Annons:
Etikettkonservering
Läst 10415 ggr
[TrevorS]
4/5/13, 4:26 PM

Natto - en bortglömd jäsning av sojabönor!

Många känner endast till sojasås, produkten tofu (och ännu få stinky tofu, fermented tofu m.f.) som görs av sojabönor och ett fåtal känner till tempeh. Men det finns faktiskt en till jäsning till som kallas för "Natto".

Hur går det till?

Man blötlägger sojabönorna under natten i lättsaltat vatten. Kokar enligt anvisningarna och hälls upp i en ren ungsform. Häll på lite salt, socker och natto-bakterien och arbeta ihop försiktigt med en ren sked, ej händer. Kan även användas i fortfarande varma sojabönor då den tål rätt höga temperaturer. Lägg över aluminiumfolie över kanten och gör några hål med en kniv. så den kan andas. Har du en ren papperspåse är det perfekt att lägga in den i denna och låta den stå framme (gärna nära element eller ovanför kylskåp) i cirka 24 timmar.

Det du får är "klibbiga bönor" som är populära i sallader, på bröd, i matlagning m.m.

Du finner bilder på dem här.

Efter jag läst lite på soyghurtsmaskinerna så insåg jag att flera av tillverkarna har med ett recept på detta. Kulturen finner du att köpa här. Om jag förstått det hela rätt, så när den är klar så kan man spara lite av "trådarna/slemmet" och använda dem igen för att få en ny kultur.

Annons:
tlover
4/5/13, 4:29 PM
#1

har undrat vad natto är i anime/manga skulle vara spännande att testa

men hur får man karln att testa. vad jag förstått så luktar det illa så nanting 😃

l'm back

[TrevorS]
4/5/13, 4:40 PM
#2

Man kan om man vill låta bönorna svalna helt (dock under duk eller ren kökshanduk eftersom den inte ska komma i kontakt med luftburna), blanda i vinäger och sedan natto-kulturen. Men denna kultur går då inte att spara vidare till nästa gång. Men i vilket fall så tar vinägern bort den illa-luktande doften.

Upp till toppen
Annons: