Annons:
Etiketterreceptlchf
Läst 8640 ggr
[reunion]
2014-04-09 22:51

Tips på grötrecept utan havregryn?

Hej!

Har alltid älskat gröt men äter lite väl mycket spannmål i min kost tyvärr..

Är det någon som har något tips på gröt med högre halt av protein och utan havregryn, alltså lägre kolhydrathalt?

Eller kanske någon raw-food gröt? :)

Annons:
Facie
2014-04-09 22:58
#1

Åh, de hade jag gärna velat veta :D

Pretty wise //

KitoBonito
2014-04-09 23:00
#2

Jag hittade detta idag! Chiafrön. Väldigt dyrt dock. :/ Men verkar vara super :P

http://www.ravarubutiken.se/sv/artiklar/chiafron-raw-eko-1000g.html

[Trevor_S]
2014-04-10 09:38
#3

Mandelmjöl som kokas med sojamjölk är väl rätt populärt.

[Trevor_S]
2014-04-10 09:39
#4

Man kan mixa nötter med vatten och sedan koka till en tjock gröt/kräm.

Näring
2014-04-10 14:22
#5

Koka gröna och röda linser tillsammans tills linserna är sönderkokta och vattnet har dunstat. Då får de en grötig konsistens om det är det du är ute efter. Alt. blanda linser med havregryn eller likn. Det är både mer protein och låg kolhydrathalt då 2 tredjedelar av kolhydraterna i linser är fibrer, endast 1 tredjedel av kolhydraterna på innehållsförteckningen är stärkelse.

jippiiii
2014-04-11 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Denna gröt tycker jag är fantastiskt! Man kan ha i lite annat i blandningen också om man vill. Jag äter den som den är med tex havremjölk. Utesluter saltet och tar 1dl blandning till en portion!

Annons:
jippiiii
2014-04-11 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

bild på färdig gröt

pauie
2014-04-13 16:32
#8

Finns massvis med gröter som inte är gjord på havregryn! Samtliga av dessa är rika på kolhydrater, tyvärr. Det är svårt att göra gröt på något som inte har mycket kolhydrater då samtliga spannmål är höga just på kolhydrater. Jag menar, havre har ju ganska låg kolhydrathalt i jämförelse med exempelvis quinoa och mannagryn. Hittade faktiskt inget som hade lägre kolhydrathalt än havre. Vill du ha en gröt som är låg på kolhydrater får du tyvärr skippa spannmålen helt och istället göra gröt på grönsaker, bönor eller linser. Är väldigt vanligt i utlandet, men då är det istället inte proteinrikt. Så tyvärr är det svårt att hitta en gröt som fyller i dina kriterier, dvs låg kolhydrathalt och hög proteinhalt. Man kan ju göra gröt på något som inte har särskilt hög proteinhalt, men ha i proteinpulver (hampa och ris är fullvärdiga). Så gör alltid jag! På så sätt kan man variera gröten och ta den gröt man tycker är godast eller den man känner för helt enkelt. Dock är det ju fortfarande hög halt på kolhydrater, så då får det väl bli grönsaksgröt istället. Pumpa- och zucchini är ett exempel. Bara att googla efter recept. Vegetable porridge / grönsaksgröt. Eller kolla listan på different porridges på wikipedia.

Hur som helst, här kommer några alternativ iallafall. Har skrivit proteinet per 100 g inom parentes. Alla har inte särskilt hög halt, men tog med de ändå. Dock har ju havregryn relativt hög proteinhalt, ca. 13-17 g beroende på märket. 

Quinoa (14 g), majsmjöl (7 g), couscous (3,8 g), bovete (13 g) (kan göras raw), mannagryn (13 g), korn (12 g), brunt ris (2,6 g), vitt ris (2-4 g), grötris (2 g), grahamsmjöl (13 g), dinkelmjöl (15 g), rågmjöl (10 g), sagogryn (>1 g), polenta (2 g) osv.

Dock skiljer sig det från märke till märke. Hoppas detta hjälpte något.

Upp till toppen
Annons: