Annons:
Etiketterreceptsåsröra
Läst 15534 ggr
[TrevorS]
7/28/09, 4:37 PM

Recept - Brunsås

Originalreceptet finns här

Brunsås är en enkel och lätt sås att göra.

för 4-5 portioner

Ingredienser:
3 dl vatten
1 dl havregrädde eller sojagrädde
1 grönsaksbuljong
2 tsk potatisstärkelse
1 msk svartvinbärsgelé eller 1 tsk svart vinbärskoncentrat (kan uteslutas)
1 tsk sojasås
2 msk olja eller mjölkfritt margarin
peppar
salt

Gör så här:
Gör en toppredning genom att blanda en liten del av vattnet med potatisstärkelsen. Koka upp vatten med grönsaksbuljongen och oljan, vispa ner, gelén, sojasås, salt och peppar. Låt småputtra under omrörning i 4-5 minuter. Tillsätt grädden och toppredningen och låt koka under omrörning till önskad konsistens.

Annons:
[TrevorS]
7/30/09, 2:04 PM
#1

Lätt recept och älskad av många. Man kan även göra såhär:

Brunsås (special)

Ingredienser:
2 msk olja
5 dl sojagrädde (2 paket)
2 msk mjöl
1 msk sojasås
1 liten morot
1 tomat
1 potatis
1/5 dl vatten
salt och peppar

Gör så här:
Skala moroten och potatisen och skiva till små bitar, hacka även tomaten och blanda ihop de i en mixerburk eller skål och miza ihop dem till en pure. Koka upp dem i en kastrul och tillsätt resten av alla ingredienser och smaka av så du får bra mängd med salt och peppar. (jag toppreder mjölet)

TIPS!! Om man vill kan man skära ner potatis, morot och koka upp de med vatten och lite tomatjuice/passerade tomater och låta de koka i 20 minuter, sila av och blanda i resten av ingredienserna i vattnet.

Casiopeia
7/31/09, 5:26 PM
#2

Jag brukar göra som i det första receptet, dock reder jag oftast med potatismjöl eller majsstärkelse (toppredning) eftersom jag tycker det är enklare :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[TrevorS]
7/31/09, 5:50 PM
#3

#2. Underredning tycker jag annars är lättast så slipper man klumpar bara blanda med oljan. först och sedan hälla på ingrediens efter ingrediens. En droppe rödvinsvinäger är också gott i.

tlover
3/26/13, 9:32 AM
#4

jag gör helt enkelt som mamma, reder typ buljongvatten (gärna stekfett i) som är kryddat med soja och peppar med lite mjöl (vete el potatis blir bäst) helt utan nån "grädde"

Min mamma har lärt sig det eftersom hennes syster har diabetes typ 1

och jag använder det dels pga vana och dels eftersom min mage inte tål fett (och det är enligt mig godare)

fast det kanske inte räknas som riktig sås enligt såskännare

l'm back

Upp till toppen
Annons: