Annons:
Etikettkonservering
Läst 3556 ggr
Anterrabae
2012-03-24 22:19

Slemmig surkål

Jag har precis blivit klar med en omgång surkål. Jag startade den med spad från den förra. Innan jag använde det gamla spadet så smakade jag givetvis på det och allt var i sin ordning.

Surkålen stod framme i rumstemperatur i två dagar, tills det bublade fint i den. Då fick den fortsätta goa till sig i kylen. Där har den stått i ytterligare två dagar.

Idag när jag skulle ta fram min surkål och ha den till middagen så visade sig spadet vara slemmigt, ungefär som snor! Förvånad Eller slajm eller möjligtvis väldans löst tapetklister/potatismjölsredning. Ni förstår nog.

Den luktar normalt, jag smakade lite och den smakar normalt… Inte riktigt lika mycket fil som förra, men det har varierat förr… På tal om fil, den är som långfil i koncistensen.

Någon som vet vad det kan vara? Vad som har hänt?
Jag är förvirrad.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
2012-03-25 09:07
#1

Du ska absolut inte äta den, det kan ha kommit i kontakt och jäst fel, om man varit lite för mycket med händerna, finns något ämne vi har på oss som brukar dö men kan bli dominant.

Man kan bli riktigt magsjuk, jag har haft det problemet också tidigare, dock löste jag det med att jäsa att ha i någon droppe citronsaft (räcker med 1 droppe) eller så hyvlar man en rädisa och lägger ner 1 hyvelbit.

[TrevorS]
2012-03-25 23:18
#2

Gjorde du flera surkål?

Anterrabae
2012-03-25 23:20
#3

ok tack. Det är bra, ska komma ihåg det när nästa sats görs. Jag ska bara köpa ny vitkål. Citron, rädisa och visst funkar pepparrot också?

Jag fick veta att om man odlat vitkålen med för mycket kemikalier kan man få den typen av feljäsning också.

Har inte ätit den, mer än bitit lite i en bit precis när jag upptäckte det. Snorkänslan var för äcklg. Den fick flytta ut på komposten.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2012-03-25 23:26
#4

Jag hittade lite anteckningar efter jag har gjort surkål mycket förr i en "surkålskruka" som jag berättade om. Därav jag blev förvirrad när man skulle göra på burk. Den bakteriekulturen som bildas och är kvar efter "jästen" har dött ut ska gå att använda igen, men det är lite krångligt för den "däda jästen" får inte komma med då den kan ge en jässjukdom, så jag rekomenderar att inte ha med gamla vätskan när du gör det igen.

Ska du ska syra till exempel morötter, kan du göra lite surkål och fylla på med massor av kokt och avsvalat vatten när det börjar att bubbla, taupp surkålen och hälla i rivna morötter och låta den jäsa klart.

Anterrabae
2012-03-25 23:36
#5

Nu när jag gör nästa gång är det helt nytt i rent kärl som gäller. Tar inga risker nu. Måste få igång en bra jäsprocess och se till att den blir bra först.

Sen har jag även lyckats med att starta morötter från surkålsspad så det vet jag att det funkar. Rödbetor lika så. Däremot ville inte blomkålen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2012-03-26 09:11
#6

Däremot är det inte att det stormbubblar heller, dock ser man att det är bubblor i och skakar man till lite lät och det bubblar finns det en jäsning i.Skrattande

Blomkål kan heböhas slängas över kokande vatten och sedan svalna då det samlas smuts mellan de där "bollarna" på blomkålen.

Annons:
Anterrabae
2012-03-26 21:29
#7

bra tips om blomkålen.. Skrattande

Tokbubblat har det inte gjort.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: