Annons:
Etikettfrukterian
Läst 11840 ggr
[TrevorS]
2012-03-01 16:13

Odla och skott - officiella tråden

Hittade lite roliga och annorlunda saker som är lätta och roliga att göra.

LÖK:

Fann i en gammal mat-kalender för matlök, "När lökarna börjar gro och ett ljusgrönt blad tittar upp ur löken, kan man placera löken i en skål med lite vatten och ställa fram i köksfänstret. Snart växer det gröna i höjden och kan klippas till fin smaksättning i soppor, sallader eller strös över smörgås. Bra ersättning för dyr gräslök vintertid." - Husmoderns köksalmanacka 1969

ÄRTOR:

Visste ni att man kan äta ärtskotten? Ärtskott är späda och redo att plockas redan efter 3-4 veckor, det är dessutom mycket billigt. Köp ett paket med torkade gröna eller gula ärtor, fyll på med jord i en blomlåda, häll på lagom med ärtor 1-2 cm mellanrum och tryck försiktigt ner dem med fingret och vattna ordentligt och låt dem stå varmt, exempelvis på en fönsterbänk. - Den njutbara trädgården del 1

Ärtorskotten är kan användas istället för salladsblad i sallad, på hambugarbröd, steka och servera som sallad till maträtt, dekoration till maträtter, i soppor m.m.

Annons:
[Aquelegia]
2012-03-02 15:07
#1

Solrosfrön gror fort med och smakar supergott på knäckemackor. Ärtskott blir gärna lite sega och jobbiga att tugga så rekommenderar att klippa fint/ mindre bitar.

[TrevorS]
2012-03-02 19:45
#2

#1. Visst är solrosskott gott på knäckemackor, åt jag mycket förr och alfalfa-groddar.

Ärtskott har jag ätit vid något tillfälle har dock inte vågat mig på att göra det själv då jag varit osäker på om det var gula eller gröna men visade sig att man kunde äta båda två.

Bra tips att klippa ner dem till mindre bitar. De jag åt tyckte jag var riktigt goda, vill minnas att den var rätt finklippt till mindre bitar för att lättare ta av. Vi hade även alfalfagroddar, solrosskott, gurka, ris, veggobitar och en god dressing till. Skrattande

[pharfignewton]
2012-03-03 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Brukar peta ned överbliven lök i bland krukväxterna…

så här

[pharfignewton]
2012-03-03 14:57
#4

Det kanske syns litet dåligt men det är en rödlök och en doftpelargon som bor ihop.

 Har också sått chili, basilika och persilja som börjar komma upp nu. De är dock så pyttiga att de inte gör sig särskilt bra på bild ännu.

[TrevorS]
2012-03-03 15:23
#5

#4. Det är jättefint. Skrattande

Chili har jag också planterat, får se hur det blir, förra året råkade jag döda plantan, de jag brukar göra är fleråriga så jag hoppas på att dessa tar sig, jag har inte sparat alla fröna tyvärr utan bara från en sist och gav bort alla.

Vad har du för chili?

Persilja är gott var sugen på att plantera det också, hittade ett gammalt paket men de torkade ut och dog, var ändå noga med att följa råden jag fick.

[Aquelegia]
2012-03-03 21:04
#6

#5 Synd jag precis rensade i balkonglådorna, där namnlapparna satt kvar. Hade en gul liten chili men stark och mycket smkarik nästan habanero aktigt utan det där parfymiga.
Sedan hade jag en svart chili som jag inte hittad någonstans på internet.
En grön chili med (den hann inte få färg innan solen försvann för året från min balkong.

Persilja har för mig bara funkat på friland då den är såkinkig med torkaObestämd I år skall den odlas på friland igen har fått en bit jord hos min sambos farföräldrar!

Annons:
Anterrabae
2012-03-06 23:56
#7

ja just det, jag har tänkt starta mina fröbäddar sen ett par veckor. Inte kommit till skott än, Flört Får ta tag i det typ imorrn eller så.

Chili, tomater, div ärtväxter.. sen får vi se vad som blir mer. Dill och Persilja så klart. Och lite blommor.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2012-03-09 20:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Chilin kan man ställa in, jag kan ibland förså chiliplantorna för att de ska hinna, dock måste de stå varmt, har tur att elementet i köket nästan alltid är varmt.

Ida, va kul med odling, var tänkte du odla för ärtväxter? Jag har förskt att få tag i sockerärtsfrön, testade själv men de ville inte tro, även testat att låta dem torka inne i skalet, de är tydligen inte tillräckligt utvecklade enligt någon inne på trädgård här i fokus. Persilja har jag svårt att få att börja gro, hur lyckas du?

Ville posta en bild på ärtskotten som börjar komma upp om cirka 3 veckor kan jag skörda dem.

Anterrabae
2012-03-10 12:57
#9

tänkte luktärter, ev sockerärter och ev bondbönor. Baljväxter behöver blötläggas innan plantering. Så de återfuktas och vaknar. Men du har rätt, de är lite sega. Jag måste förså dem inne, så jag vet att de orkar hela vägen fram. Förra årets luktärter blommade först strax innan frosten.

Persilja har jag aldrig haft problem med, jag sår, låter vara och så växer det så fint. I alla fall den slätbladiga. I år tänkte jag så främst krusbladig. Jamn temperatur, fuktigt och inte för fet jord brukar väl annars vara bra just för att få dem att gro.

Fina skott!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[pharfignewton]
2012-03-13 09:41
#10

#8 #9 Jag brukar också blötlägga baljväxter innan jag sår, mest av gammal vana dock, undrar om det egentligen spelar någon roll.

Persilja brukar ta  tid på sig att komma upp för mig, se till att inte så för djupt, använda såjord och inte vattna för mycket. Hav tålamod!

Sparade frön från förra årets pumpa och sådde, den har redan kommit en bra bit, persiljan, basilikan och portlaken är också på g Glad.

[TrevorS]
2012-03-13 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Persiljan har precis börjat att växa, så jag är glad, de på bilden, 9 dagar så det tog inte allt för lång tid. Skrattande

#9, #10. Bondbönor har jag funderat på, men ska tydligen vara väldigt jobbiga att få den att trivas så man får nya bönor. Har du odlat det förut? Jag vet inte om jag planterade krusbladig eller slätbladig, jag hade en påse kvar som följt med i många år och har bara skrivit persilja, men det märker man rätt fort.

Jag är riktigt dålig på att blötlägga vissa frön, jag brukar nästan alltid så på en gång, vanliga ärtor växer rätt bra så länge jorden är fuktig. Jag upplever de växa betydligt snabbare och bli starkare när de direktsås istället för att gro. Men det kan ju vara lite olika beroende på vilka ärtor man planterar också.

Oj, pumpa också, skulle jag vilja odla, men har lite för liten trädgård för det skulle jag tro. Skulle tänka mig att sätta ut några stora backar och fylla med jord och odla, men frågan är vart man får tag i dem eller om det räcker att man gör dem själv.

[TrevorS]
2012-03-13 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ärtskotten. Stolt över att de är så fina. Skrattande

Lägg gärna upp bilder på det ni odlar. Tror vi gör detta till officiella "odlingstråden". Flört

[pharfignewton]
2012-03-13 17:45
#13

#11 Jag hade bondbönor på friland förra året, hade inte speciellt fin jord och de skötte sig ganska bra själva, eller så hade jag bara tur.

 Jag är absolut ingen expert på det här med odling, brukar låna ett hörn i min kompis trädgård. Tyckte att det var en fin fin böna lättskördad och framförallt jättegod!

Det borde gå att odla baljväxet i stora krukor, rötterna går ju inte jättedjupt,bara de får ngt att klättra på borde det gå bra.

Pumpa tar rätt stor plats. Har dock en kompis som odlat aubergine och zucchini i kruka utomhus. De klarade sig bra, zucchinin la sig liksom utanför krukan. Det blev dock ganska små frukter, men det är ju då de är som godast.Glad

Annons:
[pharfignewton]
2012-03-30 14:27
#14

GladGlad

Fick hem mina fröer idag. Ska prova på att odla sojaböna, jag beställde det förra året men då fanns det inte i lager. Annars blir det två sorters bondbönor, borlotti och något som kallas hutteritböna, morot, rödbeta portlak och lite annat.

Är så spänd på hur det ska gå med sojabönornaSkrattande.

[TrevorS]
2012-03-30 17:20
#15

Va kul att odla sojabönor, jag har faktiskt några sojabönor som är fria från…vad är det man kallar det för gmo va? Dessa har odlas i några generationer i Svenskt klimat så de fungerar att odla här. Edamerbönor är ju sojabönor och lätta att odla. Sojabönor som inte är för Svenskt klimat måste nästan gå igenom 2-3 generationer (man sparar bönor första året, planterar nästa, från den plantan plantera ytterligare nästa år), så brukar de ta sig. Så gör man med kikärtor.

Hur är det med bondbönor? Hur ser de ut när de växer?

[pharfignewton]
2012-04-07 10:06
#16

Jag har köpt en sojaböna som heter Fiskeby V och ska vara lämplig för nordiskt klimat, men jag kommer att vara väldigt försiktig med den, så att den klarar sig. 

Jag vet inte om den är gmoad (ja jag vet att det inte är ett verb på riktigt). Det står inget på påsen iaf.

De bondbönor jag hade blev ca 1 m höga med vita blommor med svart i mitten. Stora tjocka baljor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bondb%C3%B6na

Fina ärtskott du har TrevorS. Jag köpte två påsar och tänkte peta ned en inomhus för att kunna äta skott. Behöver man täcka över med plast för att driva dem lite eller gror och växer de som de är?

[TrevorS]
2012-04-07 10:30
#17

Bondbönor är goda, undrar om man ska försöka plantera några. Skrattande

Tackar. Jag köper gröna ärtor när jag groddar då de växer lite snabbare, kostar 8 kr för 500 g här i stan det billigaste jag hittat. Jag planterar rätt många, klipper man så det är 1-2 blad kvar så växer de upp på nytt igen.

De växer bra så länge de är fuktiga, så man behöver inte ha på plastpåse eller liknande, så länge de är fuktiga. Jag brukar vattna varje dag väldigt lite, när de kikar upp vattnar jag bara vid behov. Skrattande

Bladen är riktigt goda och fina att använda, brukar samla dem och ha på maten eller när jag kokar soppa, ger en riktigt god smak.

[pharfignewton]
2012-04-07 10:51
#18

Oki topp. Ska bli kul att ha något som alltid är färskt hemma. Jag köpte en liten sviiiindyr fröpåse, så jag hoppas på god avkastning.

Mina pumpafrön slutade växa, liksom bara la av och tynade bort. "Sniff"Gråter

[TrevorS]
2012-04-07 11:39
#19

Pumpafrön kan vara lite gnälliga, man får nästan använda lite gödning till dem vad jag har förstått.

En dyr påse med ärtor? Förvånad Kan rekomendera att köpa vanliga ärtor i matvarubutiken de växer lika bra och är betydligt billigare. Skrattande

Halfling
2015-12-04 13:32
#20

Nu kanske den här tråden är död… men testar!

Kom på igår att jag har ärtor som legat flera år i skåpet, och eftersom jag inte gillar ärtsoppa tänkte jag att jag skulle prova på skott.. Och la dem i blöt, i jord, men så i morse upptäckte jag att det visst var sojabönor… Någon som har testat ta skott från sojabönor? eller ska jag bara börja om med solrosfrön?

Annons:
[Trevor_S]
2015-12-04 14:37
#21

Ärtor kan man använda äldre men de kan vara lite segare. Vet inte hur det är med sojabönor men enligt denna sidan kan man äta sojabönornas skott. Har aldrig testat så vill ha det lite halvt osagt, men finns några flera här som groddar och odlar.

Halfling
2015-12-07 15:50
#22

Mmm, men kommit över den när jag har googlat runt, men det står inget specifikt om att ta skott från just sojabönor. De flesta sidor tar upp bara ärtor och solrosfrön i sammanhanget och jag antar att det är de lättaste och bästa. Men tänker att jag kanske skulle ha förvällt dem innan också -- eftersom det ska göras om en vill grodda dem.

Iaf så blev det pannkaka av allt eftersom jag hade tagit för mycket vatten och det kom en vit fluffig hinna över allt istället :(

men nu blir det solrosfrönskott! med mindre vatten

[Trevor_S]
2015-12-07 19:08
#23

Du skulle inte förvälla dem, men blötlägga funkar bra. Man brukar byta vattnet två gånger om dagen till groddar.

Halfling
2015-12-09 23:31
#24

Inte? Jag har aldrig testat själv -- håller mig mest till mungbönor för groddning -- men trodde att snabb förvällning gällde på kikärtor och sojabönor, p.g.a. något skadligt ämne. Men det kanske inte är så jättefarligt, och nu när jag tänker efter så är det kanske precis innan servering.. hehe, så inte något att rekommendera innan skottutväxt eller groddning nej. Ops 

Men har något vagt minne av att jag har smakat groddar av kikärtor och att det var väldigt gott.

veggie4every1
2015-12-10 00:02
#25

Trevor_S har meddelat att han tar en paus från internetmedia ett tag, så han kommer tyvärr inte att svara i  tråden just nu🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: