Annons:
Etikettveganföräldrar
Läst 2517 ggr
kelfwing
4/15/12, 11:47 AM

Kräsna barn och grönsaker och klistermärken

Min källa: Aftonbladet Wellnes nr 2 2012

Aftonbladets källa:   American Journal of Clinical Nutrition

Brittiska forskare har fått tre - och fyraåringar att grönsaker med hjälp av belöningar. Barnen gick med på att smaka både morötter, selleri och sockerärter när de lovades klistermärken.  Och till skillnad  från debarn som enbart fick muntlig beröm blev de mer positivt inställda till görnskaenra och gav dem högre betyg.  Ännu flea månader efter försöket åt de barn som mutats med klistermärken frivilligt mer grönsaker.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Lodis
4/17/12, 12:17 AM
#1

Undrar om det inte ger signalen att grönsaker är äckligt, eftersom man måste mutas först innan man kan äta dom?

Jag skulle hellre se att man lär barn att det är gott med grönsaker. Att det är belöning nog med den goda smaken.

Det är inget jag skulle gjort med mina barn i alla fall.

Men tydligen håller inte forskarna i England med mig om det Flört

kelfwing
4/17/12, 6:15 AM
#2

Ja, jag åt grönsaker utan problem i min ungdom.

Det var snarare köttet jag behövde mutas till att äta.  Kanske inte så konstigt att jag blev Vegetarian så fort jag flyttade hemifrån och nu är i processen att bli Vegan (visserligen i myrsteg men ändå)

Men jag tänkte publicera denna information om det är någon som har barn som vägrar grönsaker/vissa grönsaker och tror metoden passar dom.

Som jag förstått så är det klistermäken gör , lär barnen att det är gott med grönskar. För de mutade barnen åt ju fler grönsaker frivilligt efter studien (när de inte längre fick några klistermärken och de tyckte ju att grönsaker var godare än de omutade barnen.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Lodis
4/18/12, 1:53 AM
#3

Jaa visst, jag förstår, det är ju bra information Glad

Synd att de ska behöva mutas bara.

[TrevorS]
4/18/12, 9:11 AM
#4

Jag skuller lite på omvärlden, minns när jag var liten att man såg andra föräldrar som inte gav sina barn grönsaker, sedan kunde de hålla fram en grönsak och göra sura miner. Antar att de vill se om barnet är intresserad, hade jag varit barnet hade jag aldrig ätit grönsaken då föräldern visar en sur min som att det är något farligt.

Lodis
4/18/12, 9:48 PM
#5

Ja precis. Man måste visa vad som är gott.

Jag vet inte riktigt hur det är i England nu för tiden. Men jag bodde där en period under 80 talet och då kan jag inte påstå att folk åt särskillt mycket grönsaker.

Min dotter gjorde prao på Irland för ett par år sedan och hon sa de åt väldigt ohälsosamt i skolan. Gav barnen chips och pommes på skollunchen tex.

Inga grönsaker alls, ända frukten var marmelad…Flört

Det klart det finns de som äter nyttigt, men jag menar i det stora hela.

Då är det ju inte så lätt att få smak för grönsaker menar jag, om man får chips i skolan…Skrattande

Anterrabae
4/19/12, 11:45 PM
#6

En kompis till mig berättade om en annan vän till henne som resonerade som så att det är ingen ide att ge barnen grönsaker eftersom de ändå inte kommer tycka om det. Min kompis svarade då att det är väl ändå du (till den andra mamman) som lär dem vad som är gott? Var på mamman frågade sin treåring "visst tycker du inte om det här?"

Bakvänt?

Min kompis ungar slåss om salladen, grönsakerna och särskillt spenaten. Det är godast Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: