Annons:
Etikettpolitik
Läst 2282 ggr
Paxxie
2014-10-25 20:02

Världens första vegetariska stad

Palitana i Indien har blivit världens första vegetariska stad! Det kom som följd av att 200 jansenism munkar hungerstrejkade för att få en våldsfri stad. Palitana är en helig stad enligt Jansenism (som rent generellt verkar vara en vegetarisk religion, så vitt jag förstår det), så det verkar helt enkelt vara baserat på religiösa åsikter. Det finns dock flertal muslimer som bor i Palitana och motsätter sig förbudet och det kommer därför undersökas mer noggrant om det verkligen är OK.

http://www.worldcrunch.com/culture-society/in-india-the-world-039-s-first-vegetarian-city/india-palitana-food-meat-fish-gujarat/c3s17132/

http://www.independent.co.uk/news/world/asia/the-vegetarian-town-they-wouldnt-hurt-a-fly-but-the-jains-upset-palitana-with-meatfree-plea-9588087.html

Annons:
Geru
2014-10-25 21:47
#1

Uhm, tänker du på Jansenism(som verkar vara någon gammal grej inom katolska kyrkan, enligt google) eller Jainism, vilket är den indiska(som jag tror du menar)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Paxxie
2014-10-25 21:53
#2

#1: Oj, jainism såklart! Verkar som att min datorn inte tycker att det är ett riktigt ord.

Geru
2014-10-25 22:13
#3

#2 Ah ^^ Okej :) Iallafall, låter som ett bra koncept, hoppas det funkar

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Paxxie
2014-10-25 22:24
#4

#3: Ja, det hoppas jag med! Vet inte riktigt om jag gillar iden att basera lagar på religiösa åsikter dock, men samtidigt så handlar det ju om ett våldsförbud vilket jag inte direkt tycker kan vara fel.

Geru
2014-10-25 22:48
#5

#4 Jag vet inte, jag brukar vara väldigt skeptisk till religion som verkar vara så stark, men det är ju släkt med buddhismen/hinduismen så…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: