Annons:
Etikettkonservering
Läst 10905 ggr
[TrevorS]
2011-10-12 12:04

Rödbetsmarmelad - Recept

Ingredienser:
500 g rödbetor
rivet skal av 1 lime
limesaft av 1 lime
2 msk limesaft
2,5 dl vatten
500 g syltsocker

Gör så här:
Skala rödbetorna och riv dem fint. Pressa ur vätskan (alternativ, spara vätskan och tillsätt resterande vatten). Lägg rödbetorna i en kastrull och tillsätt vattnet och riv över skalet och pressa ur limesaften, koka upp och låt småputtra i 45 minuter på svag värme.

Rör i syltsockret lite i taget under omrörning så sockret inte bränner fast i bottnen. Koka i 15 minuter och rör om då och då. (Kan behöva skumma av).

För att se om den är klar gör ett marmeladprov, lägg en klick marmelad på tallrik och ställ in den i frysen 3 minuter. dra sedan med en skeden ett spår genom marmeladen. Om spåret inte går ihop igen är den klar. Annars kokar man 5-10 minuter till. (koka inte för länge då kan pektinet förstöras)

Annons:
DesK
2011-10-15 17:48
#1

Detta borde kunna bli en fin julklapp  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-10-15 20:42
#2

Visst är det. Har dock inte sett något liknande recept. Idéen kom ifrån ett recept på lökmarmelad vilket jag inte kan tänka mig bli gott. Men ska inte uttala mig då jag aldrig smakat egentligen. Men den här blev riktigt god. Skrattande

Visst blir det en fin present Désirée att ge bort till jul, eller varför inte ha med på julbordet? Halloween passar den också bra till.

DesK
2011-10-15 20:49
#3

Lökmarmelad är faktiskt gott, jag blev bjuden på det i Frankrike för rätt mång år sen, tillsammans med getost och den smakbrytningen var riktigt lyckad. Generellt är jag ingen sylt- och marmeladälskare, men just din rödbetsmarmelad kan nog också passa fint till får- eller getost. (Vill minnas att du har tipsat om veganska alternativ till båda dessa ostar) Glad Egentligen passar det ju alltid bra med nåt sånt här hemgjort, exempelvis istället fören blomma Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-10-15 21:33
#4

Hur smakar lökmarmelad? Jag åt apelsinmarmelad när jag var liten men jag tål inte citrusfrukter så bra så jag har inte ätit det på många år.

Anterrabae
2011-10-16 01:16
#5

Åh, detta ska jag absolut göra, rotfruktsmarmelader är jättegott!

Lökmarmelad har jag inte testat, men det låter gott! Kanske inte till frukostmackan just, men till ostar, kex och i stället för chutey, eller gele till mat?

Är däremot helt torsk på tomatmarmelad Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-10-16 11:18
#6

Tomatmarmelad är inte det samma sak som syltade tomater?

Jag funderar på att testa med rödlök att göra sylt på. Men hur är konsistensen?

Annons:
kelfwing
2011-10-16 20:20
#7

Rödlöksmarmelad är gott.  Rödlökar bli ju söta när du t ex ugnsbakar eller steker dem länge,  och det är den söta smaken som kommer fram  (och inte den stickiga löksmaken) när man gör marmelad.  Har aldrig gjort rödlöksmarmelad själv men har ätit.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
2011-10-16 20:22
#8

Anterrabe:  Jag vet att det är fel tråd att fråga i,  men du verkar aktiv här just nu.  För ett tag  (ett bra tag) sen skulle det testa att göra "min"  mexikanska lasagne till ngn familjeträff.   Min fråga blev det av och i så fall hur blev den mottagen och vad du tyckte du själv?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
2011-10-16 21:27
#9

Nej den mexikanska lasagnen blev inte av.. tyvärr. men jag har sparat den och planerar att göra den framöver. Det blev så turbulent när jag var uppe hos föräldrarna.. Olika sjukdomsbesked och massa röra.

Däremot har jag gjort ett par av de andra bönrätterna du lagt upp Glad

Nej, syltade tomater är inte samma som tomatmarmelad. Syltade tomater är mer som en pickels, eller om man jämför med syltlök. Tomatmarmelad är tomater som kokas ihop med socker och ev kryddor, vanilj, och kanel är gott. Det är ett riktigt gott pålägg på rostat bröd Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[pharfignewton]
2011-10-18 18:16
#10

Åh! Vilken bra idé! Toppenrecept, tror jag, jag har inte provat det ännu men jag ska snart. Glad

Tror ni man kan använda citron istället för lime?

Anterrabae
2011-10-18 18:55
#11

Borde gå alldeles utmärkt!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-10-18 19:53
#12

Visst fungerar citron istället för lime, man kan även använda äppelcidervinäger men blir godare med lime eller citron.

kelfwing
2011-10-18 21:15
#13

Anterrabe:  Det förstår jag med allt rörigt du varit med.  Har ju kikat in här de senaste dagarna efter ett tag då jag inte var inne.  Har nu läst att det hänt mycket i ditt liv och tyvärr inte positiva saker.   Må alla i din familj krya på sig.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Anterrabae
2011-10-18 22:22
#14

Tack!

Jo, nu har vi landat lite.. Pappa började med sina cellgifter idag, ganska hög dos, och intravenöst.. Än mår han bra, men kände sig lite trött idag. Får se om han kan fortsätta och känna sig ok. 5 doser kvar. Obestämd

Annars har det varit en ganska skön och höstig dag, solen tittade fram en liten stund på eftermiddagen till och med, innan det började regna igen. Eldar i kaminen och har det höst-kvälls-mysigt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2011-10-18 22:23
#15

Oj, tänkte inte på vilken tråd jag skrev i.. förlåt Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[pharfignewton]
2011-10-21 17:29
#16

Jag tänkte testa det här receptet i helgen. Har införskaffat både citron och limeGlad.

Hur är det med mängden rödbetor, är det "rivet" eller hela rödbetor som utgör 500g?

Måste man använda syltsocker, vanligt brde väl gå lika bra?

Jag tror jag gör en "provkörning" med halverat recept först, kanske. Får seGlad.

kelfwing
2011-10-21 17:49
#17

Om du använder vanligt socker måste du mig veterligen  ersätta pektinet som finns i syltsockret med pektin eller någon ersättare för pektin för att få den gelegia/marmeladiga konsistensen.

Brukar dock inte sylta, så jag kan ha fel.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

DesK
2011-10-21 18:06
#18

#17 Svarar helt korrekt! Att halvera marmeladrecept mm går rätt bra, däremot bör man aldrig dubbla dem.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[pharfignewton]
2011-10-21 18:52
#19

ouch! Har precis kört igång utan syltsocker och full sats. Vad ersätter man pektin med? Citrus? Ska man jogga ned till butiken och köpa pektin i rödaste rappet.

DesK
2011-10-21 19:09
#20

Japp det får nog bli lilla joggingturen till butiken Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[pharfignewton]
2011-10-21 19:20
#21

Är det atamon jag ska ha?

[pharfignewton]
2011-10-21 19:22
#22

Det har inte kokat upp än kör på låg värme så jag borde hinna.Skrikandes

DesK
2011-10-21 19:26
#23

Ja atamon bör funka, men om det är veganskt vet jag inte

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[pharfignewton]
2011-10-21 20:13
#24

Det blev sådan här. Ska inte skräpa ned i den fina marmeladtråden något mer, lovar.Glad

http://atair.se/

[pharfignewton]
2011-10-21 20:14
#25

jo litet till, men bara för att tacka för god hjälp och goda råd. Tack!

DesK
2011-10-21 20:16
#26

Toppen att du hittade ett vegankt alternativ! Glad Hur blev sylten? Inte skräpar du ned tråden! Du har ju bara ställt frågor som rör syltkok Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[pharfignewton]
2011-10-21 20:45
#27

Mnjoo då. *smakar och smaskar*  Aningen söt men med en angenämn jordig ton av rödbeta och frisk citrus.

Det blev kanske litet för mycket socker men min våg är nog inte helt bra.

Annons:
kelfwing
2011-10-21 20:48
#28

Jag trodde pektin var veganskt?!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[pharfignewton]
2011-10-21 21:00
#29

#Jag har hittat atamon i flera recept på olika veganbloggar, och i recept märkta Vegan så det borde det vara. Pektin utvinns väl ur citrusskal?

DesK
2011-10-21 21:03
#30

Pektin kan utvinnas ur djurhud eller ben också om jag inte minns fel

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

kelfwing
2011-10-21 21:56
#31

Är inte det, pektin, som det finns så mycket av vissa bär (vinbär, tror jag?), att man inte behöver tillsätta mer?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

DesK
2011-10-21 21:59
#32

#31 Jo så är det, exempelvis lingon har tillräckligt med pektin för att få en rätt fast sylt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-10-22 06:57
#33

Svarar lite allt på allt:

Det är rivna rödbettor som det är räknat på.

Pektinet i sig är vegetabiliskt, kommer det från djur heter det gelatin. Men tyvärr är inte alla pektin veganska i affären då de tillsätter ägg eller mejeriprodukter i (varför vet jag inte) så läs på förpackningen. Pektin kan urvinnas ur vissa fruktskal men oftast från bär, finns även ett liknande ämne i vissa lökar.

Man kan använda agar-agar eller majsstärkelse (dock inte bra resultat med potatismjöl). Men mängden är jag osäker på. Då görs en toppredning när den börjar bli klar.

Men rekomenderar ändå syltsockret eller tillsätt pektin.

Upp till toppen
Annons: