Annons:
Etikettkonservering
Läst 9612 ggr
[TrevorS]
2013-03-29 10:00

Kefir-tråden (vattenkefir mjölkkefir vegan)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi tråden om Kefir! Som smått påbörjades i den här tråden från början.

Som vi kom överens om är att det lite olika åsikter om kefir-svampen. Då vissa har dåliga erfarenheter av att testa i andra vätskor och vissa fungerar nen andra inte. Detta kan vara att den tappar under tiden vissa egenskaper när den väl anpassat sig. Medan andra lyckas att träna upp den igen. Så det ska bli spännande när man väl sätter igång. Postar lite länkar som förekom i andra tråden samt några youtube-klipp.

Bra länkar:

Vart man finner lite olika kulturer:

Annons:
tlover
2013-03-29 10:15
#1

nån som vet om citronen och ingefäran har nått specifikt syfte på vattenkefir (kan inte mkt om vattenkefir) jag tänker vi försöker att odla så mkt som möjligt av vår egen mat och ingefära och citron trivs inte så bra i Lappland 😉

men har man bara citronen och ingefäran för smakens skull skulle det ju gå att ha annat i istället.

edit: ang var man finner olika kulturer så växer ju kefirkornen hela tiden så jag kommer med jämna mellanrum ha kefirkorn att ge bort om dom nu inte mot förmodan skulle dö.

enligt tradition ska man ju ge bort kefirkornen ev mot motgåva.

l'm back

[TrevorS]
2013-03-29 11:09
#2

Ingefäran är väl egentligen inte för jäsningen att göra utan för smak, när jag sökt på medicin och läst så rekommenderas vattenkefir med ingefära om man har inflammationer eller magproblem. Citronen är för att vara säker att det inte blir något fel med jäsningen om den är seg så det börjar att ruttna eller något ska gå fel (som med vanligt vin), men det är för kort tid för att något ska hända, är väl bättre om den ska förvaras under en period att man kanske kan ha citron när den ska vila ett längre tag.

Man kan även använda rättika eller rädisa istället för citron, det kan man väl odla där uppe?

En bra tradition tycker jag. Fick lite sug på att skaffa en liten kulturbank och spara på lite olika kefirsvampar, Kombucha och eventuellt flera kulturer, hade planer på detta innan men har varit dålig på att hitta information om förvaring på flera kulturer, vissa kan torkas och andra inte.

Hur är det med vattenkefiren, kan man bara hälla i den över vitkål och låta det bubbla på för att göra surkål? Hur luktar den i så fall? Fungerar det lika bra med morot och gurka/pickles också? Funderar på om det fungerar att läsa flera saker som exempelvis ris och bönor (i kulturen ej med svamp i) och sedan göra mjölk, falafel eller liknande av dem.

tlover
2013-03-29 11:13
#3

både rättika och rädisa odlar vi,

jag funderade på lingon också men dom kanske är för konserverande.

surkål behöver man ju inte vassle eller liknande för (även om många recept innehåller det) utan man behöver ju bara vitkål, salt och vatten (säger hon som inte hunnit göra surkål än, men har har läst på. hade tänkt göra det av vår kål men den kom aldrig upp ur landet :/  )

l'm back

[TrevorS]
2013-03-29 11:42
#4

Lingon har inte riktigt den syran i sig som finns i bland annat citron, man måste ha i lite citron i lingon om man jäser dem också.

Jag brukar göra surkål och använder bara salt, vatten och vitkål. Men kefir ger ju så mycket mer, dessutom snabbar den på jäsningsprocessen och det blir klart mycket fortare. 😉

[TrevorS]
2013-03-30 12:42
#5

Hittade en lista, här kan man beställa gratis Kefir-korn. Tror de vill att man betalar frakt endast vilket är toppen då man ska dela med sig av kefir gratis. Dessa personer finns i Sverige på länken.😃

torontoadvisors.com

LinnMafalda
2013-04-01 13:31
#6

Jag har oftast bara sockerlösning i när jag använder grynen. Sen silar jag bort dem och smaksätter. Funkar bra och mina gryn har växt så jag kunnat dela med mig till många. De gångerna det blivit problem kan en sätta dem på "rehab" (http://www.culturesforhealth.com/rehabilitating-fixing-repairing-damaged-water-kefir-grains). Jag har använt gryn lite för intensivt och även glömt bort när de börhar bli för många, då har de blivit slemmig kefir. Men efter några veckor i kylen återhämtar de sig bra. Så efter min erfarehet skulle jag säga att citron och ingefära bara är för smaken. Jag har gjort vattenkefir av fruktjuice också. Med äpple blir det väldigt likt en torr cider. Jag tror risken är att det bara är jästen som växer om en försöker göra surkål och liknade, den tar ju över efter ett tag. Men jag har ett nötostexperiment på gång där jag använt kefir i en av dem. Har även gjort med mjölksyra, yoghurt mm för att se om det blir någon större skillnad. Men de ska lagras några månader så dröjer innan jag vet hur resultatet blir.

Annons:
[TrevorS]
2013-04-01 13:49
#7

Bra tips Linn, jag la till länken!

Kan man lagra nötost i flera månader?

Jag tänkte jag skulle ge mig på med lite mögelost av tofu. Men lite osäker på hur jag ska förvara den bara och hur bra det blir.

Hur jäser du den? I vanlig burk med lock löst på eller i jäskruka? Funderar på att införskaffa mig en jäskruka, hittade det billigt på nätet, tittat på dem ett tag nu. Funderade även på om det skulle fungera att köra kefirsvamp i yogurtmaskin, hittat några som skulle passa mig då jag tänkte göra egen yoghurt. Funderar även på creme fraiche på sojamjölk. Hittar kultur men funderar på om det fungerar med hemmagjord sojamjölk, soyghurt har jag gjort flera gånger på hemmagjord men har misslyckats ett par gånger också så tänkte på yogurtmaskinen.

Med juice har jag tänkt på om det fungerade att jäsa vattenkefir i direkt, bra att du svarade på den frågan utan att jag hann fråga den! 😃

tlover
2013-04-01 16:35
#8

vad bra att man kan bara mata med sockervatten och sen smaksätta, då känns det mer närodlat. Min man var lite intresserad av kefir men han gillade inte nån av mjölkkefirerna så jag tänkte att han kanske gillar vattenkefir (tänkte att längre fram då man har barn kanske det är ett bra substitut till läsk beroende på vad man smaksätter med men jag måste ju testa och kolla hur det är själv först, har läst om folk som gör så däremot)

l'm back

Upp till toppen
Annons: