Annons:
Etikettloppis
Läst 6192 ggr
[Synnerlig]
9/11/14, 4:00 PM

Söker kombuchakultur.

Är det någon här som ger bort/säljer kombuchakulturer? :)

Annons:
[Trevor_S]
9/11/14, 8:08 PM
#1

Jag har några svampar. Skicka PM. 😉

neaverona
9/12/14, 8:18 AM
#2

#1 Har du fler än en svamp att dela med dig av? :o

[Trevor_S]
9/12/14, 12:36 PM
#3

Jag har 4 stycken. 😉

[Trevor_S]
9/12/14, 11:30 PM
#4

Jag har 2 stycken kvar, de förökar sig också så lär få några fler.

Zamioculcas
2/26/15, 12:21 PM
#5

#4: Goddagens. Jag är sent ute men undrar om du möjligen har några fler kombucha-bebisar för adoption? 😎

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

Nelley
2/26/15, 1:46 PM
#6

Vad är tusan är kombucha svamp? Google is tha key eller😉

Annons:
Zamioculcas
2/26/15, 2:18 PM
#7

#6 Kombuchasvamp/kombuckakultur/SCOBY (Symbiothic Colony Of Bacteria and Yeast) är i korthet den starter man behöver för att kunna göra egen kombucha, hemma (eller på kontoret eller i stallet, vad vet jag? 😉)

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

[Trevor_S]
2/27/15, 8:11 AM
#8

Alla mina kulturer har skänkts bort. Har inte tid och flyttat till en lägenhet med minimal yta och kokskåp. :) Finns dock lite ställen man kan få gratis men betala frakt med. Ska finnas länk på min bligg under kulturer veganen.blogspot.se

[Trevor_S]
2/27/15, 8:15 AM
Zamioculcas
2/27/15, 8:18 AM
#10

Tack för svaret och länken! Förhoppningvis kan jag eller #0 eller #2 skicka dig en ny SCOBY om/när du tar upp det igen. 🙂

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

Val
3/18/15, 11:31 PM
#11

Jag vill gärna köpa kambucha svamp,bor i Falun,kan någon hjälpa mig . Tack på förhand

[Trevor_S]
3/19/15, 12:00 AM
#12

Finns gratis som skänkes om man betalar frakt. Ska inte kosta något. :)

Val
3/19/15, 7:48 AM
#13

Vad bra jag vill betala frakt. Snälla skriv mig val.dewit@hotmail.com

Annons:
[Trevor_S]
3/19/15, 7:15 PM
#14

Val, det finns länkar till folk som har kombucha på denna hemsidan, dock osäker på vart länken är, men finns en del länkar med tips på folk som skickar kombucha.

Står även att veggokoket.se på denna sidan att de har svamp.

Man kan även om man vill betala för den köpa den här.

Finns en väntlista här.

Fanns några här innan, men listan kan uppdateras igen.

Man kan också göra så att man köper en färdig kombuchadryck i hälsokost, se då till att det står att den ska vara kyld, den som står i rumstemperatur är upphettad…brygg nytt grönt te med socker som det ska vara och när den svalnat helt så tillsätter du vätskan, dock ska den stå i nästan 3 månader innan scoby'n bildats. Så är du igång.

Val
3/19/15, 7:41 PM
#15

Oj det visste jag inte,tack så mycket. 😊

[Trevor_S]
3/20/15, 7:09 AM
#16

Veganen.blogspot.se Har du en flik som heter kombucha står det mesta du behöver veta. :)

Val
3/21/15, 9:05 AM
#17

Jag hittade Kambucha svamp, tack

minaninar
6/12/15, 5:48 PM
#18

Hej!

Jag är också på jakt efter en kombuchasvamp. Så jag skriver här.  Vet inte om jag borde starta en egen tråd?

Jag kanske tittar in på veganen.blogspot - och hör mig för också.

Men hojta gärna till om det är någon som har en. Jag bor i Stockholm..

Ha det gott!

 

[Trevor_S]
6/13/15, 9:46 AM
#19

Jag har inga kulturer kvar alls tyvärr. Har dålig tillgång till wifi så är inte så inne ofta på min blogg heller (veganen.blogspot.se).

minaninar
6/13/15, 12:27 PM
#20

Tack ändå. Fin blogg har du i alla fall. Jag köpte en flaska "natural, raw" det stod 100% kombucha men sedan när man läste vidare i innehållsförteckningen så stod det att det var en skvätt ingefära och så kolsyra.. jaja, får se om det funkar trots allt.

Men om någon annan skulle råka ha en och kan tänka sig så får de gärna säga till!

Många hälsningar

 

Annons:
[Trevor_S]
6/13/15, 1:47 PM
#21

Det funkar trots den lite tillsatta ingefäran. Dock bör du när svampen växt till sig göra på nytt och använda Äppelcidervinäger eller risvinäger istället för en del av vättskan (detta för ingefäran ska försvinna helt så det inte blir fel i fermenteringen). Recept och information finner du mer här, lycka till. :) http://veganen.blogspot.se/p/kombucha.html?m=1

Upp till toppen
Annons: