Annons:
Etikettvegankost
Läst 3027 ggr
Emaljoh4
2011-11-13 10:27

Vad tänker ni när ni läser detta?

Hittade detta om Soja och det kändes inte direkt kuL! Förvånad Vad tycker och tror ni om detta?

http://www.matfusket.com/wp-content/uploads/2010/08/Nyhetsbrev-3-Soja-Augusti-2010.pdf

Citerar lite från artikeln:

"Felaktigt har vegetarianer och veganer som bestämt sig för att inte äta kött, för att de inte vill bidra till att djur som kor, får, grisar och höns slaktas, valt soja som ett alternativ. Detta kan kanske fungera om man är noga och hela tiden kontrollerar att sojan som är basen till korven, hamburgaren eller vad man nu väljer är ekologiskt odlad.

Den kommersiellt odlade sojan är orsak till extremt mycket lidande både för djur och människor, då regnskog och grässlätter huggs eller bränns i Brasilien och Argentina för att ge plats åt sojaodlingar. Detta slår ut hela ekosystem och är

orsak till att tusentals, ja, förmodligen miljontals djur dödas, bara för att de som inte köper ekologisk soja ska få sina produkter och för att djuren ska få kraftfoder."

"Det är inte bara de kemikalier och bekämpningsmedel som används i odlingen som gör sojan olämplig som föda, utan de flesta baljväxter (bönor, linser, ärter) och fröer (till exempel spannmål) innehåller egenproducerade växtgifter, i varierande mängd, som ska skydda dem mot bl.a. skadeinsekter och svampar. "

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
Mona22
2011-11-13 10:35
#1

Om det stämmer är ju det lika illa som att äta kött Obestämd

Eriikaa
2011-11-13 10:47
#2

Ojj! Inte för att jag är Vegetarian eller Vegan, men det var intressant att läsa!

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

[mymmeli]
2011-11-13 10:59
#3

Majoriteten av den soja som odlas går till djurfoder så det är mest de som äter kött som bidrar till detta.

Genom att äta kött bidrar man till att gynna de som odlar soja på ett icke hållbart sätt.

Så man har alltså, om man bortser från den ekologiskt odlade sojan, två saker att välja på. Antingen äter man kött och på så sätt bidrar man till en industri som skövlar regnskogen och som plågar djur. Alternativt äter man inte kött och då bidrar man inte till djurplågeri och betydligt mindre av skövlingen av regnskogen.

Att "skriva ner" sojaproteinet och skuldbelägga veganer är ett mycket populärt tema som man inte borde ägna sig åt.

[TrevorS]
2011-11-13 11:07
#4

Tänkte precis skriva att sojan används i de flesta produkter som även innehåller animalier som mjölkchoklad finns oftast sojalecitin, kakor, kex och bröd innehåller oftast detta. Så färgar de flesta även maten med soja jästa från sojabönor så det känns lite konstigt att de säger "veganer" precis som att det är det enda vi äter. Vegan behöver man ju inte vara på grund av att man bryr sig om djuren, kan ha med religion, ekonomi, allergi och liknande med att göra.

Sarah
2011-11-15 12:17
#5

Runt 97% av all soja går till djurfoder. Sen brukar inte soja till människor odlas på regnskogsmark. Av avverkningen i amazonas går nästan 90% av marken till djurfoder eller bete. Ngt som är fantastiskt medd baljväxter är dessutom att de tar upp kväve ur luften och inte har samma behov av att man tillför näring via konstgödsel eller gödsel. Det hjälper att minska övergödning som exempel.

Emaljoh4
2011-11-15 16:54
#6

Intressant det ni säger! Skrattande *tummen upp*

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
kelfwing
2011-11-15 17:44
#7

Efter en snabbläsning tycker jag texten känns väldigt vinklad. Det verkar bara ha med saker som stödjer författarens egna åsikter (oavsset hur påförlitliga källorna till de påståendena är) och inte saker som kan stödja en motparts synpunkt.  Jag tycker de mesta verkar vara åsikter och inte fakta. Men som sagt, jag har bara skummat igenom den.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[pharfignewton]
2011-11-16 00:26
#8

Håller med #3 och #5 men är för dålig på att uttrycka mig för att skriva en utförlig kommentar.

#5 Är det därför det växer så bra i land där man odlat bönor året innan? Eller är det bara jag som inbillar mig… Jag har för mig att det är bra näring (till växter) i de där små knölarna som är på rötterna på bönplantor.

Sarah
2011-11-16 11:04
#9

Ja det är det :) baljväxter är kvävebindande. Därför man odlar klöver på en del åkrar som vall. För att behålla näring i jorden.

Upp till toppen
Annons: