Annons:
Etikettkonservering
Läst 4045 ggr
[TrevorS]
10/22/11, 3:56 PM

Söt Lökmarmelad

En smarrig och god marmelad, var skeptisk till den från början men den visade sig bli en favorit. Detta recept är utan tillsatt extra pektin eller syltsocker.

Ingredienser:
3 stora rödlökar
1 msk margarin
3 dl strösocker
1,5 dl vatten
6 msk äppelcidervinäger

Gör så här:
Skala och hacka ner löken fint. I en kastrull blanda vatten, strösocker och rödlöken och låt koka upp. Sänk värmen så den börjar sjuda och lägg på lock, låt den småputtra i 30 minuter. Ta av locket och tillsätt vinägern och rör runt och låt den fortsätta småputtra i 30 minuter utan lock. Var noga med att inte röra om för mycket, går bra att röra om vart 10 minut. Gör eventuellt ett marmeladprov.

Annons:
[TrevorS]
10/22/11, 11:22 PM
#1

Min förra sambo som knappt ville smaka gillade den här. Skrattande

Anterrabae
10/23/11, 8:08 PM
#2

Det låter jättegott! Det ska absolut göras nästa gång det är marmeladdags!  Eller om det blir rödbets- först… Jag vill båda.

Jag tänkte på en sak, lök innehåller ju ganska mycket egen vätska. Om man är noga med locket borde man inte behöva tillsätta så mycket vätska. Eller vad tror du?  Läste någonstans att just lök, tomater och äpplen eller frukt generellt, vätskar sig så mycket att man knappt behöver extra vätska.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/23/11, 8:18 PM
#3

Rödbets är också en favorit. (har många favvosar). Visst är det så med frukt 1 dl på 3 lökar är inte mycket vätska. Det kokas bort något efter halva tiden så mycket försvinner också. Så beror det på hur man vill ha det om man vill ha mycket gegga runt fruktköttbitarna eller inte. Smaksak. Skrattande

Anterrabae
10/23/11, 8:45 PM
#4

Sant, får känna mig för helt enkelt Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: