Annons:
Etikettkonservering
Läst 5254 ggr
[TrevorS]
4/27/13, 7:34 PM

Mina kulturer

Ville tipsa om mina kulturer, uppdaterar på min blogg så fort jag får något nytt om jag glömmer denna tråd. Men idag har jag:

  • Vattenkefir, kefirgryn eller även kallad "tibetansk svamp", används för att fermentera vatten och socker till en nyttig dryck.

  • Sojamjölkskefir (konverterad mjölkkefir), det är inte så svårt att konvertera mjölkkefir till sojamjölkskefir, men kräver tålamod!

  • Kombucha, precis fått och har inte mer än testat att sätta igång fermenteringen.

  • Yoghurtkultur, vegetabilisk yoghurtkultur från soyghurt som jag fortsätter att fermentera ny soyghurt på. Även laborerar jag med andra alternativmjölk.

  • Fjällfilskultur, nyligen fått, vegetabilisk filmjölkskultur till sojamjölk.

  • Filkultur, nyligen fått, vegetabilisk filmjölkskultur till sojamjölk. -

Dessa saknar jag:

Annons:
[TrevorS]
4/27/13, 7:35 PM
#1

Oj, vad hände med texten?

Föresten, delar med mig av dem för de som vill ha, dock nu är många väldigt nya och vill att de ska växa till sig innan jag kan börja att ge bort en del.

Om ni har någon av de saknade så kan man göra ett byte, dock tänka på att de ska vara vegetabiliska, som Creme Fraiche finns det en vegetabilisk på burk jag sökt efter men inte lyckats hitta åt.

tlover
4/27/13, 7:38 PM
#2

hur hade du tänkt göra skyr av sojadryck? det är ju mer likt en ost än nått annat egentligen.

l'm back

[TrevorS]
4/27/13, 8:43 PM
#3

har inte fattat skyr än. man gör skyr sedan låter den rinna av en del av vätskan? märker man om inget annat när man testar.

tlover
4/27/13, 10:03 PM
#4

Skyr är ju en ost det var därför jag inte riktigt fattade hur det skulle funka med sojadryck. men det är ju en färskost och inte en löpe/hårdost så det kan ju gå.

Färskostar är ju syrade och skyr har ju en speciell bakteriekultur och tofu är ju "syrad" så kanske kan det gå.

l'm back

[TrevorS]
4/27/13, 10:14 PM
#5

För man kan köpa skyr-kulturen här, det står att man gör den i en yoghurtmaskin och sedan låter den rinna av i ett ostfilter? Har läst historia om den att man sparade lite av "yoghurten" som blir av kulturen och använder den till nästa sats innan man låter den rinna av i ett ostfilter.

Krävs 3 liter mjölk för att göra 1 liter skyr om jag förstod det rätt.

Vet en som gjort skyr på sojamjölk/dryck eller vad man vill kalla den för, som berättat lite om det också. Tyckte det verkade spännande även om det inte är så ekonomiskt i längden.

tlover
4/27/13, 10:24 PM
#6

Tja har man några befjädrade vänner som älskar vassle så är det ju inte så jättemkt slöseri om nu inte att göra tofu är slöseri.

l'm back

Annons:
[TrevorS]
4/27/13, 11:48 PM
#7

Jag har börjat att koka ner vasslen till messmör och tro det eller ej men det går med sojadrycken också, dock blir det inte så mycket, 1 liter vätska blev bara någon/några matskedar. Annars bakar jag på vätskan eller har den i soppor, så jag tar till vara på det mesta. 😉

tlover
4/28/13, 8:44 AM
#8

har jag vassle i kylen när jag bara så bakas det gärna på det men annars får faktiskt hönsen ofta det dom älskar det så 😊

Jag tänkte mest att det verkar ju bli betydligt mer vassle av tofu än av skyr (den verkar vara väldigt lös för att vara en ost antagligen därför) därför borde det vara mer slöseri att göra tofu om det är slöseri att göra skyr.

l'm back

[TrevorS]
4/28/13, 9:43 AM
#9

Jag har aldrig sett skyr med ögat utan bara på bilder, den ser rätt tjock ut uppfattar jag det som. Men vi får se vad som händer när jag får tag i kulturen. 😃

kelfwing
4/28/13, 10:24 AM
#10

Skyr är en väldigt tjock och proteinrik yoghurt. Det är en yoghurt och inte en ost.

Här kan ni läsa mer om vad skyr egentligen är:http://skyrsverige.se/fragor-och-svar/

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

tlover
4/28/13, 10:31 AM
#11

#10 skyr är en färskost men saluförs som yoghurt

den är däremot väldigt lik yoghurt så det är antagligen därför.

l'm back

[TrevorS]
4/28/13, 11:26 AM
#12

Man gör ju en "yoghurt" med en liknande kultur och sedan låter den rinna av vasslen precis som när man gör en färskost, så ni båda har rätt på ett sett.

tlover
4/28/13, 11:29 AM
#13

#12 jo jag vet hur det görs (har en bok i ämnet) men skulle det räknas som en yoghurt så skulle ost gjord på filmjölk vara filmjölk enligt mig.

All sur mjölk hur man nu har gjort den sur kan man göra ost på, jag har tex testat att göra ost på kefir.

l'm back

Annons:
[TrevorS]
4/28/13, 11:41 AM
#14

Skyr är skyr, i vilket fall så är det en kultur man har i mjölk först.😃

kelfwing
4/28/13, 3:24 PM
#15

 Tlover enlig sidna jag hänvisade (en mycket partisk sida visserligen, det är jag medveten om) är det en yoghurt eftersom det inte innehålle löpe och man har i syrningskultur och då räknas som yoghurt enlig svensk lagstiftning.

Eftersom du har en hel bok om hur man gör skyr så är du mer insatt än jag. Varför anser du att skyr ska räknas som ost "nyfiken i en strut".

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
4/28/13, 3:38 PM
#16

På sätt och vis är det en färskost, om man häller yoghurt i ett kaffefilter och låter stå under natten så har man färskost dagen efter. Samma sak med skyr. Men som jag förstått det kan man äta den som "yoghurt" också utan att behöva låta den ligga i ett kaffefilter.

kelfwing
4/28/13, 3:45 PM
#17

Men om du tar yoghurt och låter denna rinna av med kaffefilter och låter stå under natten, så blir den också färskost.  Så med det resonemanget blir ju all yoghurt ost…

Skyr kan du äta direkt.  Det är liksom poängen….

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
4/28/13, 5:02 PM
#18

Men den i affären är avrunnen. 😉

tlover
4/28/13, 5:09 PM
#19

#15 jag har en hel bok om hur man gör ost och där är skyr under syrning/färsksostar.

Mjölk som man tillsätter nåt surt till ystar sig (man kan ysta rumstempererad mjölk det tar bara längre tid som tex då man låter filmjölk ligga i kaffefilter över natten, värmer man upp den så går det snabbare. Skyr värms däremot upp enligt boken om ost jag har) i skyr är själva kulturen syrande (på samma sätt som att filmjölk, kefir, sur mjölk etc etc kan användas för att syra det är olika kulturer)

den mesta youghurten är ju däremot inte skild från vasslen.

l'm back

kelfwing
4/28/13, 6:01 PM
#20

Tlover: Tack!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[TrevorS]
4/28/13, 8:17 PM
#21

Hur är det med yoghurt? Kan man spara en slatt av ghurten och torka om man smetar ut den tunnt. Sedan hälla i den i sojamjölken?

tlover
4/29/13, 7:39 AM
#22

enligt en reklam för fil tror jag det är så doppade man en ren tygbit i fil och lät torka förr om man skulle flytta. Jag har ingen aning om det funkar men du kan ju testa och se.

l'm back

[TrevorS]
4/29/13, 11:08 AM
#23

Absolut, kan man ju göra, eller torka, tänkte pensla på vanligt plastfolie på en plåt och ha i ugnen utan värme tills det torkat. Brukar göra så med mina jäsvampar.

en_tolvas_turer
4/30/13, 6:23 AM
#24

Behöver du verkligen koji-kin för att laga tofu? Trodde att det var nigari som fick allt att separera. Det finns recept där man ersätter med citron men det blir väldigt olikt den tofu man äter i Japan iaf. Prova att laga natto! Ska vara som fil, har du en bra kultur håller den sig. Plus att du kan stoppa fördig natto i frysen och förvara. Natto är så himlans gott. Har massvis med recept med natto om någon är intresserad ;) Ser fram emot att läsa vad du kommer fram till!

[TrevorS]
4/30/13, 10:00 AM
#25

#24. Nej nej, för att göra tofu fungerar det perfekt att använda använda något surt. Men jag tänkte göra en mjukost av tofun, man kletar normalt på mizo och låter stå i några månader, men miso gör man genom just den enzymen som bryter ned stärkelsen i riset när man göra sake. Tänkte då pudra över detta på en färdig tofu istället för miso. 😉

Du får gärna lägga upp recept på natto. Har bara sett de serveras i bröd, till ris eller bara som det är med någon krydda på. Vore trevligt med flera förslag. 😃

LinnMafalda
5/3/13, 6:04 PM
#26

Var har du fått tag i fil och fjällfilskulturerna? Och om du har möjlighet att dela med dig sen hade jag varit väldigt intresserad av att testa :)

Tempehsporer har jag bla köpt från http://www.tempeh.info/. Det är ju lite ovanligare att folk själva låter tempeh sporera så att kulturen ger ett överskott att dela med sig av, så kanske är enklast att köpa.

[TrevorS]
5/3/13, 8:27 PM
#27

#26. fjällfilskulturen kommer från någon växt, så jag antar den är liknande tätört? Men den är vegetabilisk. Det är tydligen lite hemligt om vad. Antar det för att inte vem som hellst ska kunna göra den hemma.

Annons:
LinnMafalda
5/3/13, 8:42 PM
#28

Aha ok. Ja jag har tänkt testa med tätört också så fort jag fått tag i det. Verkar råda lite delade meningar om hurvida den egentligen har någon effekt, men det är ju kul att testa oavsett.

[TrevorS]
5/3/13, 8:46 PM
#29

Har en vän som berättade att hans mormor jämt gjorde sin "fil" på tätört. Finns tydligen en tätört i Västra Götaland (toppen av). Ska gå att göra fil genom att låta naturliga ämnen i luften få ta del av växtmjölken för att få den sur, men mycket kan gå fel och svårt att kontrollera utan rätta grejer.

en_tolvas_turer
5/4/13, 5:19 AM
#30

#25 den shio-koji som finns tillgänglig i butiker runt om där jag bor i Japan är en grynig vit pasta. Vad jag förstått så är den baserad på ris. Salt och vatten (!) men det måste vara "rätt" sorts ris med skalet kvar och i rätt proportioner/kombination med salt. Används som du säger i miso men också som bas för inläggningar mm. Smakar lite svagt vinägeraktigt mera saltigt. Berätta gärna hur din tofu-ost blir! Jag ska hålla ögonen öppna :) Natto är gott *med skivat äpple/shiso-blad (även kallat perilla) kan ersättas med mynta/en skvätt sesamolja/sesamfrön och ett mosat ume-boshi (inlagt surplommon). *neba-neba (kladdtrådig) sallad med färsk okra som man masserat med lite salt (för att få bort "håren") och sköljts för att sedan skivas tillsammans med (mycket välsköljd, skalad och polerad) färsk lotusrot och salladskök. *med avokado+soja+wasabi. Apegött!! *i sushi-maki rulle med sesam och/eller avokado *i miso-soppa! Klatta i det sista och koka inte upp! *med ooooost gärna lagrad sådan (vet att detta är litet fel forum för ost men det är heavenly med ost, ville bara säga det!)

Upp till toppen
Annons: