Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 5736 ggr
[TrevorS]
2011-12-26 21:18

Tempeh - Recept

Ingredienser:
7 dl sojabönor/kikärtor/ris
2,5 msk vinäger
5 msk soyghurt

Gör så här:
Skölj och blötlägg bönorna under natten. Häll av blötläggningsvattnet, koka dem i nytt vatten tills de börjar bli mjuka 30-40 minuter. Sila bort vattnet och låt de svalna. Mosa/mixa en del av bönorna men låt de flesta vara hela. Lägg i en skål, tillsätt vinäger och soyghurten och blanda väl. Lägg upp massan i en plastskål eller öppnad och rengjord sojamjölkskartong (som exempel) eller plastpåse men förslutningsbar kant och packa det ordentligt. Lägg gärna över en bit aluminiumfolie över och gör några hål i foliepappret. Lägg över en duk och ställ den på en varm plats (ovanför kylskåpet eller i ugnen med lampan på, ej värme!). Låt stå tills den fått rätt form 3-6 dygn.

finns en liten tråd om den här fast med tempeh starter, men samma prinsip.

Annons:
[TrevorS]
2011-12-26 21:18
#1

Testat och det fungerade, tog 5 dagar innan den blev klar.

[TrevorS]
2012-05-22 21:08
#2

puttar upp den här tråden.

LinnMafalda
2012-05-23 10:25
#3

Hur fungerar det egetligen när en använder soyghurt som starter? Blir det liksom "rätt mögel" som börjar växa då också? Jag har bara använt mig av sporer när jag gjort tempeh.

[VirreVojj]
2012-05-24 21:59
#4

Undrar samma sak som #3

[TrevorS]
2012-05-25 09:14
#5

Absolut, det ska det bli, man kan ju göra sin egna soyghurt också, man kan även låta den dra över någon dag för att bli lite tjockare. Man har i vinäger för att minska infektionsrisken att det bildas mögel, luktar den inte okey ska du inte heller äta den! Man kan även ha i citronsaft, då tänka på att det ska vara färsk och inte på flaska då den oftast innehåller konserveringsmedel som dödar youghurtkulturen.

[VirreVojj]
2012-05-25 11:11
#6

Men alltså, blir det exakt samma sak som tempeh? Att den möglar tvivlar jag inte på (gud vad det låter fel om man inte vet vad tempeh är :P ), men blir det exakt samma sak som tempeh-mögel? Det finns ju en väldans massa olika sorters svampar och mögel är ju en svamp.

Annons:
Anterrabae
2012-06-02 16:57
#7

Med risk för att låta pantad, men är tempeh möglad soya? jag trodde den var mjölksyrad. Och då blir det ju rätt med yoghurt.

Eller när jag tänker efter, mer åt det jästa hållet..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2012-06-02 21:03
#8

#7. Tempeh är ju en bakterie precis som i vanlig yoghurtkultur, skillnaden är lite vad biprodukterna blir och att tempekulturen går fortare än med yoghurtkultur. Så mögel vet jag inte om man vill kalla det för.

LinnMafalda
2012-06-03 18:05
#9

Nja, tempeh är ju förvisso en fermenterad produkt, men det är ju mögeltypen som gör det till just tempeh. Så det är ju ingen bakteriekultur som binder samman bönorna, utan en typ av mögel/svamp. Det är inte så att du tänker på natto eller nått liknande? Där fermenteras ju bönorna med en bakteriekultur, men det blir ju inte ett fast block som tempeh blir.

Anterrabae
2012-06-04 12:37
#10

aha, tack! Jag har inte fått så bra koll på vad som gör vad i köttersättningsvärlden.. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Eidel
2013-08-08 20:09
#11

Vad häftigt! Hade ingen aning om att det gick att göra Tempeh utan tempeh-sporer! Ska jag prova snarast 😂 Nån som kan tipsa ett recept på grillad tempeh?

Upp till toppen
Annons: