Annons:
Etikettersättningsprodukter
Läst 3951 ggr
[AnimalLover1]
7/27/14, 3:24 PM

Vegetarian

Hej, är ny här :) Frågar detta här eftersom vegetariskt iFokus inte verkar lika aktivt. Jag hade tänkt bli "halvt" Vegetarian, alltså att jag äter fisk och mat med spår av kött, bara inte köttbitar. Vad behöver man för tillskott som ersätter kött? Så man får i sig allt det man behöver, är ju trots allt bara 13 år och man växer ju men jag vill ändå inte äta kött nu, har hört att bönor och fisk kan ersätta (?) . Ägg äter jag, mjölk och ost också så det är ju bara kött jag inte vill äta, jag vill inte äta djur (förutom fisk) helt enkelt. Men tips på hur man ska äta som vegetarian/vegan så man får i sig allt man behöver? Tack i förhand.

Annons:
Paxxie
7/27/14, 3:53 PM
#1

Det som brukar vara viktigast att tänka som vegetarian  är järn, vilket du kan få i dig igenom t.ex linser, sojabönor, broccoli, etc. En del oroar sig även för brist på protein men det är väldigt enkelt att tillgodose sig om man äter en någorlunda varierad kost (kikärtor, pasta, mjölkprodukter, etc.)

Som Vegan behöver du också tänka på B12. Kan vara en ide att ta tillskott för det om man är osäker, men om du är noga med att äta produkter berikade med b12 (t.ex sojaprodukter som mjölk och yoghurt brukar ha b12) så kan du klara dig utan. Det är dock inte så relevant för vegetarianer då du kan få det igenom ägg och mjölk.

Eftersom du tänkt äta fisk så borde du inte behöva oroa dig för D-vitamin heller, men om du skulle sluta med fisk också så kan det vara bra att försöka vara ute i solen mycket, eftersom det ger D-vitamin. Omega 3 får du också via fisk/ägg.

[AnimalLover1]
7/28/14, 11:48 AM
#2

Okej tack, fler svar? :)

veggie4every1
7/28/14, 12:38 PM
#3

Du kan väl börja med att läsa igenom den är länken  där du hittar mycket nybörjarinfo. Som Vegan ställer jag mig givetvis inte bakom några beslut som skadar några djur inklusive fiskar, hönor, kycklingar, kor och kalvar. Men jag har förståelse för att det är svårt att bli Vegan om man är 13 år som samhället ser ut nu. Jag förmodar att din familj är blandkostare? Man växer bra utan animalier, men är man ung som du så krävs det stöd från sin familj. Har du stöd i den här frågan? 

Det är bra att du börjat tänka i rätt riktning. Fortsätt så👍

Fundera lite över varför du endast vill utesluta kött ur kosten. När det gäller djurplågeriet så hänger all animaliekonsumtion samman.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[AnimalLover1]
7/28/14, 5:26 PM
#4

#3 Tack för svaret :) Jo, det är svårt att sluta med kött helt, bara sådär, och jo jag får stöd från familjen, och japp, min familj är blandkostare. Hur menar du med animaliekonsumtion? Jag vill inte äta typ gris, ko, kyckling osv längre, men jag vill ju fortsätta äta fisk, egentligen inte för de dör ju också men jag känner att jag behöver det.. :/

veggie4every1
7/28/14, 9:20 PM
#5

#4 Så bra att din familj stöder ditt beslut🙂

Med animaliekonsumtion menar jag ägg, mjölkprodukter och allt annat som kommer från ett djur.

Det dödas ca 7 miljoner i tuppkycklingar i Sverige varje år eftersom de inte kan användas i äggproduktion. Även hönorna dödas unga. Det stöttar man när man äter hönsägg.

För att en ko ska producera modersmjölk så måste hon föda en kalv. Kalven tas från mamman och slaktas ung. Honkalvar får ibland  leva för att ta sin moders plats i mjölkindustrin. Kor är ofta "förbrukade" vid fem års ålder och slaktas då.  Annars kan kor bli uppåt tjugo år. Så de är "förbrukade" unga. Det stöttar man när man använder mejeriprodukter. En person som använder komjölksprodukter stöttar slaktindustrin lika mycket som en person som enbart äter kött. Ca 65% av nötköttet kommer från mjölkindustrin.

Därför menar jag att all animaliekonsumtion orsakar död och lidande.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[AnimalLover1]
7/28/14, 9:30 PM
#6

#5 Oj, det visste inte jag..! Men jag tror det är svårt för mig att bli Vegan, jag älskar ägg och då menar jag ÄLSKAR, men resten i min familj kommer ju fortsätta äta kött och även om jag skulle bli Vegan skulle de också fortsätta äta ägg, fil, mjölk, yoghurt osv, så de skulle inte sluta köpa det för jag har slutat.. Men jag ska iallafall börja försiktigt och långsamt med att bli Vegetarian, inte säkert att jag klarar det faktiskt :/

Annons:
veggie4every1
7/28/14, 10:59 PM
#7

#6 Det är ok, jag förstår det är svårt just nu men du har i alla fall börjat tänka i rätt riktning. Man kan ändra sig själv och informera andra. Även om din familj skulle fortsätta äta animalier så är ju inte det en bra anledning för dig att fortsätta. De kanske skulle börja lyssna så småningom på dig också om du lär dig om veganism. Det finns så mycket bra information att tillgå och det är lätt att vara Vegan idag (som vuxen). Det är ingen uppoffring alls tycker jag, tvärtom känns det superbra. En dag tror jag att du blir Vegan, för djurens skull😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[AnimalLover1]
7/28/14, 11:51 PM
#8

#7 Tack för dina svar, jadå det tror jag med, förhoppningsvis :)

veggie4every1
7/30/14, 9:28 AM
#9

#8 Jag vet att du kommer att bli det, om du bryr dig om djuren. Veganism är det enda som skadar så få djur som möjligt. Även om det är svårt just nu pga din ålder och situation så kan du börja läsa och fördjupa dig i djurrättsfrågor.

Läs länken jag gav dig, den sidan är på svenska och mycket bra att börja med. Nöj dig inte förrän du är Vegan, djurens liv hänger på det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

malin.maria
8/13/14, 11:57 AM
#10

Måste bara säga att vilken klok tjej du är som redan vid 13 års ålder börjar tänka på och reflektera över hur matdjur behandlas! :) Och vad härligt att din familj stödjer dig. Jag tror som du säger att det är bäst att ta det stegvis, då tror jag att det är större chans att det blir en hållbar förändring. Du klarar det, heja! :)

Vänliga Hälsningar

Malin

Upp till toppen
Annons: