Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 4326 ggr
kelfwing
4/28/12, 4:31 PM

Karins kaviarsmakande aubergine

eller vegansk kavariaströmming.

I påskas veganiserade jag fiskrätten Kaviarströmmingen.  Detta är receptet  (måttangivelserna är inte exakta då jag gjorde efter eget huvud men de ska fungera).

Karins kaviarsmakande aubergine eller

Vegansk Kaviarströmming

1 stor aubergine (äggplanta)
Lagen:
3 dl vatten
2 msk vittvinsvinäger
½ msk sillkryddor
½ gul lök (skivad)
½ msk salt + ½ msk socker
Skala auberginen och skär den på längden i ca ½ -1 cm tjocka skivor. Koka upp lagen och lägg ner aubergineskivorna. Låt dem sjuda i ca 2 minuter, plocka upp dem och låt dem kallna på upp och nedvänd tallrik.

Till kaviardressing

1 st gul lö, finhackad

0, 5 tsk salt

4 msk  ” kalles  kaviari” ( = tångkaviar, socker, rökarom)

5 dl risgrädde

2 msk hackad dilll

Tillagning

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda ihop fyllningen
    1 bit purjolök + 2 msk hackad dill + 1 tsk stötta dillfrön
  3. . Salta, peppra och låt kallna. Tag fram en väl smord ugnssäker form. Lägg lite av fyllningen på varje aubergineskiva och rulla ihop som en strömming. Gör så med resterande skivor. Rör bred över resten av kaviarsåsen över rullarna. Sätt in i 175° ca 10 - 15 minuter. Servera kall eller ljummen.

Receptet är mitt eget, Får ej kopieras utan tillstånd på bloggar, böcker och liknande utan tillstånd. Går dock bra att skriva in sin egen lilla receptbok därhemma.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[TrevorS]
4/28/12, 5:32 PM
#1

Älskar grillad aubergine men även zuchini kanske man ska ge sig på att testa. Glad

kelfwing
4/28/12, 5:56 PM
#2

Sjäv föredrar jag auberginen (speciellt morfars egenodlade slår de man kan köpa i affären med hästlängder) framför zucchini.  Men smaken är olika.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Upp till toppen
Annons: