Annons:
Etikettkonservering
Läst 6824 ggr
[TrevorS]
2013-01-15 16:03

Surkål med helt huvud?

Funderade på att ta bort yttersta skalet av kålhuvudet och lägga in i saltvatten.

Tänkte först göra detta i en gammal färgburk som rengjorts och steriliserats. Men frågan är räcker detta? För enligt ett samtal med en så har de i sitt hemland alltid lagt in i vatten och vinäger och låtit detta ligga i en bunke i 1-2 år innan man äter det.

De gör tydligen kåldolmar av det, låter supergott.

Annons:
DesK
2013-01-15 18:21
#1

Att göra det i en gammal färgburk kanske inte är optimalt, även om det antagligen funkar om man varit mycket noga med steriliseringen. Tror inte heller att den behöver riktigt så lång tid, räcker nog med 6-9 månader, men här får man nog prova sig fram. Jag gissar att det är lättare att få strimlad kål genomsyrad än hel kål.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2013-01-15 18:57
#2

Hon berättade att det fanns en släkting till dem som gör en i månaden så de har året om.

Absolut är det lättare med strimlad kål. Men var sugen på att testa att göra några maträtter som de har som deras kåldolmar. Man kan köpa i närheten hela huvuden i en stor plasthink på 10 liter. (har en jäshink till öl som man eventuellt kan använda också.)

Annars brukar jag strimla och lägga i lite av varje i som vitlök, morötter m.m.

Färgbunke är nog aldrig bra om det finns spår av färg kvar, men hade tänkt att hälla i skållhett vatten och rengöra genom att gnugga salt och citronsyra. Men kommer nog använda jäshinken till öl istället tror jag.

Men du vet inte hur man jäser ett stort kålhuvud?

DesK
2013-01-15 19:02
#3

Tyvärr vet jag inte det! Plivit trade säljer bland annat hel syrad vitkål, kanske kan du fråga dem hur man gör! (Det var därifrån jag köpte det hela surkålshuvudet som finns i surkålsartikeln)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2013-01-15 19:08
#4

Häftigt. Trodde du gjorde den surkålen själv nämnligen.

Fick svar från en kompis att det heter "Kiseli Kupus". Googlade och hittade massor av recept. Men skulle få ett recept av henne.

DesK
2013-01-15 19:11
#5

Nää så tuff är jag inte än! Har bara syrat strimlad kål, strimlade morötter och rödbetor och gurkor skurna i bitar - hittills. Sen så gör jag ju Rejuvelac regelbundet! Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2013-01-15 19:16
#6

Rejuvelac måste jag testa igen, gjort det några gånger men har inte kvar instruktionerna, men funkade bra med korngrynen för mig.

Annons:
DesK
2013-01-15 19:17
#7

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2013-01-15 19:32
#8

Just ja, glömt bort artikeln.

Vet du vart man köper "gärtopf" eller jäshink till surkål som det heter på svenska? Ska finnas billiga säger alla i plast och även plast som kan fyllas med sand för att få ett tyngre lock.

DesK
2013-01-15 19:42
#9

Tyvärr har jag ingen aning, de enda jag hittar är i stengods och bra så dyra! Jag skulle också vilja hitta mindre dyra och gärna lättare kärl! Visst en traditionell vinhink av plast funkar, men man får ju inget vattenlås då.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2013-01-17 20:30
#10

Hittar du något bra ställe som säljer gärtopf? Skrattande

Anterrabae
2013-01-26 15:49
#11

Bara ett litet tillägg ang rejuvelac. Jag har gjort på alla sädesslagen quinoa, linser, hirs och ris det går utmärkt vilket som. Av de som inte är säd är ris godast. Mest neutral. Man måste bara tänka på att de tar olika tid att grodda. Riset tar en dryg vecka så man får inte ge upp, vill bli sköljt 3-4 ggr per dag.. Bovete måste också sköljas ofta, i alla fall mer än två ggr om dagen, kan lätt smaka unket annars. Quinoa gror på 8h :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: