Annons:
Etiketterkläderskormode
Läst 5359 ggr
[Trevor_S]
10/7/14, 11:02 PM

Hur noga är ni som stickar/virkar?

Hur är det med garn? Är du noga att det är syntetiskt eller på andra fibrer som nässlor, lin?

Annons:
[LUV]
10/8/14, 12:20 AM
#1

kör oftast med ekologiskt bomullsgarn, det behöver ju inte vara syntetiskt för att vara veganskt, eller har jag förstått din fråga fel nu?

[Trevor_S]
10/8/14, 7:46 AM
#2

Nejdå, behöver inte vara syntetiskt för att vara veganskt. Finns fibrer kan man göra garn.

[Yllhilda]
10/17/14, 10:42 AM
#3

Det är lite ironiskt. Jag föredrar icke-syntetiskt då det är mer nerdbrytbart men över hälften av mitt garn består av det(fått av kompis). Dock undviker jag bambu då framställningen av garnet består av kemiskt bad. Jag försöker också undvika bomull(även om det är vad jag mest köpt förut) då det är något som kräver enorma mängder vatten och ofta bleks trots eko-stämpel. Har inte hittat lin eller nässelgarn, men det vore jätteroligt att prova. 🙂 Hittade bananfiber-garn som är superlent och enligt uppgift mycket miljövänligt.

Nyfiken fråga; Om jag köper ett garn från en lokal gård med egna får och allt är hemmagjort, är det dåligt för fåren? I så fall hur?

veggie4every1
10/17/14, 11:45 AM
#4

#3 På det sättet att du främjar djur som ägodelar, stödjer handel med djur och djur som produkter. 

Genom att köpa ullen så bidrager du till att djurförtrycket upprätthålls.

Givetvis bidrager du även till att fåren slaktas och blir köttprodukter eftersom du  genom att köpa ullen då stödjer den fortsatta produktionen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

IngaTrnqvist
10/17/14, 11:51 AM
#5

Använder vanligen bomullsgarn, men funderar även på att skicka efter hundgarn. Lovar att jag inte förtrycker Brownie när jag borstar av hans underull i stället för att låta det falla naturligt som tar längre tid, han tycker det är jättegosigt. (a)

[Yllhilda]
10/17/14, 11:54 AM
#6

#4 Då är det några saker jag alltid undrat. Låt oss anta att djurägande och djurhandel blir förbjudet, var ska dessa djur få vara? Ska man avliva dem som inte klarar sig själva, hjälpa dem med mat eller låta naturen ha sin gång? Ska man sätta restriktioner på människan om var dem får bo och göra, och i så fall vilka? Ska man sätta en befolkningsbegränsning?

Annons:
veggie4every1
10/17/14, 12:26 PM
#7

#6 Nej, inga djur ska avlivas som inte är dödligt sjuka utan hopp om tillfrisknande. Men all uppfödning av domesticerade djur upphör och vi tar hand om de djur som finns på bästa sätt och låter de leva ut sina liv.

Restriktionerna blir att djur upphör att vara människans ägodelar. Vad för andra restriktioner tänker du på?

Förklara lite mer hur du tänker kring befolkningsbegränsning och hur det är relevant.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Yllhilda]
10/17/14, 12:36 PM
#8

#7 Gäller det även djur på zoo? 

Det faktum att vi breder ut oss, att vi blir fler och fler. Dvs vi behöver mer plats och mer resurser i form av mat, kläder, bostad och ting för vår livskvalitet, vilket kräver mer resurser även om alla skulle bli veganer. Hur gör vi med den saken? 

Det är relevant eftersom mer plats för oss betyder mindre plats för djuren.

Zaphix
10/17/14, 4:18 PM
#9

Jag är Vegan till stor del av hälso- och miljöskäl.

Djurfrågor är viktigt för mig, såklart. Men jag stickar, virkar och använder även endel ull i min konst, men till stor del är det svensk ull. Och svenska pälsfår har det generellt rätt så bra.

Skulle aldrig köpa garn med syntetfiber i. Köper mycket sällan bomullsgarn, utan generellt köper jag ullgarn. Eller så spinner jag eget garn, av ull.

Jag älskar ull i alla dess former och ser mycket fram emot framtiden då jag vill ha egna får.

#5: Jag har spint endel garn av pudel, mycket trevligt garn. :)

Andra hundraser trots underull blir sällan lika bra. De saknar dom där hullingarna som ull har, och håller ihop sämre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

veggie4every1
10/17/14, 8:44 PM
#10

#5 Nej, det klart att det inte är förtryck att borsta pälsen på hunden :)

Det är dock inte en vegansk handling att köpa garn gjort av hundpäls, eftersom man då stödjer handel med djurprodukter.

#8 Ja, det gäller även djuren i djurparker.

Mycket av marken vi odlar mat till produktionsdjuren på kan vi odla människoföda på istället. Det är väldigt mycket mark som används till djurfoder. De domesticerade djuren tar även upp stor plats. Ett annat enormt problem är färskvatten och vi slösar enorma mängder vatten på animalieproduktion. Tänk dig att det går åt ca 2800 liter vatten till en hamburgare jämfört med ca 45 liter till en brödskiva. Många tror att nästa världskrig kommer att bli om vattenresurser.

Jag har förstås inte alla svar, men hur tycker du själv att vi ska hantera problemet med befolkningsökning, plats, mat, vatten osv?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Yllhilda]
10/17/14, 9:25 PM
#11

#10 Ett vattenkrig? Faktiskt första gången jag hört talas om något sådant. 

Jag misstänker att vi till slut kommer behöva sätta ett befolkningsstopp för att det inte ska svämma över, så att säga. Jag vet inte när den gränsen ska behöva dras, men med alla krav en "modern" människa har på kläder, nöjen, mat och sjukvård är det kanske bara en tidsfråga. Även om man drastiskt ändrar allas vanor idag kommer vi behöva dra åt svångremmen någonstans.

veggie4every1
10/17/14, 10:31 PM
#12

#11 Ja visst, det är möjligt att det blir så en dag. Det kan bli svårt dock att genomföra ett befolkningsstopp på ett bra sätt. Men inget jag emotsätter mig om det skulle fungera väl i praktiken.

Vi hamnar dock väldigt OT nu och vi kanske inte ska kapa Trevors garntråd. Men det är en intressant diskussion :)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Yllhilda]
10/17/14, 10:46 PM
#13

#12 Kanske inte lika drastiskt som i Kina, men ändå.  

Du har rätt. Intressant men OT. Ber om ursäkt Trevor. 🌺

Annons:
Noctis
10/30/18, 2:00 PM
#14

Jag har länge funderat kring materialval som vegansk hobbystickare och naturvän.

Jag märker oerhörd skillnad i resultat och hållbarhet om jag jämför akryl med ull till exempel. Akryl nopprar sig redan i stickprocessen och är ett dumt material ur miljösynpunkt. Ull håller värmen väldigt bra och bryts ner naturligt om det skulle hamna utomhus (om det är ekofärgat). Men som Vegan känns ull tokigt. Klart att vi alla lever på denna jord  mer eller mindre i symbios. Ska vi använda djurens ull bör det vara från utopiska "veganska djur"ägare" som klipper fåren för djurens skull och sedan ger bort denna gratis till hemmastickare.  Har även läst att alpackaull ofta kommer från friströvande djur (i Peru). Men hur ska vi veta? Det allra bästa hade ju varit om det sker mer lokalt och i balans. 

Många djur behöver idag omsorg för att klara dagens klimat, men vi behöver inte slakta dem för det.  Att vi tar hand om varandra.

Det finns många material idag, men är mest sugen på svenskt och lokalproducerat.

Upp till toppen
Annons: