Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar

Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Veganföräldrar

Gravid/amning

2014-01-14 20:01 #0 av: E-l-vira

Hej hopp!

Det fanns en gammal tråd från 2012 om att vara vegan under graviditeten men tänkte att det kanske finns mer kunskap ute bland er än som fanns i den tråden.

Så kom med alla tankar/tips/idéer/råd kring vegan som gravid/ammande. Var hittar jag mer info?

Tack! Blomma

Anmäl
2014-01-15 22:21 #1 av: Näring

Hej!
Oavsett om man är gravid/ammar eller inte så är det den mat vi är gjord för att äta som är den bästa och näringsrikaste födan; linser/bönor, nötter, frön och grönsaker. Äter man detta så får man i sig allt som kroppen och eventuella foster behöver.

Jag rekomenderar att du äter en soppa på grönsaker (framförallt gröna bladgröns. och kålväxter, och utöver det en variation av valfria grönsaker) och bönor. När soppan är klar så blanda i mortlade linfrön eller hela hampafrön (MED SKAL!! Köp inte skalade!! Och köp hela linfrön som du/ni mortlar själv!!).
Se till så du får i dig 2msk frön, bönor 1-2 dl torrvara (alt. 1-2 paket kokta bönor på tetra) och 1-2kg grönsaker per dag.
Ha denna mat som bas, och utöver detta så kan du äta lite nötter om du vill men det är inte nödvändigt, denna soppa (inkl. bönor+frön) innehåller all näring som vi och eventuella foster behöver. B12 produceras i tarmen av bakterier (om vi äter grönsaker, bönor och frön) och är således helt onödigt som tillskott. Omega-3 får vi från lin-/hampafrön (det är således jäkligt viktigt att man äter dessa frön!)


Ät INTE:

  • Fabriksprodukter som t.ex. quorn, sojaprodukter osv. Det är totalt onödigt, näringsfattigt och rent av hälsovådligt, speciellt för foster.
  • Oljor. Helt onödigt och ohälsosamt, speciellt om vi steker i det.
  • Bröd. Totalt onödigt och högt blodsocker är skadligt för bl.a. blodkärl! Om man tvunget måste äta bröd, ät rågbröd/hårdbröd på råg utan tillsatt socker och max 1 skiva mjukt/2 skivor hårdbröd/dag.
  • Pasta, ris, potatis och annan stärkelserik mat. Alldeles för låg närings-kolhydrat-ratio. Och högt blodsocker är något vi vill undvika.
  • Socker och allt som innehåller socker, som t.ex. godis. (Ok att äta en frukt/dag)
  • Fabriksproducerat fett, t.ex. margarin. Likaså när det står "veg. olja" eller "veg. fett" som ingrediens i fabriksprodukter (som du ändå ska undvika helt.), det låter nyttigt men det är så ohälsosamt så det finns inte ord för det. Tillsammans med socker så är veg. fett det absolut skadligaste vi människor stoppar i oss.

Äter du såhär så behöver du inte oroa dig ett dugg för näringsbrist och du och din familj kommer må så bra i både kropp och själ så ni kommer vilja sprida denna kost till alla! Skämtar


Med tanke på all medveten desinformation/propaganda som sprids om vegankost (och kost ö.h.t.) så förstår jag att du/ni är orolig och inte vet vad man ska tro eller vem man ska tro på. Och det är ju inte så lätt att plöja igenom studier heller. Jag rekommenderar dock starkt att man läser studier om man inte har något emot det, men förbered er på en tillfällig depression och en rejäl dos ilska när ni inser vad vetenskapen verkligen visar och vilken desinformation som sprids av t.ex. diverse vegansidor.

Men om man inte orkar läsa studier (jag förstår det, det är svårt och dessutom ganska tråkigt för de flesta) så rekommenderar jag boken Eat To Live av Joel Fuhrman, det är en bok om vilken kost som vetenskapen kommit fram till är bäst för oss, inklusive referenser. Jag som är uppdaterad på studiefronten kan gå i god för att kosten i denna bok är verkligen helt i enighet med vad vetenskapen kommit fram till, vilket även är vad boken/författaren utger sig för att vara. Och den kosten är i princip identisk med den kost som jag rekommenderade tidigare i inlägget + andra inlägg.


Lycka till på vägen till kostupplysning och fundamental hälsa! Ställ gärna frågor om du/någon undrar över något!

Anmäl
2014-01-16 02:13 #2 av: Näring

Jag vill förresten tillägga att var och en har ansvar över vad man gör och ansvar över att ta reda på fakta själv, och självklart inte svälja rakt av vad någon på ett forum säger. Speciellt inte när det handlar om något så allvarligt som graviditet och amning. Jag är inte någon kostrådgivare och mitt inlägg ska inte ses som något annat än en inspiration till att ta reda på fakta själv och förhoppningsvis nå riktig fundamental hälsa!

Anmäl
2014-01-19 12:16 #3 av: Näring

Jag glömde tillägga att man bör ta tillskott av jod, selen och på vintern även D-vitamin.
Äter man så som jag nämnde i första inlägget plus dessa tillskott så är det ingenting man saknar näringsmässigt.

Men som sagt, man har ansvar över sig själv och sitt eget liv.

Anmäl
2014-01-19 21:59 #4 av: UnserZukunft

Näring, du får gärna delge källor angående att en inte behöver ta tillskott som B12. 

Det stämmer att lägre delarna av tarmsystemet har bakterier som *kan* producera B12, vissa studier (om än decennier gamla), visar att det *kan* finnas sakliga, bevisbara skäl att hävda det är möjligt att helt förlita sig på produktion av B12 i tarmarna. 


Dessvärre visar merparten av senare studier, som både är oberoende av varandra och av tredje part, att det är absolut nödvändigt med tillskott av vitamin B12 - inte endast för veg*aner och-/eller de med sjukdomar -och-/eller störningar i mag-tarmkanalen, utan även för genomsnittliga människan som även äter animalier. Djur som föds upp för animaliska kostprodukter går inte fritt, jordarna (om de är utomhus) är koboltfattiga (mineralfattiga av diverse anledningar), så bakterierna från översta jordlagret är inte kapabla att producera tillräckliga mängder B12 - därför tillsätts bland annat B12 i diverse produkter, vegetabiliska som animaliska (spannmål, mejeriprodukter mfl).


Källa: 

http://nutritionfacts.org/video/daily-source-of-vitamin-b12/ 

http://nutritionfacts.org/video/vegan-epidemic/

"How common is vitamin B12 deficiency among vegans?  Last year, B12 levels were measure in the blood of hundreds of British vegans.  What percentage do you think were deficient?  Less than a quarter,  almost a half?  More than half? Or more than three quarters?

Now I’m not talking below average B12, or suboptimal B12 levels, or even what’s clinically called B12 depletion, where your levels place you at high risk for deficiency, but actual bonafide vitamin deficiency, meaning that your levels are so low your biochemistry is screwed up. Your body just isn’t working the way it should

And the  answer is, more than 50%—52% are deficient. Meaning, you run into a vegan on the street (or at least on a street in London) odds are they are suffering—whether they know it or not, from  vitamin B12 deficiency.

52% deficient, 21% depleted. What about ovo-lacto vegetarians? , 7 and 17%. One thing I hear from whiny vegans is that B12 deficiency isn’t exclusive to vegetarians, meat-eaters can get it too.  They’re right: zero point four percent.

There’s  still enough in the general population for public health professionals to debate whether or not we should just mandate adding B12 to our food supply. Until then, though,  what could explain this epidemic of B12 deficiency? Easy,  only a small fraction of British vegans were taking vitamin B12 supplements. Well no wonder then! I hope vegans elsewhere are smarter. Everyone eating a plant-based diet must ensure a regular reliable source of vita min B12."

http://ajcn.nutrition.org/content/48/3/852.full.pdf 

Har haft denna diskussionen för ett tag sedan (igen) - kan posta fler källor, studier som sammanfattningar, och egna längre utlägg om det hela om folk begär.

"Ät INTE:

  • Fabriksprodukter som t.ex. quorn, sojaprodukter osv. Det är totalt onödigt, näringsfattigt och rent av hälsovådligt, speciellt för foster."

Källa tack. På vilket sätt stör mykoprotein eller sojaprotein fosterutvecklingen?


"

  • Oljor. Helt onödigt och ohälsosamt, speciellt om vi steker i det.

"


Visst, oljor kan en skippa, liksom margarin. Dock är det per automatik inte ohälsosamt - vilken är referenspunkten? Är det om energi (kcal), så givetvis - dock i kontext.


"

  • Socker och allt som innehåller socker, som t.ex. godis. (Ok att äta en frukt/dag)"

Källa. På vilket sätt skulle frukt, en per dag (specficerar inte vilka heller), skulle vara ohälsosamma/hälsosamma?


"

  • Fabriksproducerat fett, t.ex. margarin. Likaså när det står "veg. olja" eller "veg. fett" som ingrediens i fabriksprodukter (som du ändå ska undvika helt.), det låter nyttigt men det är så ohälsosamt så det finns inte ord för det. Tillsammans med socker så är veg. fett det absolut skadligaste vi människor stoppar i oss."

Har du belägg för detta? 


"

Äter du såhär så behöver du inte oroa dig ett dugg för näringsbrist och du och din familj kommer må så bra i både kropp och själ så ni kommer vilja sprida denna kost till alla! "

Stopp. Vad grundar du detta påstående på? Det hela låter som du försöker marknadsföra en produkt eller en tjänst - kanske rentav en trosuppfattning. 

Anmäl
2014-01-20 09:48 #5 av: E-l-vira

Tack för svaren!

Vad jag har lärt mig angående b12 är att visst, vi har bakterier som producerar det men det sker så sent i tarmsystemet att vi inte hinner ta upp det. Jod får jag väl tillräckligt från jodberikat salt? Man ska vara försiktig med jodintaget vid en graviditet.

Frukt känns som en viktig källa till flera vitaminer, jag älskar frukt och äter  gärna flera per dag. Dt finns ju människor som livnär sig på enbart frukt ^^ Vegetabiliska oljor har jag heller inte så mycket emot så länge de inte är upphttade.

I dagsläget tar jag tillskott av b12 och d-vitamin.



Anmäl
2014-01-20 13:05 #6 av: Endezeichen

Att sluta med vitamin B12 kan vara ett rätt farligt projekt. Kanske man klarar sig en stund men efter 4-5 år eller så kan man börja känna konsekvenserna av sin vägran. Utan vitamin B12 kraschar stora delar av nervsystemet och brist kan leda till permanenta hjärnskador... Så att lägga av med en sådan viktig vitamin är farligt.
B12 produceras i tunntarmen på oss men skall tas upp i tjocktarmen.

En bra grej vore att få i dig omega-3 under graviditeten, detta är bra för exempelvis fostrets hjärna och för dig också.

Ät grönsaker med folater i innan och under graviditet (jag är inte säker på det här med tillskott för veganer, någon som vet?).

Hehe, har ni glömt att veganer inte äter quorn?

Anmäl
2014-01-20 17:06 #7 av: E-l-vira

#6 för omega 3 kör jag på hemmakrossade linfrön/linfröolja. äter mycket grönsaker, frukt å baljväxter så tror att folaterna är på det torra :)

Anmäl
2014-01-21 10:42 #8 av: veggie4every1

#7 B-12 är som du vet viktig att hålla koll på. När sedan man ammar så är det viktigt att barnet får i sig B-12 via bröstmjölken. Du skriver ju att du tar B-12 tillskott så det borde inte vara några problem, men bara för att vara säker skulle jag kolla B-12 nivåerna med blodprov.
När man slutar amma tycker jag man bör ge B-12 droppar till babyn.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2014-01-21 10:58 #9 av: tlover

#7 Jag var gravid nyss men det slutade inte väl men jag köpte alg omega3 för graviditeten/amningen (och jag tar linfröolja också) eftersom man inte vet hur bra kroppen kan omvandla ALA så vill jag vara säker när jag har en "extrapassagerare"

Jag tar också selen, b12. vitamin D (på vintern) och folsyra fast jag bytte det under graviditeten mot en graviditetsmultivitamin (just den var säkert inte vegansk men jag är ju inte vegan så jag tänkte att för den stunden är det ok men det finns vegangravidmultivitaminer)

Edit: algoljan var jodfri och kolla med barnmorska att tillskotten är ok för säkerhets skull

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2014-01-21 11:22 #10 av: veggie4every1

Det är ju dock lite osäkert hur upptaget fungerar i multivitaminer. Så jag skulle inte ersätta aktivt B-12 med en multivitamin eftersom de oftast inte innehåller så höga doser.
Men man kan ju ta det också om man vill:)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2014-01-21 11:40 #11 av: tlover

#10 såklart ska man äta så nyttigt som möjligt också jag ser multivitaminen som backup.

När det gäller B12 tror jag multivitaminen räcker för mig eftersom jag inte är vegan utan ovo-vegetarian men jag förstår om man som vegan vill äta mer B12 än de 104% av RDI som finns i multivitaminen

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2014-01-21 13:42 #12 av: E-l-vira

#9 Tack! Jag ska kolla på det där med selen och extra omega 3 utöver linfröoljan. Och ge inte upp era försök!

Anmäl
2014-01-22 01:31 #13 av: veggie4every1

#11 Ja visst. Jag menade förstås om man äter en vegansk kostGlad

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2014-01-22 09:25 #14 av: tlover

#12 selen kan man ju få i sig från naturliga källor om man tål nötter (vilket jag inte gör Storgråter) nämligen paranötter, jag tror det är 2-3 st så har man täckt dagsbehovet.

vi har inte gett upp nu vet vi ju att det faktiskt går för oss, nu är man bara mer sporrad att äta nyttigt och träna så att man har inne vanan tills nästa gång.

#13 Glad

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2014-01-22 13:25 #15 av: E-l-vira

#14 det har jag sett här inne på sajten så äter redan tre paranötter om dagen (den ända maten jag räknar haha)... då fortsätter jag bara med det dåGlad

Anmäl
2015-05-03 14:29 #16 av: [Synnerlig]

Skriver i den här gamla tråden :)

Vilka kosttillskott skulle ni rekommendera INNAN man blir gravid? Jag har hört att man bör ta folsyra ca 3 månader innan man blir gravid.

Och vad tror ni om denna när man väl ÄR gravid? http://veganlife.se/product.html/deva-prenatal-multivitamin-2?category_id=4

Skriv gärna namn på tillskotten samt länka om ni orkar :)

Anmäl
2015-05-03 18:58 #17 av: Nelley

#16 Skaa duu blii graviiidOskyldig

Anmäl
2015-05-03 19:41 #18 av: [Synnerlig]

#17 Jaaaa, det är ju tänkt att jag ska bli det någon gång Skrattar Vi funderar på att försöka i slutet av sommaren/höst Glad

Anmäl
2015-05-03 19:45 #19 av: Nelley

#18 Woo vad roligtPartajarSkrattar

Anmäl
2015-05-03 20:03 #20 av: [Synnerlig]

#19 Jaaa! Haha SkrattarPartajar

Anmäl
2015-05-03 21:36 #21 av: veggie4every1

Å, så sött , en liten Synnerlig-veganisKär

Ät mycket gröna blad, baljväxter och kål, naturligt rika på folaterSkämtar

Tycker tabletten ser bra ut, inte så mycket järn, men de kollar ju sånt ändå.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2015-05-03 22:09 #22 av: [Synnerlig]

#21 Haha, japp, en riktig liten vegan-bebis ska det bli Skrattar

Okej, är det tillräckliga mängder i gröna blad, baljväxter och kål? Så man slipper tillskott? Jag älskar ju grönkål Kär

Vad bra, då kan jag ju köpa den och alternativt köpa järntablett också :)

Anmäl
2015-05-03 23:39 #23 av: veggie4every1

#22 Jag skulle tro att det räcker om du äter ordentligt av det. Men å andra sidan så kan det vara bättre att ta det säkra före det osäkra och komplettera med ett tillskott. Det är ju viktiga grejer det handlar om och man kan aldrig vara helt säker på nivåerna i maten. Folater är värmekänsliga, så tillagar du kålen exempelvis så försvinner nog mycket av det.

Ta B-12, methylcobalamin om du inte redan gör det, viktigt att mjölken innehåller detGlad

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2015-05-04 07:49 #24 av: [Synnerlig]

#23 Jag tänkte nog det :) Jag äter nog inte grönt i tillräckligt stora mängder och väldigt ofta så tillagar jag kålen. Du råkar inte veta något veganskt folsyratillskott? :)

B12 tar jag redan. Jag tar Deva's B12 och den innehåller 1000 mikrogram methylcobalamin per tablett.

Anmäl
2015-05-04 13:17 #25 av: veggie4every1

http://www.veganicity.com/Folic-Acid-400mcg.html

Iherb har också...

Apotea har Great Earth, den verkar veganvänlig, men är inte certad så kolla upp. Ytbehandlingsmedlet vill man nog också mejla företaget om.

http://www.apotea.se/folic-acid-400-mcg-250-tabletter?gclid=CIuin5X4p8UCFWGzcgodH4MAwg

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.