Annons:
Etikettloppis
Läst 3306 ggr
[Gemm]
8/13/11, 8:31 PM

Frågeställningar & kommentarer från icke-veganer

Jag måste få skriva av mig. (Detta är inget argumentationsunderlag!) Mitt huvud exploderar av skräck och chock. Nu tänker ni att det har hänt något, men nej, jag läste en tråd som jag ofta gör och jag blir bara så rädd för åsikter och vanföreställningar som jag bara kan anta finns hos majoriteten.

När man yrkar för att genmanipulerade skräckexempel till kor och kycklingar inte bör fortsätta avlas på av diverse goda skäl blir det till: "VADÅ VILL DU SLAKTA ALLA KOR OCH KYCKLINGAR PÅ EN HEL DAG ELLER, VA?!?!??!? HUR DJURVÄNLIGT ÄR DET, VA??! VADÅ HAR DE INGEN RÄTT ATT LEVA ELLER.. ELLER, ELLER?!?!??!"

Om man säger att vi inte bör dricka mjölk blir det: "Men kossan måste ju mjölkas annars exploderar ju juvret! Vem skulle dricka all mjölk om inte vi tog den!? Vi gör ju kon en tjänst!"

Om man frågar hur kon kan producera mjölk svarar de flesta att det är pga att de äter gräs……………………………. (många punkter!)

Jag har massor med liknande anekdoter i mitt huvud. Folk som tror att de är smarta och att deras argument är genomtänkta eller människor som har så dålig koll att man tror att juvret exploderar och att mjölk blir till av gräs. Eller så tror man att man utnyttjar måsar när man betraktar dem på en strand…

Folk har ingen koll på begrepp, definationer och tänker inte längre än näsan räcker och jag får panik rent ut sagt. Är det såhär människor tänker? "Veganer är dumma i huvet för vadå, vart ska kossorna ta vägen om alla slutar äta hamburgare." Är det här den genomsnittliga intelligensnivån i samhället, har man ingen som helst skyldighet att åtminstone hålla en rimlig nivå av medvetande om sin omvärld?

Hur känns det för er andra, hur tänker ni, hur orkar ni, argumenterar ni fortfarande? Vad får ni för respons, kan ni ha djupa diskussioner med människor som aldrig satt sig in i "veganvärlden"? Kan ni använda utnyttja och nyttja och människan ni pratar med förstår skillnaden, kan ni använda födelserätt och existensrätt och människan förstår skillnaden?

Detta är ett inlägg där jag rantar, där jag desperat söker efter likasinnades stöd och hjälp till att orka fortsätta vara en aktiv Vegan. Jag är SÅ nära att bara krypa under en sten någonstans för det är för överväldigande.

Jag önskar verkligen att någon kan ge mig lite feedback på hur ni upplever omvärlden som Vegan, jag önskar verkligen att icke-vegos inte lägger sig i detta. Tack på förhand.

Annons:
[TrevorS]
8/14/11, 12:21 PM
#1

Jo jag vet, hör ofta också "om vi slutar äta kor kommer rasen att dö ut för att vi inte behöver den längre".

Jag brukar se vissa som ignoranta eller blinda för verkligheten. Det är som att i skolan vet inte ens alla barnen om att deras mat kommer från ett levande djur, hur läskigt är inte det. Även att korvar växer på träd.

Förstår frustrationen, själv är jag inte Vegan på grund av djurens mående utan störstadels på grund av min religion men även allergier. Men man har blivit mer och mer mån om vad som händer och om man kollar noga så ser man också hur det ser ut. Men de flesta är blinda och vill inte se, då blundar de istället.

Fridaosx
8/14/11, 8:37 PM
#2

även här finns en som förstår.. (ej Vegan *skäms* men försöker och vill bli!)
Om ajg möter en person som är väldigt inställd på att den har rätt osv så brukar jag undvika att ta diskussionen - mest på grund av att jag blir extremt arg och frustrerad när jag talar med de som totalt förnekar djurs lidande osv… 
Om någon dock för ett sansat samtal och påstår att "men korna måste mjölkas" brukar jag helt enkelt lägga fram sanningen för dem.

ofta hör jag: "ja men du ska la inte bli Vegan, det är ju lite väl extremt eller hur" "varför då?" svarar jag då. oftast finns ingen bra anledning oftast "a men du får ej i dig vad du behöver" eller då "djurna dör ut!" men underhållningsdjur som kor som betar kommer alltid finnas liksom det idag finns renhållnings getter som betar. och hundar äter vi inte men inte har de dött ut för det.

jag är den personen som -när mina vänner/släktingar/bekanta sitter och äter något speciellt motbjudande- smyger in med kommentarer om vad de Egentligen äter.

om det är något jag blir irriterad på så är det de som blundar för sanningen: "du vet att du äter krossade löss nu va?" "nej men usch säg inte så! jag vill inte veta vad det är i min mat!" nähä, om du inte ens vill veta vad det är i din mat, talar inte det rätt mycket för att det inte borde ätas?
folk som äter men vägrar tänka på djuren.
samtidigt de som tycker att djuren "Ska" lida ännu värre- de ska tjäna oss och vi ska äta dem (har några sådana i klassen och brukar skjuta blixtar mellan mig och dem under disskutionerna) vi hade disskusion om koscher en dag och de ansåg att det inte gjorde något att djuren led för "de ska ju endå dö".

Jägare må inte vara bättre än andra då de jagar -och jag tycker kanske inte detta egentligen stämmer men det känns ändå som, men jag har endå en viss respekt för dem - de vet djurens värde och blundar inte för vad de gör.

om det är något jag verkligen hatar så är det när folk kommenterar hur köttet är. asså jag förstår det inte. "åhå, den här köttbiten är så mör och saftig" men hallå! Vegetarian i rummet! "åhå, vildsvin är fint kött" blaha blaha blaha, vildsvinet är finare än allt kött det någonsin kan producera…

(ja låter väldigt hatisk, var inte meningen men köttätare är helt … konstiga)

You haven't lived until you've found something worth dying for

[Miseline]
8/15/11, 11:34 AM
#3

Jag möter den här typen av reaktioner ibland, men inte så ofta numera, eftersom jag mest är ensam, vilket ju på ett sätt är en lösning, fast inte så bra.

Det gör mig jättedeprimerad eller snarare ännu mer deprimerad än vanligt. På sista tiden har jag blivit väldigt pessimistisk när det gäller mänskligheten och vår framtid. De flesta människor verkar sakna både intelligens och empati.

Skulle helst bara umgås med andra veganer, eller i alla fall de som är sympatiskt inställda.

De vänner jag har (mest på nätet) ignorerar allt som har med veganism att göra. Vi diskuterar andra saker, och det fungerar i och för sig, men det känns tråkigt ibland. Särskilt som de inte alls tycker det gör något att diskutera med varandra om vad de betraktar som jättegod mat… Som ni kanske förstår ser jag deras "mat" som något helt annat.

Fridaosx
8/15/11, 12:22 PM
#4

åh folk som pratar kött asså.. bre på med hur mycket lidande den köttbiten orsakat kanske vore en ide? 
dock är jag lite försiktig med det då jag inte vill att mina vänner ska sluta umgås med mig för att jag gör dem äcklade av sin mat. men samtidigt, det är ju mitt mål att de ska bli äcklade…

You haven't lived until you've found something worth dying for

Upp till toppen
Annons: