Annons:
Etikettveganföräldrar
Läst 3172 ggr
djup söder
6/10/13, 12:23 PM

sojamjölk eller alternativ till 6-månaders

Undrar vad jag kan ge mitt barn som snart ska introduceras till vanlig mat i små mängder. Läste ett utdrag ur Simply Vegan på The Vegetarian Resource Group (vgr.org) om att sojamjölk är det bästa alternativet (tack vare dess protein-innehåll). Själv vill jag egentligen frångå soja i största möjliga utsträckning då många studier visar på negativa hälsoeffekter. Är det någon som gett sitt barn ett alternativ till sojamjölk eller som sitter inne på bra information. Tack!

Annons:
[TrevorS]
6/10/13, 1:53 PM
#1

Det finns många myter och påhitt om sojabönorna.

http://media.web.veganlife.se/2011/01/soja.pdf

Nu vill jag inte uppmana någon att ge sitt barn något utan att rådfråga en doktor eller läkare. Det finns en hel del nötmjölk ute på marknaden, alpro har även släppt några.

djup söder
6/10/13, 4:55 PM
#2

Tack för artikeln! Läsvärt och välgrundat. Med tusen olika lobbygrupper verksamma i industrin och politiken så är det svårt att extrahera sanningar ur skrämselpropaganda som dundrar in från alla håll:)

[TrevorS]
6/10/13, 9:12 PM
#3

Jag försöker sortera så gott jag kan. Även om jag hade varit blandkostare hade jag inte ätit mejeriprodukter varje dag eller mjölk varje dag. Tror inte det är bra med så enformigt (men detta är min syn).

Men titta på de nötmjölkarna som finns bland annat alpro.

chilisalsa
7/2/13, 12:03 PM
#4

Ofermenterad soja är klokt att undvika i mängd, liksom kasein i mängd.
Sojalobbyn är förmodligen den största lobbyn i matindustrin och dessutom extremt koncentrerad till ett fåtal aktörer. Man måste värdera det man läser.
http://kurera.se/for-och-nackdelar-med-olika-proteinpulver-soja/

Medarbeterare på Kost

[Lady-In-Black]
7/7/13, 7:24 PM
#5

Kan bara prata av egen erfarenhet och skulle inte ge soja alls, efter vanlig mjölk och gluten är soja det vanligaste att reagera på (allergi) har barn som har mjölk/gluten i grunden men även reagerar på soja!

Jag skulle prova andra alternativ som nötter om man tål det, rismjölk och man tål det, havredryck om man tål det…göra egen om man kan, vill och orkar - finns även quinoamjölk, sesam och så kokosmjölk…

Beror på vad man skall ha mjölken till, godast är nog att dricka som det är - mandel och havre men skall man ha till gröt eller välling kan kanske andra sorter också funka!

Prata med BVC eller läkare om du är osäker men läs även på och gå efter det som känns rätt för ditt barn!!!

kelfwing
7/18/13, 11:23 AM
#6

Den här boken är visserligen på engelska (och kanske måste den beställas från utlandet: Vegan for life av Jack Norris och Virgina Messina. Båda är dieteriser och veganer.   I den står det bland annat om näringsbehoven under graviditet och amning.

Källa: Vegan counter

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Pelle Långlös
7/18/13, 6:19 PM
#7

Säger som Lady-In-Black att soja är det jättevanligt att barn framför allt reagerar på.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tlover
7/19/13, 6:46 AM
#8

Kanske ska man testa att köpa en sojadrýcksmaskin och göra olika slags "mjölk" man kan variera mellan, ena dagen bondbönor, andra dagen soja, tredje dagen mandel, fjärde dagen bruna bönor osv (alla dessa "mjölker" har testats i en tidning jag har men jag har inte testat dom)

Däremot ska man tänka på att med egen "mjölk" så har den ju inga vitaminer el mineraler tillsatt som tex kalcium och B12 så det får man skaffa från en annan källa.

l'm back

Upp till toppen
Annons: