Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 48665 ggr
emelieeileme
2014-02-20 18:11

Mjölkfritt smör utan palmolja?

Hej! 

Jag letar efter ett helt veganskt smör som inte heller innehåller palmolja. Känns lite halvt att sluta stödja djurplågeriet för att sedan stödja en annan (lika) illa industri. 

Såååå är det någon som vet av något bordsmargarin, och gärna också smör för bakning som är okej? 

Tackar

Annons:
Sjöstjärna
2014-02-20 18:16
#1

På mackan kan du använda kokosolja istället. Funkar i alla fall delvis även i bakning.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

silverlona
2014-02-20 19:04
#2

Goodstore har ett bordsmargarin som heter PRIMA som är gjort på solrosolja men också palmfett, som däremot i alla fall är KRAV-märkt.

silverlona
2014-02-20 19:12
#3

Det är ju bara intressant om du bor i stockholm iofs, eller har vägarna förbi. Tillverkaren heter Rapunzel. Det kanske finns någon annanstans. 

Knepigt dilemma tycker jag. Försöker utesluta palmolja så mycket det går för att då väga upp att ibland vid bakning använda margarin (som alltid måste innehålla palmolja??). i smörersättning verkar det tyvärr vara svårt att (än så länge) kringgå.

emelieeileme
2014-02-20 19:23
#4

#2 jag höll i den idag men tänkte att palmfettet är detsamma, är det inte det?

silverlona
2014-02-20 19:49
#5

Det ska ju enligt tillverkaren vara krav-märkt. Det ska då betyda att den oljan inte kommer från oljepalmer som planterats på mark där regnskogen har skövlats, utan på "ordinarie" jordbruksmark. 

Det är kung markatta som är distribuerar varan och det tolkar jag som att den är "ok" framställd.

silverlona
2014-02-20 19:58
#6

det finns en certifiering av palmolja som heter RSPO som ska garantera en för naturen hållbar produktion av palmolja, och de flesta palmoljor är certifierade. även större märken (carlshamn skriver på sin hemsida om rspo)

men naturskyddsverket har kritiserat denna certifiering som alldeles för mjäkig och att den inte garanterar hållbar produktion.

enligt kravs hemsida kräver de mer av tillverkarna än vad rspo gör.

Det bästa är väl att helt avstå från palmolja för att vara på säkra sidan.

Jag länkar till både krav och naturskyddsföreningen om du själv vill läsa.

http://www.krav.se/tillater-krav-palmolja-0

http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/skovling-av-regnskog-trots-certifiering-av-palmoljan

Annons:
emelieeileme
2014-02-20 21:48
#7

åh tack!

veggie4every1
2014-02-21 01:26
#8

Jag har kallpressad rapsolja på mackan🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Trevor_S]
2014-02-21 10:06
#9

Jag gör majonnäs och kladdar på smörgåsen, ett salladsblad och skivad gurka så är det supersmarrigt. 😉

emelieeileme
2014-02-21 12:39
#10

Skulle gärna vilja ha just smör!

kelfwing
2014-02-21 14:21
#11

 En av våra Medarbetare, kommer inte ihåg om det var veggie eller veggie4ever här tipsade om ett bra alternativ i en liknade tråd.  Du kan göra eget vegansmör genom att använda dig av kokosfett och rapsolja. Ska se om jag hittar tråden eller om medarbetaren hittar denna tråd först och ge dig receptet.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

mogfarm
2014-02-21 15:35
#12

#11 Jag tror du menar tråden "Bästa margarinet? Göra eget margarin?" som står under "pålägg". Jag har gjort det sojasmöret som det är recept på där flera gånger. Smaken har blivit helt ok, men konsistensen har blivit för mjuk. Det har gått att bre det på mackor så det har varit ok. Jag har tagit i både agar-agar och pektin, ska ta ännu mer nästa gång jag gör det.

mogfarm
2014-02-21 15:42
#13

#12 Det går inte att baka med detta. Men när jag bakat sockerkaka och kladdkaka där det står att man ska smälta margarin har jag tagit rapsolja, det blir bra.

Annons:
emelieeileme
2014-02-21 17:57
#14

okej! gracias!

Cazzos
2014-02-25 16:49
#15

Becel är ju helt vegetabiliskt, däremot vet jag inte om det är helt veganskt.. Tvivlar på det 🤔


Ulf-S
2014-02-26 19:49
#16

#10: Just "smör" är per definition tillverkat av grädde, så det passar ju inte så bra i en vegankost. Du menar kanske margarin?  😐

Och ja, nu vet jag förstås att mandelsmör, jordnötssmör osv. inte innehåller grädde och att de är OK beteckningar, men de kallas ju inte heller för enbart "smör". Det är viktigt att uttrycka sig tydligt så slipper det bli tveksamheter kring vad som avses.

emelieeileme
2014-02-28 00:47
#17

#16 jaja, förlåt! men det är ju liksom smörersättning jag tänker mig, hoppas de framgick ;)

mogfarm
2014-02-28 11:23
#18

Jag tycker att det är ganska självklart vad som menas. På samma sätt som man förstår att jordnötssmör inte är smör i den vanliga bemärkelsen så förstår man väl att om en person skriver veganskt smör att det är ett smörliknande veganskt margarin?

[Trevor_S]
2014-02-28 12:31
#19

Ett annat exempel är kött, folk är så sura på att man kallar vegetabilier för kött, men vad ska man annars kalla fruktkött? 😉 Ursäkta, blev lite off topic.

Ta en titt på lidl, de brukar ha bra margarin.

emelieeileme
2014-02-28 18:33
#20

tackar hörrni! will do!

Annons:
emelieeileme
2014-02-28 18:36
#21

sen kanske man inte heller ber om tips på smörVegan ifokus

Ulf-S
2014-03-05 11:50
#22

Apropå det här med slarvig användning av "smör" så ifrågasätts att begreppet "vegetarisk" används om mejeriprodukter och ägg i tråden Falsk marknadsföring

I vardagligt tal brukar folk avse lakto-ovo-vegetarianer när de pratar om vegetarianer, även om det inte är rätt. Ungefär på samma sätt som många pratar om smör när de menar margarin alltså.

Vissa tycker att jag märker ord när jag påpekar att "smör" är helanimaliskt per definition, medan andra tycker att protester mot användningen av "vegetariskt" om ägg och mjölk blir tramsiga.

Vi kan väl konstatera att kommunikationen blir enklare om vi använder ord som är tydligt definierade och håller på de definitionerna så gott det går.

UnserZukunft
2014-03-05 20:32
#23

De flesta certifieringssystem för rättvis och ekologisk produktion och handel är trams. Greenwash och animalrightswash rakt igenom.

Merparten av all palmolja hamnar inom animalisk livsmedelsproduktion - inklusive den ekologiska - oavsett vad fanatiska LCHF-sekterister påstår. Palmitinsyra tillsätts exempelvis i animaliska mejeriprodukter för proportionera fettsyror.

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

emelieeileme
2014-03-07 20:47
#24

#22 jaja, vill inte ha tjaffs. och jag tycker inte att det är nödvändigt att vi lägger ner mer energi på den här diskussionen. trodde att folk just på den här sidan skulle förstå vad jag menade men får akta mig i framtiden då.

kelfwing
2014-03-09 12:10
#25

24: Emelieva: 

Jag tror diskussionen smör - margarin uppstod pga att det faktiskt inte alla vet att smör är gjort på animaliska produkter.  I ett annat socialt media har jag sett och delaktig i en tråd där en person efterlyste veganskt smör - inte margarin. Trådstartaren förstod inte att där veganskt smör per definition är margarin.  Kan dock hålla med dig om alla härinne borde ha förstått vad du menade.   Kanske en liten onödig diskussion och onödig lång diskussion om det.  Men vi är lite diskussionslystna härinne….😉

Jag ber som Sajtvärd ursäkt om det blev onödigt tjas om det som inte var relevant för dig som trådstartare.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

emelieeileme
2014-03-09 18:40
#26

Jo då, jag visste att mjälkfritt "smör" är margarin, tänkte bara att folk här skulle förstå. Som om man skriver hamburgare så förstår nog folk att det inte är ko utan vegetabiliskt liksom. 

Du ska inte be om ursäkt!

kelfwing
2014-03-09 19:18
#27

Jag tycker också att folk härinne borde förstå….

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
UnserZukunft
2014-03-09 19:59
#28

#22 "Apropå det här med slarvig användning av "smör" så ifrågasätts att begreppet "vegetarisk" används om mejeriprodukter och ägg i tråden Falsk marknadsföring. I vardagligt tal brukar folk avse lakto-ovo-vegetarianer när de pratar om vegetarianer, även om det inte är rätt. Ungefär på samma sätt som många pratar om smör när de menar margarin alltså.

Vissa tycker att jag märker ord när jag påpekar att "smör" är helanimaliskt per definition, medan andra tycker att protester mot användningen av "vegetariskt" om ägg och mjölk blir tramsiga.

Vi kan väl konstatera att kommunikationen blir enklare om vi använder ord som är tydligt definierade och håller på de definitionerna så gott det går. "

Matfett som kallas smör, får väl endast göra detta (enligt EU), om produkten huvudsakligen tillverkas av grädde och salt samt har en viss fetthalt (16%). Det nämns inte tydligt om det endast ingår animalisk grädde i kriterierna!

Eftersom det är otydligt, så bör de som vill marknadsföra en produkt hålla sig till margarin, matfett eller liknande. Det är bundet till sammanhanget med andra ord - vad ett gäng forumiter på iFokus.vegan, arbetskollegor på random företag eller en själv säger är rätt irrelevant, jämförelsen brister därmed. Även om det kan lätt bli misstag om vardagspersoner kallar margariner för smör och vice versa,  så är en jämförelse mellan vegetarisk/vegan smör/margarin felaktig.

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

Ulf-S
2014-03-10 12:20
#29

#28: Vi kan diskutera definitioner lite till om du vill, trots att det blir tröttsamt i längden.

Ordet grädde avser just animaliskt mjölkfett, precis som smör per definition är en form av koncentrerad grädde. Så är det bara. Smör ska bestå av kärnad grädde och får ha en vattenhalt på högst 16 %. Ofta tillsätts även salt och mjölksyrakultur i svenskt standardsmör.

Att man kan använda "smör" och "grädde" i sammansatta ord för att beskriva en produkts egenskaper/konsistens förändrar inte betydelsen av det enskilda ordet, även om ingen lär tro att produkter som kokosgrädde, mandelsmör eller jordnötssmör (eller liknande produkter som innehåller ordled med "smör" eller "grädde") innehåller animalier.

mogfarm
2014-03-10 14:26
#30

#29 Men om man använder ett sammansatt ord som vegansmör så måste väl ändå alla fatta att det är veganskt likaväl som att det sammansatta ordet jordnötssmör inte bokstavligen är animaliskt smör blandat med jordnötter? Då tycker du också att det är fel att säga havregrädde, sojamjölk och liknande? Vad kallar du sånt i så fall? Man kan förstås säga sojadryck.

Ulf-S
2014-03-10 16:57
#31

#30: Jag tror du missförstår… Jag tycker det är absolut OK och självklart att använda sammansatta, inarbetade ord som sojamjölk, havregrädde osv. i syfte att beskriva egenskaper/konsistens. 

Däremot är det inte OK att t.ex. kalla gräddersättningen havregrädde för enbart grädde eller att likställa margarin med smör.

Mossbarn
2017-09-11 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

hittade ett veganskt bordsmargarin utan palmolja. Det heter Ekologisk Vegan Breadbart och finns att köpa på mat.se

vendelay
2017-09-11 22:30
#33

#32 Finns även i många mataffärer! Jag har bland annat handlat den på Hemköp och Ica Maxi 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2017-09-12 13:12
#34

Köper min på Willys, ja det verkar som att många butiker har den 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Upp till toppen
Annons: