Annons:
Etiketterreceptsåsröra
Läst 10888 ggr
[TrevorS]
2009-08-11 12:37

Recept - Tahini

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.


Världens godaste sesampasta vi testade det här igår när vi grillade.

Ingredienser:
9 msk sesamfrön
3 msk vatten
3 msk citron
6 msk olivolja
1 krm salt

Gör så här:
Rosta sesamfrönen lätt i en ren och torr stekpanna, mixa ihop dem tillsammans med resten av ingredienserna med en stavmixer eller vanlig mixer.

Annons:
mayolica
2009-08-11 16:15
#1

Sesampasta är gottTungan ute fast jag brukar köpa den färdig,har gjort någon gång,men jag har för mej att jag bara körde sesamfröna i mixer.

Det kanske inte vore så dumt att prova detta receptet.

~ mayolica ~

[TrevorS]
2009-08-11 16:21
#2

Det blir billigare att göra själv faktiskt och otroligt mycket godare måste jag säga jag tänka göra lite hummus också och ha i sesampastan så gott alltså. =)

Ians
2010-09-01 10:05
#3

Älskar Tahini!

Tyvärr dog min mixer precis…..när jag skulle pröva detta! Det osade så konstigt i den Obestämd

[TrevorS]
2010-09-01 12:03
#4

#3. Mixer klarar man sig inte utan, jag hade en stavmixer men vi började använda den till tobak och därefter använder vi inte den i mat. Men vi har en stor mixer numera. Var meningen att vi skulle köpa en liten men det blev aldrig av plus att vi glömmer inköpa en varje månad.

batski
2010-09-01 16:18
#5

Sesam är gott och bra. Det innehåller en massa kalcium, mycket mer än komjölk Skrattande

Sindri
2013-06-06 18:08
#6

Hmmm, jag skulle göra baba ganoush häromdagen och hade ingen tahini hemma, körde lite rostade sesamfrön i matberedaren tillsammans med övriga ingredienser, men fröna förblev hela. Funderade på om man skall mortla dem istället?

Hmmm - efter att ha läst andra recept; var felet månne att de var oskalade?

Annons:
veggie4every1
2013-06-09 20:46
#7

#6 Ja, jag tror det. Jag har också provat med oskalade sesamfrön. De innehåller ju så mycket mer calcium, men de är stenhårda i skalet och jättesvåra att mala. Jag skulle tippa att det blir ett mycket bättre resultat med skalade frön.🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kasp
2017-05-04 09:14
#8

Hur länge håller egengjord tahini?

veggie4every1
2017-05-04 13:39
#9

#8 Jag köper min tahini från kung markatta och den innehåller bara oskalade rostade sesamfrön och havssalt, så detsamma som egengjord.

Min har ett utgångsdatum på 03/18 så skulle tippa att den håller sig minst ett år beroende på vad för datum det är på dina frön förstås.

Kung markattas tahini är jättegod 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: