - hjälp!!

Jag har faktiskt aldrig konserverat något i hela mitt liv och tänkte göra det nu för första gången och behöver hjälp.

Jag tänkte konservera sylt, äpplemos och inlagda kikärtor i tomatsås.

Går det lika bra att konservera i en vanlig glaskonservburk man köpt rödbettor i? Eller måste man fixa fram gamla med gummiring? Hur länge håller det?

Annons:
[TrevorS]
12/17/09, 9:52 PM
#1

Ah, fick precis svar på det hela, så nu sätter jag igång och konserverar. =)

Pehpsii
12/18/09, 1:19 AM
#2

vi brukade alltid använda gamla burkar med typ tyg över

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[TrevorS]
12/18/09, 12:28 PM
#3

Jo tyg är bra att ha över så skyddas det, tråkigt att de inte gör färgade burkar längre, då skyddas det mycket mera. Glad

blackseagull
1/1/10, 7:56 PM
#4

Sylt är ju konservering, man konserverar bär. Jag använder glasburkar med moderna metallock (de brukar vara gummi/plastinpackade på insidan)men äldre funkar säkert också.

Jag häller i sylten i burken medan den är varm och skruvar på locket. Då bildas det vakum som drar åt allting tätt. håller hur länge som helst i kyl oöppnad

Anterrabae
9/24/11, 6:13 PM
#5

Bara som en ytterligare konserveringsmetod: Inkokning. Vacuum, sterilt och håller ett år eller så.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
9/24/11, 9:15 PM
#6

Just ja, har nästan glömt bort detta inlägget. Jag har konserverat i flera burkar. Skrattande

Annons:
DesK
9/25/11, 6:27 PM
#7

I första hand fryser jag in det mesta, men om platsen i frysen inte räcker till konserverar jag i gamla glasburkar med lock. Funkar ypperligt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
9/25/11, 10:48 PM
#8

Ja visst fungerar det toppen med glasburkar. Skrattande

Anterrabae
9/25/11, 10:51 PM
#9

Hellre glas än plast. Glas lämnar inte ifrån sig massa otäckheter..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

schnuckii
10/10/11, 10:20 AM
#10

Konservering av inlagda kikärter i tomatsås, hur gjorde du? :)

Upp till toppen
Annons: