Annons:
Etiketterreceptsåsröra
Läst 12718 ggr
[TrevorS]
2012-01-10 19:58

Svampsoja - recept

Kommer från en bok som heter "Konservering" från 1914. Översatt med mått.

Ingredienser:
1 l svamp (ätbara, gärna champinjoner)
2-3 msk salt

Gör så här:
Rensa och skölj svampen väl, skär dem till mindre bitar. Lägg ner svampel varvvis med salt i en jäskruka (stor steril burk går också bra). Täck över med duk och låt stå 2-3 dygn på ett svalt ställe. Häll upp allt i en kastrull och låt koka upp under lock på låg värme i cirka 60 minuter. Häll massan i en silduk eller ren linnehanduk/kökshanduk och låt vätskan självrinna ner i en bunke. Låt vätskan stå i några timmar för att sjunka, häll åter försiktigt tillbaka vätskan i kastrullen, låt sojan koka ihop tills den börjar bli stark och se simmig ut, då den genast hälls på små väl rengjorda flaskor.

Svampsojan är en perfekt smaktillsats till såser, soppor, tänk på att sojan är ganska salt.

Annons:
kelfwing
2012-01-10 21:11
#1

Vilket bra tips, TrevorS.

Jag läste att det var från en bok om konservering, men jag undrar iaf om du hr något riktmärke hur lång period svampsojan håller, oöppnad alltså,  månader, år?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
2012-01-10 22:08
#2

Det står inte så mycket om hur länge den håller sig, men den kan hålla sig länge, dock är det en förbrukningsvara så den är gjord för att man använder den ofta. Soja kan lagras, men eftersom den får en riktigt stark smak bör man söta den med lite sirap.

Citerar ur boken:

"Flaskor steriliserats vid 100°C. Hartsas eller paraffineras sedan."

kelfwing
2012-01-11 06:14
#3

ok, då var det att det kom från en konserveringsbok som förvirrade mig. Tack för förklaringen.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Upp till toppen
Annons: