Annons:
Etikettersättningsprodukter
Läst 2112 ggr
[Trevor_S]
9/27/14, 12:34 PM

Varför ska veganer härma "äkta vara"

En fråga som jag har fått många gånger (förutom "varför kallar veganer sojakött för kött när det inte är kött" som jag oftast brukar fråga varför det är okey att det heter juice med fruktkött, alltid kul att diskutera).

Jag skulle påstå att ersättningsprodukter som försöker "härma" kött-, mejeri-, äggprodukter är en bra början för okunniga. Många är sugna på att testa på en kost utan animalier men få är pålästa och vet hur man ska gå till väga och sedan lägger det i glömska och fortsätter med att de gått miste om "allt krångliga" som heter matlagning. Men när det finns ersättningsprodukter så blir det mycket lättare att byta ut en ingrediens i recept eller som man vanligtvis brukar äta.

Äter man mycket korv som exempel kanske man inte vill ge upp det, då ska man inte ge upp det och man behöver inte undvika det man gillar. Bara byt ut produkten till en början. Sedan finns det massor av bra ingredienser som finns i de flesta matvarubutiker där man kan göra egna korvar med som blir både godare och billigare. 

För mig låter det lite som när folk i omgivningen vill yttra sig om hur löjligt det är att försöka härma produkter och dumt då att man "borde äta riktigt kött om man nu vill att det ska smaka som det". De man frågat om de har några matallergier och man får svaret, ja, och det råkar vara exempelvis vete brukar jag fråga vad personen äter istället för bröd. "Glutenfritt bröd finns ju överallt och smakar lika gott som vanligt" har man fått till svar. Varför ska man härma "the real thing" och varför äter du det när du inte vill att man ska härma andra produkter? Ja…då får man sällan svar mer än någon som försöker ge undanflykter och bortförklaringar.

Vad tycker ni? Är det okey att göra vegetabiliska produkter som smakar som animalier?

(Då vill jag tillägga att jag lagar allt från grunden)

Annons:
Hildgrim
9/27/14, 12:41 PM
#1

Självklart är det okej med ersättningsprodukter. Det är kanske inte produkten i sig man ogillar utan dödandet av djur eller djurens situation.

Själv så äter jag en hel del typiska "köttgrejer" och "mejeriprodukter" för att det är gott. Köttbullar är däremot något jag aldrig varit så förtjust i, vare sig vanliga eller vegetariska. ;P

[LUV]
9/27/14, 12:42 PM
#2

jag själv blir ofta äcklad om det smakar alldeles för mycket som kött, men det gör det ju oftast inte! :)

[Yllhilda]
9/27/14, 1:04 PM
#3

Ptja.. Jag skulle som icke-vegan kunna säga att en starkt övervägande fördel är att vissa saker är så grymt goda i djurfri form. 

I mån av mjölkallergiker går jag gärna på veganaffär där jag även provar andra saker, som färdiga rätter, gluten- och äggfria produkter, och - nu senast - "Spacebar"! En ny favorit som ser ut lite som ölkorv, bara godare(enligt mig, but each to his own).

Paxxie
9/27/14, 5:45 PM
#4

Brukar också få höra hur konstigt det är med ersättningsprodukter ibland och jag förstår det inte alls. Det är ju inte (i mitt fall åtminstone) smaken eller utseendet som jag har problem med, det är hur problematiskt själva framställningen av den sortens mat är. Då är det väl jättebra om man kan äta typ samma sak fast utan att bidra till något man tycker är dåligt.

[Trevor_S]
9/28/14, 2:14 PM
#5

Tack för alla spännande svar😃

majvi
9/28/14, 5:16 PM
#6

Det är väl ingen som tycker att det är konstigt om det används ett annat sötningsmedel än socker.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: