Annons:
Etikettkonservering
Läst 4093 ggr
DesK
8/13/13, 8:28 PM

Godis på torkad frukt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godis på torkad frukt
1/2 dl cashewnötter
1/2 dl hasselnötter
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl solrosfrön
2 dl havregryn
50 g smör eller annat lämpligt fett
2 msk honung
1-2 msk pressad citron
2 tsk vaniljsocker
1/2 dl russin
1/2 dl dadlar
Lägg ut nötter, solrosfrön, sesamfrön och havregryn i en liten långpanna och rosta ca 20 min i 175 grader. Om man inte klarar havregryn så kan man öka mängden nötter och frön istället eller ta motsvarande mängd kokos.
Smält smöret på svag värme. Rör ned honung och citronjuice och blanda väl. Lägg ned dadlar och russin i matberedaren och hacka lätt tillsätt sedan nötblandningen och mixa samman. Lägg i vaniljsocker och smörblandningen och kör snabbt ihop.
Fördela smeten till en tunn kaka på bakplåtspapper och ställ i kyl eller frys. När smeten har kallnat skär i fyrkanter.
Variera med olika sorters torkad frukt och t ex nyponpulver för olika smak.

Fruktbollar

5 fikon
1 d russin
1 dl dadlar
3/4 dl vatten
1 1/2 dl sötmandel
1 msk nyponpulver
1msk pressad citron
kokos
Skölj russin och fikon och lägg dem, tillsammans med dadlarna i blöt i vattnet i några timmar. Hacka mandeln i matberedare och tillsätt den torkade frukten, nyponpulver, citronjuice och kör till en smet.
Forma små bollar och rulla dessa i kokos.
För mig är detta barndomsminnen från min tid i Waldorfskola och detta var bland det första godis mina döttrar fick smaka

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
veggie4every1
8/14/13, 6:42 PM
#1

Å, vad gott och inte så svårt heller. Kanske tom. jag kan klara av😉

Jag får byta ut smöret och honungen bara. Jag provar med kokosolja och agavesirap. Skulle gärna använda black strap melass, men då blir det väl lakritssmak på det. Kanske inte så tokigt det heller förresten.

Tusen tack för recepten🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

DesK
8/14/13, 6:45 PM
#2

Kokosolja och agavesirap funkar säkert också bra. Jag har faktiskt smakat sånt här godis smaksatt med lakritspulver och det var också gott, så testa att göra med med black strapmelass 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ove-D
12/29/13, 11:05 AM
#3

Låter gott! Någon som vet nivån på Omega3 respektive 6 på första?

Upp till toppen
Annons: