Annons:
Etikettvegankost
Läst 3577 ggr
siaames
2013-07-10 20:01

Brännässlor

Kan man plocka nässlor utan handskar? Måste man förvälla nässlorna innan man fryser dom eller räcker det med att skölja dom med kallt och varmt vatten? Tacksam för svar :) ( Jag är i mitt landställe just nu och har inga handskar så hur kan jag plocka dom?)

Annons:
slarvigt
2013-07-10 20:03
#1

Prova att plocka dem med plastpåsar på händerna och en sax att klippa av dem med? :) De ska förvällas innan de fryses, ja. Man kan också torka dem!

siaames
2013-07-10 20:52
#2

#1 tack för tipset! Ska prova det :) Vet du varför de ska förvällas?

slarvigt
2013-07-10 21:14
#3

#2 Nej, jag har bara läst det. För att sluta brännas kanske? :)

tlover
2013-07-11 05:28
#4

när brännässlor är unga kan man plocka dom helt utan handskar, sen när dom blir äldre brukar jag aldrig ha handskar på mig utan klipper av dom med saxen och använder sedan saxen som "tång" för att plocka upp dom.

Man förväller delvis för att det brännande far bort, delvis för att det håller längre, delvis för att dom ser frächare ut efter dom tinat och förr förvällde man alltid nässlorna pga nitriterna tror jag (nått ämne i alla fall) nuförtiden är man inte lika noga med det, kanske för att det är få som har gödsel som nässlorna växer i?

Jag förslår att du torkar dom istället om du inte kan förvälla, smular man inte ner dom är dom bara att slänga ner i grytor eller liknande och dom återfår sin form då (och torkade sticks dom inte)

l'm back

[T-Johan]
2013-07-11 08:56
#5

Jag har ätit "nässelsoppa" många gånger. Och ett otal varianter. Om vi talar om smak, kan jag göra följande sammanfattning. Vi utgår från det enklaste receptet, "grönkolssoppa" och ersätter grönkolen med nässlor. Den bästa tallriken jag ätit var näslor som var purfärska. Dvs. späda vår- nässlor som var förvällda. Den näst bästa tallriken, var med en blandning av torkade nässlor och grönkol, alternativt spenat. Fördelningen nässlor och grönkol var i detta fallet 50/50. Ju mindre torkade nässlor, desto mindre bismak av "hö". Sämst av alla tänkbara nässelsoppor var gjord på bara Torkade nässlor. Och den soppan smakade bara "hö", beklagligt men sant. Nässelsoppa på färska näslor är vårens första "vitamin och mineral bomb". Något att fira vårens ankomst med.

siaames
2013-07-11 11:11
#6

Man kan väl istället plocka vitplister som inte bränns och kan anrättas på samma sätt som brännässlan?:)

Annons:
tlover
2013-07-11 20:51
#7

Jag har aldrig haft några torkade nässlor som smakat hö utan dom torkade har bara smakat som färska.

#5 torkar du i solen eller i mörker/skugga. Jag torkar aldrig nässlor på ett ställe som solen kommer åt och direkt dom är torra åker dom ner i täta glasburkar och mina smakar somsagt aldrig hö

l'm back

Carmarino
2020-05-03 01:51
#8

Idag är det nässlans dag (första söndagen i maj).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[tval]
2020-07-17 13:28
#9

Min älskade mamma <3 gör nässelsoppa vår och höst. Hon torkar bara bladen och kramar sönder dem och förvarar i en burk, sedan kokar hon upp hönsbuljong och vatten sedan häller i det krossade lövet. Det har aldrig smakat hö? Men det kanske finns något veganiskt alternativ till buljong, kanske lite salt eller örtsalt skulle funka. Svampbuljong har jag sett, den kanske är vegansk? Är inte Vegan men mycket intresserad just nu. En helt okänd värld, vet inte vart jag ska börja.

Tant Grön
2020-07-17 14:44
#10

Annars kan man förvälla och frysa, det blir gott att göra soppa på och smakar inte hö.

Upp till toppen
Annons: