Annons:
Etikettvegankost
Läst 29190 ggr
[TrevorS]
2011-05-18 17:00

Istället för ägg

Istället för ägg!

Det finns många anledningar att ersätta ägg, om du är Vegan, har allergi eller bara vill komma bort från kolesterolvärdet. Det finns lika många sätt att ersätta ägg i dieten som passar de flesta.

Tofu är perfekt istället för äggröra eller maträtter där man har i ägg. Den är perfekt då den suger upp smaken med det man steker den med. Fräs lite lite lök i mjölkfritt margarin, tillsätt tofun, kryddor och hackade grönsaker, så smakar det precis som vanlig äggröra, dock förutom färgen. För att få den att se ut mer som äggröra kan man strö över lite grukmeja för att få en lite mer gulare ton, den är dessutom smaklök. Den är dessutom bra att använda i stället för ägg i brownies, men dock inte lika bra i kakor.

Linfrön är perfekt istället för ägg i mjuka kakor som muffins och liknande. Ersättning per ägg är 1 msk linfrökross med 3 msk vatten och låta det stå i några minuter tills det bildas en geléig hinna.

Mosad Banan eller Äppelmos kan ersätta ägg också 1/2 banan eller 1 dl äppelmos ersätter 1 ägg. Dessa går utmärkt att använda i till exempel brownies eller muffins. Dock behövs det tillsättas 1 tsk bapulver utöver receptet när man bakar med banan eller äppelmos.

Potatismos kan man ersätta 1 dl istället för ett ägg. Den är bra då den inte ger någon speciell smak i muffins eller brownies.

No Egg, sojamjöl eller majsstärkelse fungerar exakt på samma sätt. De ger heller ingen speciell smak.

För mer information läs denna artikel:
ERSÄTTNINGSPRODUKTER

Annons:
Ians
2011-05-22 17:34
#1

Har länkat till denna tråd hos Alternativ Behandling i fokus också!

Ibland ställs man ju inför det problemet vad skall man använda istället för ägg?

Och du är himla duktig på sådant TrevorS!…så jag hoppas de kikar in och kollar länken!

[TrevorS]
2011-05-22 17:45
#2

Får frågan nästan dagligen, så det är kul att du länkar. Skrattande

Ians
2011-05-22 18:10
Carmarino
2018-03-15 15:42
#4

En gammal tråd, men jag tyckte det var onödigt att starta en ny. 🙂

_Efter en kort prövotid introducerar den danska dagligvaruhandeln Føtex veganska ägg.
_Enligt tillverkaren Follow Your Heart är äggen till hundra procent växtbaserade.

https://www.expressen.se/kvallsposten/ta-en-tur-over-bron-och-kop-vegan-agg/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
2018-03-15 17:20
#5

#4 Vilken ful grej att skriva en bildtext om veganägg men ha bilder på hönsägg, jag blev ju superimponerad först 😂 Men, efter att ha läst på företagets hemsida, det är väl vanliga VeganEgg som ska börja säljas i Danmark? Den har vi ju redan i Sverige? Eller missförstår jag något?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Mandipu
2018-03-23 15:01
#6

Finns det veganägg i Sverige också, alltså färdiga att köpa? Hade ju underlättat en hel del :D

Annons:
vendelay
2018-03-23 16:56
#7

#6 Vad menar du med veganägg? Alltså typ kokta ägg? Det tror jag inte, det finns recept på nätet, men jag tror inte att det finns att köpa ägg som ser ut som hönsägg (alltså, som när de ploppar ur kloaköppningen). Däremot finns det ju bland annat färdiga Tofu Scramble (egg scramble), omelettmixer och liknande grejer. Och mängder med grejer att ersätta ägg i bakning med!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2018-03-23 19:06
#8

Det är väl VeganEgg dom menar? 

Trodde först när de kom ut med det att det var som vanliga ägg, lurades av kartongen 😃

Men det ska vara ett pulver istället i kartongen…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Carmarino
2018-03-23 19:13
#9

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandipu
2018-03-23 19:57
#10

Jag menade som man kan använda istället för ägg i bakning, gratänger m.m. Alltså produkt att köpa färdig som bara är att använda och fungerar lika bra som vanliga ägg. Men jag såg ju nu att det var det det var.

vendelay
2018-03-23 20:46
#11

#10 I de flesta recept går det faktiskt att helt enkelt ta bort äggen, utan att ersätta med något. Annars är bland det allra bästa (enligt mig) kikärtsspad. Googla på "aquafaba" som det kallas så kommer du få upp mängder med tips och recept. Det är dessutom något en kanske redan har hemma men normalt sätt slänger bort. Andra bra ersättningar är banan och äppelmos till sötare grejer.

https://www.google.se/search?biw=1920&bih=929&tbm=isch&sa=1&ei=UVm1Wu3PB-aC6ATupIGoAQ&q=egg+replacement+vegan&oq=egg+re&gs_l=psy-ab.3.2.0l3j0i30k1l7.9205.10806.0.13490.6.6.0.0.0.0.106.401.5j1.6.0….0…1c.1.64.psy-ab..0.6.397…0i67k1j0i10k1.0.eAVAq1clEkw#imgrc=iiubrm61CnZ0RM:

Jag googlade på "egg replacement vegan" och fick bland annat upp denna bild 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: