Annons:
Etiketterreceptlchf
Läst 6062 ggr
Adeon
2012-09-16 20:02

Såser

Nån som har goda recept på lchf-anpassade såser? Dvs feta såser med så lite kolhydrater som möjligt. Färdiga går också bra, men vill helst inte ha en massa tillsatser och annat trams.

Annons:
poetica
2012-09-16 20:58
#1

Borde inte sås vara det som är lättast att anpassa efter lchf…? Jag är inte så insatt, men att göra helt vanliga såser ( currysås, brunsås, indiskkryddad sås, paprikasås, citronsås, tomat och oliv-sås, hummus som jag kan räkna till sås) men att tillsätta sojagrädde eller havregrädde och margarin borde väl funka? Dock tycker jag att du ska vara försiktig med för mycket fett, det är lätt att få i sig alldeles för mycket energi!

Anterrabae
2012-09-16 21:00
#2

Jag lyxade till det med bearnaise och hollandaise för ett tag sen. Mixade soyagrädde, med smält, avsvalnat margarin och kryddor. De funkar bäst kalla då är de inte så tunna.

Kryddorna för hollandaise är citron, vitpeppar och en gnutta cayenne och salt såklart.

För bea så kokade jag upp grädden med vinäger, lök och dragon. Lät sjuda ett tag, svalna och mixa ihop med margarin. Ett bra tips är stavmixer och att vätskorna har ungefär samma temp.

Hemmagjorda krydd"smör" är också bra, och tillsatsfria. Vitlök, persilja och chili är goda och gångbara smaker.

Hemmagjorda majonnäser är också bra och lätta att smaksätta. Likaså hemgjord färskost/soyghurtsås. Låt yoghurten rinna av genom kaffefilter, krydda och smaksätt och tjocka ev till den med lite majjo. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Adeon
2012-09-16 21:15
#3

#1, Jodå, visst kan man tillsätta fett. Men det är ju lätt hänt att kolhydraterna flyger iväg, typ hummus. Havreprodukter har också en hög kolhydratprocent.

#2, Stavmixer införskaffas i helgen, sen ska jag försöka mig på bearnaise. :D

Får aldrig till den där majonnäsiga smaken som jag kommer ihåg från äggmajonnäs när jag gör en baserad på osötad sojamjölk och rapsolja (med vinäger och senap). Den känns liksom inte lika fyllig, testade att ha i vitlök för att få mer smak. Blev ändå inte gott, vill liksom att den ska smaka mer som coop xtras lättmayo. Är det något jag glömt?

[TrevorS]
2012-09-17 09:29
#5

Ah, Ida hann före mig att skriva, majjo är en bra grund till kalla såser, kan man göra bearniese och liknande på genom att anpassa kryddorna. Sojagrädden används en del och kan ersättas som lchf, för att öka fettmängden tillsätts kokosfett från kokosmjölk. Ätit brunsås på kokosmjölk, dock måste den puttra ett tag för att få bort själva "kokossmaken" vilket kanske inte är bästa allternativet.

Adeon
2012-09-22 00:37
#6

Njae, man kan säkert göra brunsås av sojagrädde. Tycker kokosmjölk är så vattnigt, men sen finns ju den "naturliga" varianten som är fet. Den kanske man kan göra något kul utav.

Röror är också trevligt, så har ni tips på röror är de jättevälkomna. Självklart med lågt kh-innehåll (varje ingrediens i röran får inte överstiga mer än 5 g kh/100 g). Salladsdressing, dipp och vinägretter likaså.

Annons:
[TrevorS]
2012-09-22 08:48
#7

#6. Då använder du kanske inte "riktigt kokosmjölk", den riktiga ska ha fettet ovan och vätska under. Visst fungerar sojagrädde lika bra att göra brunsås på. Finns en del recept här redan som är LCHF-Vegan och du tittar till höger, finns några färsåser också.

Upp till toppen
Annons: