Annons:
Etiketterkläderskormode
Läst 5846 ggr
: )) kram
5/15/14, 4:53 PM

Hej veganer!!

Jag är Vegetarian men nyfiken på hur man lever som Vegan. Jag skäms över mina skinnskor tex. Men var köper ni era skor och väskor och allt som tänkas kan? Finns det affärer där man frågar om veganskor och väskor?

Hjärta

Annons:
Nelley
5/15/14, 4:58 PM
#1

följer🙂

tlover
5/15/14, 5:27 PM
#2

Vi köpte veganska skor på team sportia faktiskt.

Jag tror inte dom har det nu men dom kan kanske ta in? man vet ju inte förrens man frågar.

l'm back

: )) kram
5/15/14, 5:39 PM
#3

Oj!! På Team Sportia?! Det var som hundan. Säger man " jag söker Vegan skor? "

Hjärta

tlover
5/15/14, 6:41 PM
#4

#3 Kanske ska du fråga efter märket "simple shoes" istället, jag vet inte om alla tänker på att de flesta skor inte är veganska.

Vissa av dom var däremot inte veganska (dom snygga 😕)

Dom håller däremot inte så länge men de flesta byter nog skor så ofta att dom inte skulle märka det (skorna är nedbrytbara också)

l'm back

: )) kram
5/15/14, 7:28 PM
#5

Okej. Det är ju synd och skam att det inte blir en trend med Vegan skor och väskor och plånböcker och annat. Skulle det stå "Veganskor" - allt för djurens bästa! - så skulle fler få upp ögonen för det tror jag. Jag hade blivit glad iallafall.

Hjärta

Endezeichen
5/15/14, 9:17 PM
#6

Jag frågar alltid vad det är för material i skorna. Om det är skinn i. Och säger de att den inte innehåller skinn så köper jag. Är de inte veganska då?

Annons:
: )) kram
5/15/14, 9:29 PM
#7

Utbudet är ju så stort med skinn. Kängor och stövlar och stövletter och sandaler i långa banor så man kan vara både fin och torr och varm. Men i icke skinn? Vad finns det då i det utbudet? Det är inte mycket. Det görs inte. Men det borde göras!

Hjärta

tlover
5/15/14, 9:34 PM
#8

#6 de flesta skir har lim gjort på tex fisk i sig.

l'm back

: )) kram
5/15/14, 9:41 PM
#9

Va?! Det visste jag inte : /

Hjärta

veggie4every1
5/15/14, 9:41 PM
#10

Green Laces med butik i Stockholm och internetbutik är återförsäljare för ekologiska och rättvisemärkta skor. De har många märken, bland annat de populära Vegetarian shoes. Man kan även beställa från Vegetarian shoes hemsida från UK. Annars finns det ju massor av skor i imitation eller tyg på marknaden i billigare prisklasser. Det man får kolla är att innersulan inte är av skinn. Väskor finns också mycket i imitation och tyg. Detaljer får man vara uppmärksam på, de kan vara gjorda i skinn.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

: )) kram
5/15/14, 9:47 PM
#11

Vegetarian shoes! Nu börjar det likna nåt : D. Det är ju så det ska stå! Så man verkligen vet att det är utan djur. Mer av den varan i alla våra skobutiker!! Vegetarian shoes.

Hjärta

veggie4every1
5/15/14, 9:55 PM
#12

#11 Haha, jaa, det håller jag med om :)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

emsyzz
5/15/14, 10:32 PM
#13

#8 Hade ingen aning om fisklimmet! Används det till mer saker än skor?

Annons:
tlover
5/16/14, 6:47 AM
#14

#13 Jag vet inte för att vara ärlig 😊Jag läste på innan jag blev Ovo-vegetarian men det är ett bra tag sen nu, eftersom jag inte är Vegan el Vegetarian ("helvegetarian") så bestämde jag mig att inte bry mig så jättemycket om div tillsatser jag inte ser (av olika skäl).

Kanske i vissa traditionella hantverk, lim var ju från början animaliskt och är det ibland nu också (klister är däremot inte animaliskt om jag minns rätt) det finns vegetabilitskt, mineraliskt och kemiskt baserade limsorter också men det kan vara animaliskt så tillfällen det kan finnas lim gissar jag man får se upp.

l'm back

grumpy19
5/17/14, 12:34 PM
#15

Jag köpte dessa skor senast. Tycker att det är bra om man kan kolla upp produktbeskrivningen om skon innan man köper den, och att man kan prova skon innan köpet. Har provat att skicka efter från Vegetarian Shoes, ett par arbetskängor, men tyvärr så passade de inte. Och det är dyrt i frakt och så, så det blir nog inga fler Vegetarian Shoes för mig. Men jag har för mig att Skopunkten inte säljer några skor med ovandel i skinn, dock så kan innersulan bestå av det, så det är viktigt att kolla. Men ändå bra, många av deras skor är veganska. Dock så vet jag inget om limmet, man får själv dra sin gräns där tycker jag. Att köpa ett par helt 100% veganska skor är optimalt, men att köpa ett par 100% skinnfria/ullfria skor är helt OK, enligt min mening. Jag skulle säga att sådana skor är veganvänliga.

Medarbetare på vegan ifokus.

grumpy19
5/17/14, 12:44 PM
#16

Angående väskor och sådant håller jag helt med #10. Finns mycket i skinn, men finns också mycket i skinnimitation och tyg. Dock tråkigt att detaljer oftast är gjort av äkta skinn. 
Den sista väskan jag köpte var Fjällrävens kånken 15". Skall vara vegansk, inget skinn, inte vaxad med bivax, inga tråkigheter. Kan rekommenderas varmt om du drar runt på mycket. :)

Medarbetare på vegan ifokus.

maria.leisborn@telia.com
1/15/15, 12:32 PM
#17

Gå till www.corkei.se! Där finns en massa snygga väskor av korkskinn!

Fluganpåväggen:)

[Synnerlig]
1/15/15, 6:02 PM
#18

Green laces som redan nämnts :) Annars kan du läsa den här tråden http://vegan.ifokus.se/discussions/5486fdb1ce12c4462a001992-djurfritt-lim-i-skoaffarerna?participating-3 Du kan kolla på DinSko, Skopunkten, Nilsons och se vilka skor du tycker är snygga, sen kan du fråga vad det är för material i skorna (utanpå och sen även sula, innersula och foder), vet de i affärerna inte säkert så kan du ta reda på artikelnumret på skorna och maila och fråga Put Feet First.

Upp till toppen
Annons: