Annons:
Etikettkonservering
Läst 16389 ggr
[TrevorS]
2013-03-29 11:20

Kombucha - förvandlar blodet till syra?

Blev lite chockad, såg att den här mannen berättar att Kombucha förvandlar blodet i kroppen till syra och kan leda till koma eller död. Men tänker på de som dricker detta varje dag i åratal utan att något händer. Stämmer det han skriver? Vart finns forskningen?

Annons:
[Mamma-Mia-Marie]
2013-04-16 09:23
#1

skumt…vad är det då som påverkar så?

Jag har skrivit på svenska sidan och frågat - facebook

https://www.facebook.com/KombuchaSverige?fref=ts

[TrevorS]
2013-04-16 10:09
#2

Han berättar ju att det är något ämne, när man dricker det mycket så förvandlas blodet till syra. Men det är dåligt med källa på det han säger.

Ulf-S
2013-04-16 12:17
#3

Det låter märkligt, minst sagt… Kroppen har ett känsligt och robust system som håller blodets pH-värde inom väldigt snäva gränser – rubbas det så dör vi. 

Det är därför man bör ta prat om försurning av kroppen med en rejäl nypa salt. Vi är oerhört tåliga, vilket märks av alla möjliga olika typer av kosthållningar som folk lever och mår bra av (även om de kan leda till hälsoproblem på lång sikt). 

Däremot kan säkert kombucha vara farlig på samma sätt som i princip all mat och dryck kan vara farlig, dvs. om det vuxit till sig skadliga bakterier eller liknande. Man kan nog dö av en linsgryta eller en hamburgare om det vill sig illa, kanske dags att larma…   🤓

tlover
2013-04-16 12:42
#4

#3 eller på ett annat sätt som all mat/dryck är farlig… i för stora mängder

l'm back

kelfwing
2013-04-16 12:45
#5

Nu vet jag inte hur det är med Kombusha.  Men man ska inte tro allt man hör eller läser.  Som tillover säger all mat och dryck är farlig i för stora mängder. Vad som är lagom mängd och för stor mängd varierar ju dock.'

T. om vatten  kan du bli förgiftad av om du dricker i det alttför stora mängder.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
2013-04-16 13:46
#6

Håller med, allt är farligt precis som tlover skriver i stora mängder. Sedan så tror jag kombucha ger en bra effekt för kroppen men kanske inte att man ska dricka det varje dag i stora mängder.

Men det jag är nyfiken på är vad denna doktorn i videon fått sin information ifrån.

Läste den här men ingen direkt källa.

Såg nu hans källanvisning till det här, men som jag fattar det handlar det om hiv-smittade(? står om den 22-åriga), inte för oss andra friska…såååååå det kanske är överdramatiserat?

Annons:
[Mamma-Mia-Marie]
2013-04-16 13:49
#7

Skulle dock vara intressant att veta - hur pass detta stämmer med detta ämne och att blod blir till syra =)

Jaja, tänkte först vilken bra grej…te som jag gillar och så fermaterat  på köpet, skall se om dom svarar på den svenska sidan men det finns ändå ej att köpa här i stan och då jag mest undrade (annan tråd) om någon provat - hade erfarenheter eller dylikt så tackar jag TrevorS för länken hit och infon kring detta…sen får man ju se om man hör mera om detta eller orkar söka reda på mera info!

[TrevorS]
2013-04-16 13:53
#8

Annars kan man om man vill göra vattenkefirste, men man gör vattenkefir, brygger ett te, häller i lite av vattenkefiren och en citronskiva och låter jäsa i 1-2 dygn. Men lite osäker på vad det är för ämnen som bildas av kombucha dock. 😉

[Mamma-Mia-Marie]
2013-04-16 13:55
#9

Hm…skall försöka se filmen en gång till sen och lyssna noga om vad det kan vara som sägs och ja, man skulle behöva veta vad det är för ämne!!!

[TrevorS]
2013-04-16 13:57
#10

Länkade till det han grundade det till i inlägg #6. lite fundersam när det står om sjuk människa och inte en frisk..

[Mamma-Mia-Marie]
2013-04-16 14:00
#11

#6 såg jag aldrig då jag skrev mitt =) tackar skall kika på dina länkar…

[Mamma-Mia-Marie]
2013-04-16 18:55
#12

Fick svar från svenska Kombucha - Facebook

Svensk Kombucha Får hoppas det inte händer på riktigt  Studien finns på nätet för den som vill läsa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19460826. Sen finns denna studie från Cornell University från som kommer fram till något helt annat: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10914673. Resultaten verkar beror på vem som genomför studierna

kelfwing
2013-04-16 23:06
#13

#12  Första  "studien" som du länkar och som TrevorS hittade och som säger att Kombucha är farligt har bara undersökt 1 fall dvs 1 person. Det kan inte kallas vetenskapligt studie.  Dessutom var den personen hiv- sjuk och därmed inte representativ.  Hiv-sjuk kunde före bromsmedicinernas tid (jag vet inte hur det är nu) dö av en vanlig förkylning pga av deras nedsatta immunförsvar.  

Enligt din andra länk säger dom att att bara några få studier  har lyckats hitta hälsoeffekter med att dricka kombucha  men att det finns flera dokumenterade fall (alltså personer, inte studier) där kombucha har varit skadligt.   Eftersom det bara går att läsa abstracten går det inte att utläsa hur pålitlig denna källa ä.

Att det finns flera dokumenterade fall/personer där kombucha har varit skadlig  är inget anmärkningsvärt enligt min mening då du alltid kan hitta känsliga personer som tar skada av ett visst livsmedel. Utan att veta personernas bakgrund (dvs friska, inte friska, ålder osv) går det inte att bilda sig en uppfattning om kombucha är skadlig och i så fall när. 

Själv tror jag utan att ha någon fakta som stöder min tro att kombucha varken är extra nyttigt eller farligt förutsätt att man dricker det i lagom mängd.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[TrevorS]
2013-04-17 09:14
#14

#13. Det stämmer, det känns ju inte så seriöst den sidan alls när han grundar sin studie på detta fall, fanns länk från deras sida till den "forskningen". Men man fick söka och leta sig fram.

Det finns många och stora studier som visar på hälsoeffekter, finns en bok om kombucha där de hänvisar till källa som jag läst (tror jag länkade till rätt bok). 

Tror också på att man kan dricka den utan fara så länge det är med måtta. Det är ju samma med kefiren, man ska inte dricka 1 liter om dagen, det säger sig nästan själv att det inte är bra. Dock så har jag senaste stött på när jag pratat mycket om detta en man som druckit detta dagligen i 30 år, även en i Tyskland som druckit detta dagligen i 3-4 år. Äter ju inte kefir varje dag, så jag skulle nog klara mig ändå tror jag. 😉

Upp till toppen
Annons: