Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 6546 ggr
[TrevorS]
8/11/11, 4:13 PM

Fiskbullar - Recept

Här under är orginalreceptet och är toppen. Vi improviserade en gång och använde sojafärs 250 g och kokt potatis på 50 g istället för sparris och det blev lika gott.

Ingredienser:
2 msk olja
1 gul lök
300 g sparris
1 dl vetemjöl
2 msk potatismjöl
1 dl sojamjölk/havremjölk
1 tsk salt
2 krm malen vitpeppar

margarin att steka i

Gör så här:
Hacka löken fint och stek den tills den får en gyllen färg och blir mjuk i margarinet. Skölj och hacka ner sparrisen. Lägg ner alla ingredienser utan löken i en matberedare eller mixer och mixa tills det blir en fin jämn färs. Blanda i löken och klicka ut med en matsket lagom stora "fisk"bullar och stek dem tills de blir klara på medelvärme.

TIPS!! man kan även mixa med löken om man vill. Vill du ha dem i sås, gör såsen separat och lägg i när såsen är klar fiskbullarna, koka inte med dem.

CURRYSÅS:
3 dl vatten
2 grönsaksbuljonger
1 äpple
2 msk vetemjöl
2 tsk curry
3 dl sojagrädde eller havregrädde
salt och peppar

Gör så här:
Skala och kärna ur äpplet mixa det med vattnet med en mixerstav. Blanda vetemjöl med några matskedar av vätskan. Koka ihop alla ingredienser förutom redningen tills allt löst sig. Tillsätt redningen och koka under ständig omrörning tills den blir något tjockare.

Annons:
[Gemm]
8/13/11, 7:48 PM
#1

jippie!

[TrevorS]
8/13/11, 9:36 PM
#2

Hoppas det smakar. Skrattande

Anterrabae
8/18/11, 12:18 AM
#3

Tack! Detta ska göras snarast! Skrattande

Förresten, är det färsk eller kokt sparris man gör på? Eller kanske till och med koncerverad?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
8/18/11, 1:08 AM
#4

Det ska vara färsk. Konserverad har jag ingen aning om det ens fungerar eller blir så gott de har ju oftast en lite annorlunda konsistens.

Anterrabae
8/18/11, 7:07 PM
#5

Jo det var det jag tänkte, de är så olika så det går knappt att jämföra. Det känns som att den om den ena funkar så gör inte den andra det.

Färsk alltså Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/2/11, 2:15 PM
#6

Idag blir det fiskbullar till middag, med currysås. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
11/2/11, 2:56 PM
#7

Va gott, du får lägga ut bild på det när ni är klara. Skrattande Vad har ni istället för vetemjöl?

Anterrabae
11/2/11, 3:16 PM
#8

Kommer nog ta rismjöl. Jag ska fundera lite, men det lutar åt det. Jo jag ska ta kort, och blir det bra lägger jag nog upp det i bloggen också. Om det är ok med dig. Givetvis med hänvisningar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/2/11, 3:30 PM
#9

Självklart. Dessa fiskrecept är gjorda för alla och får spridas. Finns allt för få av dem tyvärr. Skrattande

Anterrabae
11/2/11, 3:46 PM
#10

Jo, fisk är lite svårt att få till ett likvärdigt substitut. Att få till köttighet är lättare, men fiskkoncistensen är speciell.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/2/11, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är kvällens middag, upptäckte att curryn var slut så det fick bli dillsås i stället.

Tycker för övrigt att de var mer som fiskekakor än fiskbullar, men goda i alla fall. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/2/11, 10:43 PM
#12

Ser riktigt goda ut. Jag har inte gjort på rismjöl, Funderade lite på om den kanske skulle kunna ligga i 20-30 minuter och vila lite innan? Kan tänka mig att det kan göra någon skillnad.

Anterrabae
11/2/11, 11:57 PM
#13

Jo jag gjorde smeten, lät vila meddans jag skalade och startade potatis och morötter, sen stekte jag.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Villtestaattvaravegan
11/3/11, 9:52 AM
#14

Det där såååg riiiiktigt gott ut!! Skrattande

Anterrabae
11/3/11, 1:56 PM
#15

Jag kan ju även berätta att jag gjorde dessa på konserverad sparris.. även om det ska vara färsk egentligen. Man får ta mindre mjölk, börja utan och sen fylla på efterhand det behövs. Men det gick bra och smakade gott.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Namiko
11/3/11, 3:30 PM
#16

Det här måste testas så fort jag kommer ihåg att köpa sparris.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
11/4/11, 12:08 AM
#17

jaa, och de blev faktiskt godare och mer lika fisbullar dagen efter, när de liksom satt sig. Så gör så du kan få en matlåda eller en middag till. (receptet ovan kändes som i alla fall tre-fyra portioner beroende på hur mycket man har till eller var och en äter)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: