Annons:
Etiketterreceptråkostrawfood
Läst 5491 ggr
VildaVittra
1/8/13, 1:24 AM

Raw food och surdeg?

Jag har precis börjat äta enligt raw food och satt och letade efter något lämpligt recept på bröd. Då snubblade jag på ett recept på Essenebröd och började då fundera på om man inte skulle kunna göra det brödet med samma mikroorganismer som surdeg för att förlänga hållbarheten samt göra det mer saftigt.

Tänker jag tokigt eller ska jag ställa mig och baka? Eller ska man hoppa över spannmål helt, även om man tillreder det rått?

Nu kommer jag inte kuna äta helt Raw pga fysiska problem som gör att jag måste ha animaliskt protein (tyvärr), men vill ändå äta raw så mycket jag bara kan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
LinnMafalda
1/10/13, 2:45 PM
#1

Vad är det som gör att det krävs just animaliskt protein? Jag hör det här då och då, men aldrig några förklaringar till varför. Jag tror att det ofta är missledande info från läkare. Jag har blivit uppmanad att äta kött när det absolut inte hade varit en lösning. Men eftersom det var en okunnig läkare som uppenbarligen inte kan sin näringslära trodde hon att det var enda sättet att få i sig en fullvärdig kost.. Och om det nu finns hälsoproblem som verkligen kräver att en äter animalier skulle jag tycka att det var väldigt intressant att veta vilka de är. Men du behöver såklart inte berätta om du inte vill.

[TrevorS]
1/10/13, 2:50 PM
#2

Tror det handlar om allergier som gör att det blir svårt att upptaga all protein från växtriket.

LinnMafalda
1/10/13, 2:54 PM
#3

Vilken typ av allergier handlar det om då?

[TrevorS]
1/10/13, 3:41 PM
#4

Säger nu inte att det handlar om detta just i detta fallet. Men tror, då det har varit anledningen. De flesta har haft allergier mot fibrer, rotfrukter, baljväxter m.m.

LinnMafalda
1/10/13, 3:51 PM
#5

Det spelar inte så stor roll vad som var fallet just här. Jag var mest nyfiken på vad det är som kan kräva animaliskt protein. Tänker att det är ju trots allt samma aminosyror och borde alltså gå att kombinera från vegetabiliska källor även om en har mkt allergier. Det blir ju såklart en fråga om det känns hållbart att kanske äta väldigt ensidigt. Men jag undrar om det finns något tillstånd som verkligen gör att en bara kan ta upp protein från animaliska källor, eller om det mer handlar om att det blir lite för krångligt att hålla sig till vegetabiliska.

chilisalsa
1/10/13, 5:31 PM
#6

Problemet är väl att hollywood-"Raw Food" helt utesluter uppvärmning vilket gör det extremt begränsande upptagsmässigt vad gäller protein. Det mesta av bönor, linser etc. går t.ex bort ?

Medarbeterare på Kost

Annons:
[TrevorS]
1/10/13, 5:51 PM
#7

Linser, kikärtor och bönor kan man ju grodda.Flört

#0. Ursäkta att det blev lite off topic.

chilisalsa
1/10/13, 6:40 PM
#8

Jomenvisst !

Men det har en hollywoodstjärna inte tid med…

Ryck sladden till bländern och dom står där helt handfallna… Glad

Medarbeterare på Kost

[TrevorS]
1/10/13, 6:43 PM
#9

Tid med? Det sköter ju sig själv, så har väl "hollywoodstjärnor" pengar för att anlita någon som gör maten åt dem?

chilisalsa
1/10/13, 7:09 PM
#10

Troligen… får man hoppas.

Annars är väl det största problemet med de där dieterna, oavsett typ, därifrån att de är både fettskrämda och väldigt kalorisnåla…

Är nog en utmaning att lyckas äta tillräcklig mängd volymmässigt för att nå normalnivå kalorimässigt, samtidigt som dom minimerar olja. Fast dom vill väl alltid gå ner antar jag…

Medarbeterare på Kost

VildaVittra
1/10/13, 9:14 PM
#11

Det är en kombination av saker. Först och främst har jag födoämnesallergier, sen ett hjärtfel samt då jag levt helt veganskt har jag fått brister som ett brev på posten, detta trots att jag studerat nutrition på högskolenivå och utöver detta har jag endomerios. Jag vet, bara att gräva min grav redan nu låter det som.Tungan ute

Mår fysiskt bäst om jag äter animalier då och då från glada djur, dvs mina egna frigående.

Ingen som kan hjälpa mig i min fundering om syrning av rawbröd?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

chilisalsa
1/10/13, 11:21 PM
#12

Klart man kan grodda och sen syra…

Det är väl bara att göra Rejuvelac och sen mixa groddarna till brödet.

Men använder du vete blir det ju ändå gluten i brödet. Det kanske du bör undvika ? Men det finns ju andra frön… quinoa kanske ?

http://kost.ifokus.se/articles/5003bc9cd4ebea33cf001579-rejuvelac-magens-basta-van?discussions-1

Medarbeterare på Kost

[TrevorS]
1/11/13, 9:51 AM
#13

Det finns ju syrat och groddat vete som är torkat och nermalt.

Revuljac vet jag en del som använt att blanda ihop med linfrön och ätbara nötter/frön och låtit detta torka ihop till kex/knäckebröd. Så omöjligt ska det nog inte vara.

Annons:
chilisalsa
1/12/13, 10:49 AM
#14

Fast det TS tänker på tror jag är inte tunna torkade saker som blir till kex utan tjockare torkade saker med en fuktighet kvar i mitten ?

VildVittra får väl rätta mig här…

Förklara gärna hur man gör ett sånt här bröd Glad

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
1/12/13, 7:28 PM
#15

Det vill ja också veta! :) har hört om dessa bröd då och då men aldrig hittat hur man gör! Men såklart tycker jag att set borde gå att få syrat.. Det mesta går ju att mjölksyra.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
1/12/13, 7:33 PM
#16

Aha, nu hänger jag med, tänkte på kex/knäckebröd från början.

De är dock lite "kladdiga" i mitten, inte kladdiga men blötare än kanterna.

Här är ett bra recept.

Finns färdigt bröd att köpa här (svensk sida)

Här har du färdiga mixer och även mjöl för att baka rawfood och även lc (och lchf).

VildaVittra
1/13/13, 4:13 AM
#17

Jag tänkte använda det här receptet: http://greenroomsverige.ning.com/forum/topics/levande-broed-och-biffar och tillsätta surdegskultur efter jag krossar kornen med en sten. Tänkte använda spelt.

Chilisalsa har helt  rätt, jag är ute efter något limpliknande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
1/19/13, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hur blev brödet? Smarrigt!

Jag lade spelt i blöt tillsammans med en handfull ekologiska russin under ett dygn. Hällde av vattnet och mosade russinen. Spolade inte av speltet, då jag var ute efter surdegsgrunden.

Lät det stå några dagar och rörde om ett par gånger om dagen. När det luktade filmjölk efter några dagar körde jag det i mixern, sen blandade jag i en klick honung, ett par handfullar solrosfrön, linfrö, salt och anis, detta mixades ej.

Hällde solrosfrön på en tallrik där jag vände runt limpan, plattade till den på bakplåtspapper och sen in i ugnen på torkning. Fick dock skära den i skivor efter ett tag för att mitten skulle torka, men det hann bli en god ytterskorpa först.

Slutsatsen är att gluten fällde ut hur fint som helst utan värme när jag syrade brödet, dock kommer jag nästa gång tillsätta lite honung dvs mata surdegskulturen då brödet inte blev tillräckligt surt för min smak.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TrevorS]
1/19/13, 4:32 PM
#19

Va häftigt bröd, blev det gott?

VildaVittra
1/19/13, 4:37 PM
#20

Väldigt gott. Lite degigt i mitten, ungefär som när man har en massa smör på ett nybakt bröd.

Men ska expimentera vidare, fått blodad tand då jag gärna glömmer bröd i ugnen tills inte ens hundarna vill ha det, på detta viset blir det ju i värsta fall en skorpa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
chilisalsa
1/19/13, 5:07 PM
#21

Man kan ju undra om eventuellt "goda " bakterierna överveler bätttre i en förpackning som i t.ex Rejuvela-groddar..  ä i renRejuvelac,  troligen sant men vet såklart inte…. Men det känns som troligt ! Glad

Saltsyran i magen samt tunntarm är extremt antibakteriell….

Medarbeterare på Kost

VildaVittra
1/19/13, 5:29 PM
#22

Vi får hoppas på det! :)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: